• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Erfarenheter BSR Fiat 177 hk Euro 6

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Är det någon som trimchippat en Fiat Ducato 2017 177 hk Euro 6 med BSR-trimsats?
De har nyligen släppt trim till den motorn.
Funderar på att trimma min bil eftersom det är betydligt sämre vrid i den än min förra 3,0 l motorn.
Tacksam för era erfarenheter!
/Ola
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Ja det tycker jag, bilen har gått ca 2200 mil nu o inga problem än så länge. Tycker att bilen orkar bra o är lättkörd. Kör alltid med tung last knappen intryckt, det växlar mkt bättre då.
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Jag är fortfarande nöjd med BSR och ska byta bil till våren. KABE 880 LQB som går upp till 5000 kg.
2.3 l motorn ger ej samma vrid som 3.0 l motorn men det är en betydlig skillnad när man trimmat.
Tråkigt bara att man måste köpa en ny trimsats när man byter bil och till samma motor.
Upplever också att bränsleförbrukning minskar en aning. Oftast behöver man växla ner en växel istf två när man trimmat. På den nya bilen blir det automatlåda så då märker man kanske inte så mycket av växlandet som på den nuvarande bilen med manuell låda. Det blir säkert en trimsats på den nya också!
/Ola
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Någon mer som har gjort BSR-tuning på 177HK? Erfarenheter? Väntar bara på att BSR (kanske) gör en prisjustering nu till påsken...
Då är vi 2 som väntar på samma sak. Frågade de i Mars om de planerade en kampanj under våren eller jag skulle satsa på en KCR box som var på kampanj då. De rekommenderade mig att avvakta...
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Det är intressant läsning .. Har länge funderat på Kcr - box Men Bsr låter ju onekligen som ett bra alternativ Ganska trött på min sega 177 hk 2.3.
Hade också 3,0 l innan o den var piggare. Utan trim.
Trimmade en 2,8 l 128 hk tidigare och var väldigt nöjd Minns inte vad företaget hette, men kom från trakten av Märsta.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fungerar helt ok,ingen jättestor skillnad men lite mer vrid märks,hade hoppats att det skulle påverka robolådans hysteriska upp/ned växlingar runt 90kmh i svaga motlut, men inte, helintegrerade bilar har denna egenhet säger FIAT.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sonen besökte Elmia i helgen och BSR hade 25% rabatt på beställningarna så han fick i uppdrag att köpa en optimering till vår 2,3 177. Testade bara en liten runda, men blev mer lik 3.0:an i beteende. Drar betydligt bättre från 70 - 110. Blir tyvärr ingen körning de 2 nästkommande helgerna, men sen får det bli ett utlåtande efter en längre tur. Verkar som automaten vill växla ner från 6an till 5an i 75km/h där den tidigare låg kvar i 6an vilket jag tycker är bra. Gillar inte när motorn får segdra på hög växel
 
W

Weckman

Guest
Skulle vilja gilla det inlägget, men ... Det var synd, annars kanske jag slagit till . Känns som BSR har fler nöjda kunder här än Kcr ?!
Vill bara klargöra och tillägga att detta är två helt olika sätt att optimera sina motorer, KCR, Dielsel Kraft mfl är en Plug-in optimering där du låter en box ``lura´´ elektroniken att öka bränsletrycket.. OBD optimering som bl.a BSR använder sig av programmerar elektroniken i bilen och du får en bil som ger rätt värde när det gäller avgasutsläpp, färddator, ABS, Antispinn, moment omvandlare till vxl låda mm mm. Programvaran anpassas till just din bil.. Har själv kört mina senaste personbilar samt husbilar med just OBD optimering för att få ett trim som är anpassat för min bil och vill att alla säkerhets detaljer i bilen funkar efter en effekthöjning. Sen vill jag inte ha en ilsken röd mororlampa som lyser då den får fel avgasvärden, och en sur besiktningsman som ser en Box inkopplad vid besiktning.. OBD optimering ser man inte överhuvudtaget... En annan fördel är ju om man skulle serva bilen och dom byter/uppdaterar bilens programvara så kan du bara trycka tillbaka ditt egna program efteråt, men då måste du ha PPC:n som du kan beställa samtidigt som din optimering..
Nej, jag jobbar inte på BSR men vet att deras programvara fungerar utan problem..
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Läste i en tråd och på ett helt annat forum om just BSR och deras PPC...
Denne person påstod, att det finns en tidsbegränsning om 2 år på PPC:n och för att kunna använda t.ex efter en noll-ställning vid service, krävs efter 2 års perioden en avgift/uppdatering om 600 kr årligen för att få den uppdaterad och duglig igen.
Sant, missuppfattning eller är det bara en skröna? Någon som vet bättre?
 
W

Weckman

Guest
Min förra PPC hade jag i flera år och vet att den fortfarande används idag med till samma bil.. Sålde bilen med programvara och PPC:n.
Köpte den senaste PPC:n och har programmerat min 3:e bil med den nu. PPC:n är idag 25 månader å funkar.. PPC:n gifter sig med bilen, men köper du ny programvara begärs skilsmässa och PPC:n gifts om igen med den nya programvaran till din nya bil.. Men du har ett support avtal i 2 år som måste förnyas. Men du har alltid ditt program i PPC:n som du kan köra in efter service, men du kan inte tanka ner nya uppdateringar från BSR.

Kopierat från deras sida..
Vem kan teckna BSR supportavtal?
Vi erbjuder supportavtal till alla kunder som köper, eller redan har köpt, PPC Tuning System. Supportavtalet ingår och är helt gratis i två år från köptillfället. Därefter erbjuder vi dig att förnya avtalet ett år i taget till en kostnad av 600kr/år. Avtalet är knutet till bilen. Vid bilbyte överlåts avtalet till den nya ägaren.
 
Senast redigerad av en moderator:

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Läste i en tråd och på ett helt annat forum om just BSR och deras PPC...
Denne person påstod, att det finns en tidsbegränsning om 2 år på PPC:n och för att kunna använda t.ex efter en noll-ställning vid service, krävs efter 2 års perioden en avgift/uppdatering om 600 kr årligen för att få den uppdaterad och duglig igen.
Sant, missuppfattning eller är det bara en skröna? Någon som vet bättre?
Svaret har kommit från Weckman! Alternativ skriver man direkt till BSR och citerar ovan. Bättre att ha svar än att spekulera i något som blir en "sanning"...Det finns många världsmästare "därute"...
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Toppen