• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera folie

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej alla kunniga ! Har nu slitit med att ta bort skadade stripes/foliering som var ett nådens elände, varmluftpistol samt skrapa, men nu ska nya dito monteras och har provat med en liten bit folie på en plexiskiva, duschade först vatten på plexiskivan sedan på foliebiten som sedan enligt en expert bara var att lägga på plats för att sedan justeras i sidled, men si det gick inte alls då den högg fast på en gång och satt som berget

Finns det någon klok här på forumet som kan delge kunskaper hur man går till väga så vore jag tacksam

Med soliga hälsningar
Hasse
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Stig ! Tack för svar, vet Du om såpan har negativ inverkan på fästförmågan då man har kört med gummiskrapan ?
Hasse
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Hej
har monterat mycket vinyl genom åren , bara vatten funkar inte
så här gör jag
ca 1liter vatten + 4-5 droppar yes diskmedel i en spray flaska
spraya på objekt samt vinylen ganska rikligt, (på en hanterbar bit i taget)
nu kan du föra på vinylen på objektet, och föra runt o justera
sedan använder du en gummi skrapa eller dyl för att pressa ut vatten , dra ut från mitten mot kanter
skulle du få en luft bubbla som envisas att vara kvar så ta en nål stick hål , massera ut den

låt torka någon dag
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Instämmer helt med knauser.... och YES diskmedel skall det vara även enl. proffsen, men bara lite för att få bort ytspänningen på vattnet.
Den lilla mängd med YES som finns i vattnet försämrar inte häftförmågan, samt i princip allt vatten och YES pressas ju ut bakom dekalen med skrapan. Var lite försiktig med dekalerna i något dygn efter monteringen så allt får "sätta" sig.

M.v.h. Lycka till. JANKRO.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Instämmer med tidigare skribenter och rådgivare.
Ett litet självupplevt tillägg vill jag dock bidraga med.
Rengöring och eventuell skrapning och ny rengöring före film-montering.
Jag fick gå över den bilens glas-rutor med rakblad eller motsvarande verktyg.
Det satt små knutor , prickar på rutans insida, de gjorde bulor i folien vi första försöket.
Har även fått se exempel på inlimmade hårstrån, hmm, inte fint alls.
Verktyg och metod vid plastrutor är jag i nuläget okunnig om.
Lycka till, och tänk en glugg i taget, då blir du fullärd på 3 gluggar :)
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
God morgon i tråden ! Tack för alla kloka och vänliga råd, och som "Los suecos" brukar skriva att man lär sig hela tiden som medlem i HBK från dessa kloka medlemmar, och jo det gick bra till sist med YES i vattnet synd bara att jag inte blev medveten om ångans kraft, men frågan är tar den bort även det förhatliga klistret, men som sagt nu är det gjort (som han sa som gjorde det i byxorna)
Än en gång tack alla hälsar
Hasse
 
W

Weckman

Guest
Liten fråga bara. Vad är det för folie du monterat? Såpa används inte på dagens folie utan du värmer folien för att uppnå vidhäftning. Wrapping/helfoliering utan skarvar så värmer du å sträcker ut folien och låter den kylas ner och sitter som berget.. Vi kör med 3M, Avery samt Hexis folie då vi folierar bilar samt delar som skall folieras. Stripes samt texter mäter du ut och tejpar upp på bärpappret och mäter in, sedan klipper du bort foliepappret och stryker ut folien med en skrapa, sen är det klart och man slipper hängande text eller stripes som lossnar. Och label off funkar bra men giftigt o onyttigt att andas in, om man nu inte jobbar med det dagligen kanske man står ut.. Och ånga är vår bästa vän i branschen. Men hoppas givetvis att du lyckas med appliceringen med Yes och resultatet blir bra..
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Ja du Weckman, folie är väl kanske inte rätta ordet det var ett par stripes på vår Dethleff som hade blivit skadade och tunna som bara den och ska appliceras med såp/yes-vatten sen mota bort luft och överflödigt vatten med fin gummiskrapa, och jo resultatet blev tillräckligt bra för en gammal guuube som mig, och guuumman är också nöjd
Tackar än en gång för råd & dåd hälsar
Hasse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Man kan väl tillägga att om det inte finns, är svårt att få tag på eller om det verkar onödigt dyrt med originaldekaler så kan de större seriösa firmorna som folierar och/eller tillverkar reklam och liknande till bilar, både skära ut mönster och trycka bilder och mönster även på större bitar av folie på flera sätt. Naturligtvis till en kostnad även det :D, men ändå kanske både snyggare och hållbarare än originaldekaler.
Men mer ingående så verkar Weckman vara rätt man att svara på sådana frågor.

M.v.h. JANKRO.
 
W

Weckman

Guest
Finns många som tillverkar vinyl & folie texter / logos

www.dekaltrim.nu/Husv_Logotyper?referenceId=906


Skillnad på folie och folie och man kanske förstår att vissa (Plastfolier) bleks, lossnar eller försvinner/får rinningar efter första tvätten. Gör rätt från början och satsa på en riktig folie när du ändå kostar på din dyra husbil, det tjänar du på i längden. Proffsfolie lämnar 5 års garanti mot bl.a blekning, bubblor och släpp. Och givetvis är jobbet innan applicering ett mycket viktigt moment med rengöring. Solfilm/toning av sido fönstren står på tur på min husbil med 20% toning, och detta för att få bort värmen som annars ger olidlig inomhus temperatur.
 
W

Weckman

Guest
Lite hjälp på vägen om någon får för sig att byta eller komplettera en dekal..
 

Bilagor

  • DEB0EA1D-716F-4F5E-BC0C-C32285DA7F50.jpeg
    DEB0EA1D-716F-4F5E-BC0C-C32285DA7F50.jpeg
    27,8 KB · Visningar: 132
Toppen