• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Air/Dry Fryer?

F

F.d. 55554

Guest
Då LIDL skulle öppna på Maxi Råå hade dom ett bra erbjudande på en AirFryer.
Tyvärr fanns det bara några stycken recept i manualen.
Letade på nätet och hittade Nillas skafferi, där fanns en lång lista med tider och värme,
dock inga vikter på varorna.
Fanns flera recept på hennes sida med lite mer information.
Vi har testat ett göra klyftpotatis och det blev bra.

IMG_20190426_123946.jpg

Jojje
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har en AIRFRYER & exprimenterar hej vilt. Än så länge har jag inte misslyckats. Det står i manualen att man skall tillsätta em msk olja men det har inte jag gjort mer än till grönsaker, fisk & frukt som jag penslar med rapsolja & kryddor. Allt animaliskt innehåller ju olja i sig självt, likaså färdig fryst pommes fites & sådana saker. Dessa blancheras i olja före infrysningen.
Det är bara att börja testa, lycka till.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag har funderat länge på Air Fryer men svängt mer och mer till det minimalistiska och där fans inte plats till ”nya prylar”, varken i skåpet eller mitt huvud. Kan man inte använda befintlig vanlig ugn med fläkt som ”jätte air fryer”? Vad är hemligheten annars?

Sedan så har vi det där med fish & chips vilket kräver olja på ”båda sidor”, går det att fixa fettsnålt i en Air Fryer? Klibbar inte friteringssmeten? Eller friterad banan á-la Kina-friterad-banan med glass?

upload_2019-4-26_16-9-40.jpeg
 
F

F.d. 55554

Guest
Alla tips välkomna, nu har vi ingen varmlufts ugn, kanske får vi det dit vi flyttar.
Vi köpte en fritös förra året, givetvis på LID och till EXTRA pris,
har stått oanvänd sen vi köpte den.
Nu blir det en bröllopspresent i stället med 5 l olja:twitcy:

IMG_20190426_163047.jpg

Jojje
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag har en fritös som på bilden sedan en tidigare blev för liten. Jag sneglade på en "luft" men fann att den dels inte klarade frityrsmet till exempelvis fish and chips eller att få råa varor genomstekta på grund av skillnad mellan luft och oljans värmeinnehåll.
Sedan har vi ju redan en ugn med varmluft som fundera till bla. klyftpotatis som nämnts.
//Conny
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
En Airfryer's största fördel är ju att man kan fritera väldigt fettsnålt & fort. Min är en OBH Nordica, fördelarna med den är att den har en sakta roterande vinge i botten som hela tiden rör om maten så att den blir jämnt friterad & en roterande nätkorg. I korgen lägger jag kött & sådan som har frityrsmet. Frityrsmeten gör jag lite tjockare, doppar det som skall friteras & sedan får det ligga & dra i kylen en stund så att det blir lite fastare innan friteringen. Än så länge har jag inte misslyckats med något.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det finns en hel massa olika "Air fryers" med olika system. Jag funderar på att köpa en och har läst tester från flera olika länder. En del fryers har fått mycket dåliga betyg, och den som var bäst i de flesta test var Philips 9220. Den har något speciellt system som gör resultatet bra.
Som vanligt kan nog inte en pryl för ett par hundralappar från ett billighetsvaruhus ge lika bra resultat som en som kostar fem gånger så mycket.
 
F

F.d. 55554

Guest
@Wizard

Ja du Wizard, var och en är lycklig på sitt sätt, en del bor i slott en del i koja.
Vissa kör Volvo eller BMV, andra kör i Skoda, jag/vi åker buss.
Till det pris vi gav har vi råd att misslyckas många gånger,
skull ALDRIG köpa en Air Fryer för 9 gånger det pris vi gav

Krya på dig:yes:

Jojje
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Det finns en hel massa olika "Air fryers" med olika system. Jag funderar på att köpa en och har läst tester från flera olika länder. En del fryers har fått mycket dåliga betyg, och den som var bäst i de flesta test var Philips 9220. Den har något speciellt system som gör resultatet bra.
Som vanligt kan nog inte en pryl för ett par hundralappar från ett billighetsvaruhus ge lika bra resultat som en som kostar fem gånger så mycket.
Vi hade denna rena skiten!
Fritös och varmluftsugn som friterar med luft
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag föreslår att intresserade läster "FRITERAT" av Paul Kuhlhorn och Liljefors. På sidorna 12-15 förklaras hur fritering med olja fungerar, och inte går att göra med bara luft.
//Conny
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Jag föreslår att ni åker till en kompis som har en airfryer och provsmakar, så märker ni hur gott det blir helt utan olja...

Gillar ni inte det, åk hem och spara pengarna till korvmojen istället..
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vi köper små bake-off baguetter som vi käkar till frukost. In med dom i airfryern i 4 min så har man färskt bröd till kaffet.
Visst det går bra med vanlig ugn också men värma upp den och grädda brödet i totalt 30 min X 2000 W blir inte billigt i längden jämfört med 4min X 1500 W. Och så blir väntan lång.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har en OBH Nordica AirFryer. Man använder max 1 tsk olja men kan också skippa denna. Jag tror det är viktigt att rörs om som i denna för att resultatet skall bli bra. Jag friterar fågel, fisk, kött, rotfrukter & grönsaker med enastående resultat. Visst, den är lite dyrare, kring 1000-lappen, men det är det värt.
th.jpg
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag har inte ifrågasatt er upplevelse av resultatet, utan bara att det som sker i en fritös inte kan göras utan olja. Det är en helt annan process som inte bara går ut på att värma. Utan mycket mer som man svårligen kan föreställa sig utan att läsa på.
//Conny
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
det som sker i en fritös inte kan göras utan olja.

Det är ju det som är den stora grejen med det. Fejk-friterat, *utan* olja.
Tycker man inte om det , bara att hoppa över. Vill man testa ett åtminstone lite nyttigare alternativ med en väldigt stor del av smakupplevelsen så är det ett utmärkt alternativ.

Ungefär som att köra en dieselmotor på förnybara tallar istället för fossila bränslen, det funkar, utan att motorn vet exakt hur..
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej,
Jag har inte ifrågasatt er upplevelse av resultatet, utan bara att det som sker i en fritös inte kan göras utan olja. Det är en helt annan process som inte bara går ut på att värma. Utan mycket mer som man svårligen kan föreställa sig utan att läsa på.
//Conny

Har du över huvud taget provat? Eller tror du bara? Processen handlar ju om att få en stekyta & att livsmedlet blir upphettat & tillagat även inuti. Använder man frusen pommes frites, potatisklyftor ed. så finns det redan olja på dessa efter blancheringen. Jag har även gjort egen pommes frites både med en tsk olja & utan med samma resultat. Fördelen med AirFryern är ju att man kan "fritera" utan fett vilket är hälsosammare.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Alla utgår från att utan fett är hälsosammare..... ingen som hört talas om LCHF?
Jodå, men vad säger att det är det rätta? Efter min infarkt & by-passoperation sa min läkare (som ändå är professor i hjärtsjukdomar) att jag skulle undvika fett, i första hand mättat fett m.a.o animaliskt fett. Därav mitt leverne & matval.
 
Toppen