• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glapp i hjullager

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, upptäckte vid körning i kurvorna att det lät som om stötdämparen var lös. Hissade bilen och det klonkar ordentligt när man ruckar på hjulet.
Man känner glapp om man håller fingrarna mot drivknuten och spindeln samtidigt. Så tänker beställa nya lager, men vilka? Är en 2.0 85hk bensin 1990. Koniska eller "vanliga" och hur monterar man lagren?
Väldigt rådvill, har inte plockat ner det ännu. Några tips, gärna med bilder vore snällt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Detsamma råkade jag ut för någon mil från Celle i Tyskland. Som tur var så hade jag precis passerat en liten bilverkstad vid vägen. Mekanikern provkörde bilen i cirklar högervarv & vänstervarv på gården. Sedan hissade han upp HB'n, drog åt centrummuttrarna ca. ett 1/4 varv på framhjulen & så var glappet borta. Mycket enkelt att göra själv, kom bara ihåga att det skall vara ett litet glapp kvar. Detta glapp skall ta upp att lagret sväller när det blir varmt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ett lite ofullständig svar, men det har funnits flera varianter av framhjulslager på Ducato, du har troligen lager som har shimshylsa mellan innerringarna på din 90'a.
Det kan nog också finnas två storlekar på lagren om du har det lite kraftigare chassit och spindlar/bromsar till din 85hk motor, för det skiljer i alla fall på baklagrens storlek.
Det skall finnas ett liiitet kännbart glapp för att det skall vara perfekt. Man får absolut inte lägga åt för hårt för då funkar det inte länge alls. Enklast för att byta lager och mäta in glappet är nästan att ta bort hela MacPhersonbenet och sätta det i ett skruvstycke för att kunna mäta axialspelet i lagren för det är det måttet som gäller när man tillfälligt drar samman dem med kanske en gängstångbit och några stora brickor och muttrar.
Kan kanske återkomma till det för jag funderar på om det ev. glappar mycket och om det kom rätt snabbt så skulle det kunna vara att muttern på drivaxeln har släppt lite för det är den som håller samman allt, och kanske även för att du känner kraftigt glapp mellan spindel och drivknut.
Att den släpper är dock inte vanligt för den skall dras med 50Kgm har jag för mig, och dessutom är den låst med instukad fläns på två ställen och brukar vara mer än svår att få loss i stället. Den måste dock inte lossa mycket förrän glappet kommer.
Kan kanske vara värt att kolla om det helt plötsligt t.o.m. låter om glappet. Muttern sitter bakom centrumkåpan som måste bort. Jag har för mig att det är hylsa 41m.m. som gäller men kolla för att vara säker. Du behöver minst 3/4" fyrkant i hylsan, ett kraftig handtag och en rörstump på någon meter eller mer för att dra åt och inte minst få loss muttern om den nu inte lossat själv. Det är vanlig högergänga på båda sidor. När du skall lossa muttern så se till att slå upp instukningarna på mutterns krage först.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Bennsan (hejsan) hann lite före med sitt inlägg under tiden jag skrev mitt, men jag tror inte att det är lager som går att lägga åt på din bil... Men kolla för säkerhets skull.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej tack för att ni svarar. Det är ett rejält glapp, har inte haft någon bil som kommer ens i närheten. Men törs inte säga om det varit länge, inte märkt något förrän alla rondeller genom Umeå. Låter inget klassiskt hjullager ljud. Besiktigad i december och kört ca trehundra mil. De sa vid besiktning för två år sedan att det fanns ett glapp i styrleden. Men att det inte var något att bry sig om. Kan det ha varit lagret ?
Ska försöka dra åt lite och se, bara för att prova.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, har sökt information om montering av hjullager.Och hittade en bild på någon som mäter in någon tolerans. Men jag förstår inte vad jag ska mäta, vilka mått och från vilken punkt. En siffra jag hittade var mellan 0.2 - 1.0 tiondel. Men är det från "insidan" eller "utsidan"?
Ska spelet vara på drivaxel sidan eller på hjul sidan?
Har ni några tips?
För tyvärr så hjälpte det inte att dra till muttern, lånade en momentnyckel som klarar 600 Newton.
Tacksam för all hjälp.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, som jag misstänkte den stumdragna varianten med shims/hylsa mellan innerringarna som det borde vara på din bil.
Lite svårt att förklara med enbart skrift :( tyvärr. Vet inte hur jag skall börja eller sluta faktiskt.

Som jag skrev ovan så är det faktiskt rätt svårt att få till lagerspelet med allt monterat på bilen.
Spelet som skall vara är alltså axialspel, glappet på axeln fram och tillbaka när muttern är dragen, för mellan innerbanorna sitter en distanshylsa som skall ha rätt längd tillsammans med shims så det finns lite spel kvar när allt är stumdraget. Om hylsan är för lång så blir det glappt, om hylsan är för kort så klämmer man ihop det hela för mycket och blir utan spel i lagren. Det som håller samman det hela är ju alltså axeltappen och muttern på drivaxeln.....

Om vi nu har hela benet uppe i ett skruvstycke :D, vi har bytt ytterbanorna som sitter i själva huset/ styrspindeln, där ligger de koniska rullarna med sin hållare, innerbanorna ligger där också med sin distanshylsa/shims mellan innerbanorna samt hela hylsan med splinesen som övergår till hjulnavet som bromsskivan och hjulet sitter på.... Du ser hur den delen ser ut när du plockar sönder navet.
Men alltså spelet. i det läget (helst utan att ha fettat in lagren och utan att ha monterat packboxarna) kan man ta en lång bult eller en bit gängstång med stora brickor och muttrar som gör att man kan dra samman hela konstruktionen så allt blir klämt och som sagt distanshylsan håller mot så det finns lite spel kvar i lagren. Den gängstången skall man då alltså kunna sätta en mätklocka på i ena änden och då kunna "dra" stången fram och tillbaka så mycket som måttet på lagerspelet är.
Hoppas det blev begripligt :confused:.
Sedan finns det problemet med distanshylsan/shimsen. De finns att köpa med lite stigande tjocklek, vilket är svårt om man måste skicka efter dem.
Om hylsan är för kort så kan man ev. göra egna distanser/brickor av tunna shimsplåtar och lägga mellan. Om distansen är för lång så kan man ju slipa av den lagom, men det bör ju ske i en maskin så det blir helt parallellt. Men helt utan shims så borde inte hylsan vara för lång... Eller?
Nästa problem är att om spelet behöver justeras med hylsans/shimsen så stämmer inte hylsans/shimsens längdändring helt med ändringen man får i spel för att det är ju koniska rullager och vinkeln på rullarna gör att spelet blir lite annan ändring på än ändringen av hylsans längd..........Phuuu krångligt förstår jag.

Man kan också pröva det här som många gör (även verkstäder) men missar en rejäl koll på slutet.
Shims finns ju oftast till för att kompensera mindre missar eller toleranser i själva maskinbearbetningen vid tillverkningen av delar och axlar. Lager har ju sådan precision att det inte skiljer något nämnbart alls på dem. Om lagerlägen m.m. inte blivit nötta och stukade så bör då gamla shimsen stämma med nya lager monterade.
Om man byter allt på bilen och inte i ett skruvstycke och skruvar samman allt t.o.m. hjulet så skall man alltså ha ett litet men ändå väl kännbart glapp när man greppar hjulet och vickar på det. När det är för mycket är svårt att veta tyvärr men kännbart som sagt, samt nästan omöjligt att mäta med mätklocka mot drivaxelns ände när allt sitter på bilen.
Kan också vara lite svårt att känna tyvärr med nytt fett inbakat rejält mellan rullar och banor. Att montera en gång utan fett vore bäst för att känna spelet men för mycket jobb när man gör allt monterat på bilen.
Om det är för mycket glapp så behöver man plocka sönder igen och ändra shimsen om det går eller slipa av hylsans längd liiite.
Har man inget kännbart glapp alls så måste man göra något åt det med en tunn shimsbricka eller längre distans eller något, för lagerspelet minskar när hjulet blir varmt och då går det nästan garanterat åt skogen helt enkelt.

Hoppas det inte blev för rörigt och i alla fall lite förklarande. Kanske inte fullt så jäkligt som det låter, men man måste, MÅSTE ha lite lagerspel när man är klar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hittade en bild i den här datorn som visar hjulnavet.
Stora rutan med mått som börjar på 1,000 m.m. o.s.v. visar tjocklekar på shims som finns och strecken pekar på sidorna om hylsan mellan innerringarna.
Framnav Ducato.JPG
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Tack, du är helt fantastisk , bättre beskrivning kan man inte få.
Ska försöka att ta tag i det här i helgen, så ska ta ner "benet" och följa din beskrivning.
Du har klargjort det hela, nu är det upp till mig och min bror att göra jobbet.
Är på besök i Skellefteå, så ska jag hem måste detta lösas.
Tack igen, man blir ödmjuk inför kunskap.
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Hittade en bild i den här datorn som visar hjulnavet.
Stora rutan med mått som börjar på 1,000 m.m. o.s.v. visar tjocklekar på shims som finns och strecken pekar på sidorna om hylsan mellan innerringarna.
Visa bilaga 167294
Hallå
har säkert frågat förut när vi snackade växellåda men jag har nog glömt
hur räknar man om m.daN till metriskt värde NM eller KG
min bil har tappat sin bensinare och fått den efterlänktade TDI motorn och inga problem med besiktning som många påstod.
/Mats
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan matmdat, utan att gå in på för många decimaler i åtdragningsmomenten så överstämmer siffrorna m.daN nästan med att bara lägga till en nolla för att få Nm.
För att få Kg så behöver man inte göra något i princip men de decimalerna klättrar ju lite även mot Nm.
Så det blir ungefär så här.
10 m.daN
100 Nm.
10,2 Kgm. om man skall vara halvnoga. Med andra ord så kan man låtsas att det står Kg och inte M.daN.

Hoppas jag fick till det rätt :confused:.
M.v.h. JANKRO.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
161
Kommun
Båstad
Gammal tråd, men da står för prefixet deka, tio. Så det är alltså enheten m före enheten N med prefixet da. Multiplikationsteknet med en punkt emellan i botten, nja, nej, inte snyggt borde skrivas daNm helt enkelt. kp är kraften som tyngden ger en vikt med massan 1 kg, det vill säga cirka 9,81 N. Momentenheten blir kpm där 1 kpm = 9,81 Nm = 0,981 daNm.
 
Toppen