• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hrrmm... kul och riktigt intressant tråd och ämne att följa men mindre roligt när inläggen mer och mer glider över på att hacka på varann som person...
Ursäkta inlägget men det ser rätt tråkigt ut.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Citat från dagens Aftonblad

Hur ser du på Greta Thunberg och hennes rörelse?

– Som tidigare ungdomsförbundsordförande har jag full respekt för hennes starka engagemang. Sedan tycker jag väl att det är lite problematiskt när man framställer henne som en expert, hon är fortfarande ett barn. Vi i vuxenvärlden har fortfarande ett ansvar att inte försöka utnyttja barns politiska engagemang för vår egen politiska eller ekonomiska vinning.
 
T

Tabbe

Guest
Very well said ,! it is a load of scaremongering for making profit ,in the future, its an EU Thing, think positive and enjoy your travels everyone!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Citat från dagens Aftonblad

Hur ser du på Greta Thunberg och hennes rörelse?

– Som tidigare ungdomsförbundsordförande har jag full respekt för hennes starka engagemang. Sedan tycker jag väl att det är lite problematiskt när man framställer henne som en expert, hon är fortfarande ett barn. Vi i vuxenvärlden har fortfarande ett ansvar att inte försöka utnyttja barns politiska engagemang för vår egen politiska eller ekonomiska vinning.
Så du för fram ett partipolitiskt inlägg från Sara Skyttedal KD som citeras o AB. Hur va det nu med partipolitik i detta forum. Du får kolla med nån admin.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Du har nog svårt att skilja på vad partipolitik är i citatet nämns inget parti eller politiker. Det är du som nämner detta.
Så om man inte anger annan källa än AB så är det tillåtet med att föra fram partipolitiska uttalanden hur som helst. Tycker att du åtminstone kunde skrivit ut vem som sa vad. Det blir lite underligt annars, men eftersom du är adim för forumet så är ditt ord lag förstås.
Det var faktiskt en av de högst profilerade KD politikerna som uttryckte sig i ditt citat, dessutom kandidat i det snart förstående EU valet. Och det är alltså inte partipolitik när namnet utelämnas.....
 
Senast ändrad:

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Om du inte kan vederlägga vad jag skrivit, så är det bara hitte på och ett försök att misstänkliggöra Gretas engagemang som du sysslar med. Du avslöjar dig själv. Och debattnivån som du håller dig till (misstänkliggöra utan annat bevis än din gissning) kanske du tycker är på högsta nivå. Det råder det dock olika meningar om.
Jag har inget problem med min åsikt, det som ändå mer stärker att föräldrarnas påverkan, är det blev problem för några fick som ville ta wab dagar för att följa barnen på demonstrationen.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag har inget problem med min åsikt, det som ändå mer stärker att föräldrarnas påverkan, är det blev problem för några fick som ville ta wab dagar för att följa barnen på demonstrationen.
Jag har inget problem med min åsikt, det som ändå mer stärker att föräldrarnas påverkan, är det blev problem för några fick som ville ta wab dagar för att följa barnen på demonstrationen.
Vet du det här med vab, eller är det också en åsikt.
Så du tror inte tonåringar kan skaffa sig egna åsikter utan styrs av föräldrar. Du kanske inte har haft tonårsbarn? :)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Såg på tv att Brandkåren har vänt sig till Transportstyrelsen för att få annan färg på registreringsskyltarna på el och gasdrivna bilar. Detta beroende på ökad fara för brandmän vid släckning. Det borde ju vara ökad risk för förare och passagerare också.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Vet du det här med vab, eller är det också en åsikt.
Så du tror inte tonåringar kan skaffa sig egna åsikter utan styrs av föräldrar. Du kanske inte har haft tonårsbarn? :)
Inte mer än att jag såg det på ett nyhetsinslag på tv, ifall du nöjer dig men den verifikation annars kan du väl motbevisa detta. Även det andra som du så säker på att det inte stämmer.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Inte mer än att jag såg det på ett nyhetsinslag på tv, ifall du nöjer dig men den verifikation annars kan du väl motbevisa detta. Även det andra som du så säker på att det inte stämmer.
Först slänger du ur dig ett påstående som sen visar sig vara en åsikt i nästa inlägg och i ditt senaste inlägg tycker du att jag ska motbevisa det i fall jag inte tror dig. Ja du, med den debattekniken blir i alla fall inte jag särskilt imponerad.

Sen har jag svårt att förstå att tonåringars engagemang i miljöfrågor kan väcka så mycket vrede och förakt som det tydligen gör i synnerhet hos medelålders plus män.
 
Senast ändrad:

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Frågan om färgade nummerskyltar aktualiserades när en gasdriven SL-buss körde in i en för låg tunnel inne i centrala Stockholm. Eftersom bussen har lågt golv för att underlätta påstigning med barnvagnar och rullstolar har de gastuberna utanpå karossen, på taket!

Typiskt farlig konstruktion, det finns många platser med begränsad höjd!

Minst en av tuberna exploderade och bussen blev helt utbränd.

1552231565



Litiumjonbatterier brinner mkt kraftigt så man måste i möjligaste mån tillse att de är skyddade, och ha beredskap för att flytta en skadad bil till någonstans där man kan låta den brinna ner till grunden. Även om det är extremt ovanligt att det händer så kan det hända! De exploderar dock aldrig mig veterligt.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Du skriver väl och klokt med mycket kunskap och till skillnad från de flesta som tillhör ’den andra sidan’ avslutar du aldrig med något om klimatkyrkan eller andra nedsättande tillmälen som tyvärr ofta används. Ditt sätt att hantera de som har problem med kunskap och därför gärna kommer med div mer eller mindre personliga påhopp är synnerligen hedrande!

Hej !
Jag förutsätter att du även inkluderar "resor till blåkulla" eller påhittad fakta som att om man slänger upp "några solceller på taket som ansluts till el-nätet så får man ladda sin el-bil gratis på natten" till de åsikter som inte bygger på kunskap utan endast tjänar till att förlöjliga eller i bästa fall endast är ett utslag av skribentens okunnighet.
BBa
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hej !
Jag förutsätter att du även inkluderar "resor till blåkulla" eller påhittad fakta som att om man slänger upp "några solceller på taket som ansluts till el-nätet så får man ladda sin el-bil gratis på natten" till de åsikter som inte bygger på kunskap utan endast tjänar till att förlöjliga eller i bästa fall endast är ett utslag av skribentens okunnighet.
BBa
Vadå, menar du att blåkullaåkning per kvast är fake news? Nu får du väl ändå ge dig. :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej !
Jag förutsätter att du även inkluderar "resor till blåkulla" eller påhittad fakta som att om man slänger upp "några solceller på taket som ansluts till el-nätet så får man ladda sin el-bil gratis på natten" till de åsikter som inte bygger på kunskap utan endast tjänar till att förlöjliga eller i bästa fall endast är ett utslag av skribentens okunnighet.
BBa
Om du inte tror på att solceller på taket kan bidra till att reducera egna elkostnader och att kunna ”tanka” din elbil har du nog missuppfattat hela konceptet.
Staten bidrar med allehanda stöd för att påskynda energiomställningen till ett mer hållbart samhälle för att även kommande generationer skall kunna andas ren luft och för att kunna avveckla en dyr och ålderstigen kärnkraft.
Som tur är har omställningen kommit en bit på väg med ett flertal länders goda minne.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Först slänger du ur dig ett påstående som sen visar sig vara en åsikt i nästa inlägg och i ditt senaste inlägg tycker du att jag ska motbevisa det i fall jag inte tror dig. Ja du, med den debattekniken blir i alla fall inte jag särskilt imponerad.

Sen har jag svårt att förstå att tonåringars engagemang i miljöfrågor kan väcka så mycket vrede och förakt som det tydligen gör i synnerhet hos medelålders plus män.
Var finner du vrede och förakt i inlägget, det jag påstår är att jag tror att Greta får mycket hjälp av sin pappa
och jag säger inte att hon har rätt att få det stödet.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Var finner du vrede och förakt i inlägget, det jag påstår är att jag tror att Greta får mycket hjälp av sin pappa
och jag säger inte att hon har rätt att få det stödet.
Och du är helt säker på den hjälpen förstås. Inga gissningar där inte. Du tror inte tonåringar kan komma nåt själva, utan att styras av föräldrar som du skrev tidigare? Vi som haft närkontakt med tonåringar har vanligen en alldeles annan uppfattning.

Varför måste du hitta på sånt som förringar och förminskar vad den här tjejen har lyckats med?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen