• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hopfällbar elcykel

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jag hittar inte maxvikt för den som ska cykla.
Den klarar riktigt tunga personer utan problem. Är hållbar, har varianten utan el. Men prova den först, sportig körställning, däck med 7kg tryck och ganska smal sadel. Köregenskaperna är jämförbara med stor cykel.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Den klarar riktigt tunga personer utan problem. Är hållbar, har varianten utan el. Men prova den först, sportig körställning, däck med 7kg tryck och ganska smal sadel. Köregenskaperna är jämförbara med stor cykel.
Tack, jag har min Gazebike mini flexline som är bra för mig. Söker ev en bättre till min ”gladbo” än hans från Biltema.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Om du hittar nya skriv adressen här.

Om du registrerar en spansk leveransadress hos Gearbest så kan du få den internationell versionen levererad dit från deras spanska warehous Fast-29 om den finns i lager. Verkar dock vara slutsåld där just nu. Om man vill ha cykeln levererad till Sverige så skickas den från CN-099 = Kina. Det tar drygt en månad och den kan då också bli föremål för tullverkets intressen vilket sannolikt innebär en del merkostnader. Min förra cykel beställde jag till Spansk adress i början av mars och den kom på fem dagar från Fast-29.

https://www.gearbest.com/electric-bikes/pp_009346556416.html?wid=1433363
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tja jag bor ju i Spanien. Tyvärr vad gäller leveranser bor jag utanför EU då jag är skriven på Gran Canaria. Och hem får jag alltid problem med leveranser från fastlandet. Oftast skickar de inte till GC och om de gör det fastnar det i tullen lång tid. Enklast är att lasta in de i skuffen och ta med dem på färjan hem.

20180428_124751.jpg
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Geekbuying är en annan webbutik som skickar från EU. Cykeln är slutsåld även där men de meddelar när den kommer in om man lämnar mailadress.
GeeKmaxi har haft den men slutsåld nu, samma gäller Tomtop och Banggood.

 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ska det vara smått, bra att cykla på och el så är Brompton det som är bäst.

Fold Up Bikes, UK Fold Away Bicycles for Ladies & Men | Brompton Bikes
Ska det vara smått, bra att cykla på och el så är Brompton det som är bäst.

Fold Up Bikes, UK Fold Away Bicycles for Ladies & Men | Brompton Bikes
Jag har varit väldigt sugen på Brompton men intresset svalnade när jag läst kommentarer från några missnöjda ägare. Enligt dem är den bra på asfalt men inte alls på blöta grusvägar. Fälgbromsar+grus, damm, lera gör att fälgarna slipas sönder. Problem med kedja och växlar också, tydligen. Men de ser onekligen små och händiga ut.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Tja jag bor ju i Spanien. Tyvärr vad gäller leveranser bor jag utanför EU då jag är skriven på Gran Canaria. Och hem får jag alltid problem med leveranser från fastlandet. Oftast skickar de inte till GC och om de gör det fastnar det i tullen lång tid. Enklast är att lasta in de i skuffen och ta med dem på färjan hem.

Visa bilaga 166648
Tja jag bor ju i Spanien. Tyvärr vad gäller leveranser bor jag utanför EU då jag är skriven på Gran Canaria. Och hem får jag alltid problem med leveranser från fastlandet. Oftast skickar de inte till GC och om de gör det fastnar det i tullen lång tid. Enklast är att lasta in de i skuffen och ta med dem på färjan hem.

Visa bilaga 166648

En undran tillhör inte GK EU? Varför har då öarna euro som betalpengar?
Obs en undran.Måste vi ha passet med ?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
En undran tillhör inte GK EU? Varför har då öarna euro som betalpengar?
Obs en undran.Måste vi ha passet med ?
Lite komplicerat. Alla människor är med i EU, men inte gods. Liksom Åland ligger de utanför EU:s tullområde på gott och ont. 0% moms på mat, 7% allmän moms, frihandelsområde. Men för alla grejer som ska in är det problem med tull och kostnader. Vanlig post går bra, men inte grejer som man beställer.

Tullregler

Vid inresa till ett annat land kan det finnas restriktioner på vad och hur mycket du får föra in i landet i fråga om tobak, alkohol, gåvor och annat. Det är den enskilde resenärens egna ansvar att hålla sig uppdaterad gällande tullregler för det land man planerar resa till. Här kommer dock en kort sammanfattning (vi reserverar oss för eventuella ändringar)

Gran Canaria räknas inte som ett EU-land. Därför gäller samma regler som för - utanför EU.

Inom EU gäller samma regler som införsel till Sverige från annat EU land

Utanför EU

*1 liter eller två enheter 700/750 ml vin och/eller sprit
*200 cigaretter eller 200 gram tobak/piptobak/snus
*Gåvor till ett max värde av 255 Euro
*Kaffe/Té i resonabel mängd för eget bruk
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag är intresserad av Monark delbar, eftersom man kan åka ett antal mil så vill jag ha stänkskärmar, man kan ju vara rätt långt bort ifrån husbilen då det börjar regna.
Dessutom vågar man ges sig iväg även om vädret är ostadigt.

Nu till frågan, är det någon i klubben som har en sådan eller har testcyklat den modellen?
monark-delbar-elassisterad-minicykel-503-2019.jpg
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Toppen