• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdare Ctec 250SA ? Varför?

F

F.d. 56724

Guest
Till mitt bygge av camper köpte jag en ctec250 efter att ha läst att ”de flesta kör med en sån”.

Köpte även två biltema batterier 95ah och två solceller 100w st.

Men upptäcker nu att 250sa inte går att ansluta till 220v?

Om jag ansluter solcellerna till batteriet så laddar dom det. Om jag ansluter generatorn till batterierna så laddar den dom.

Vad ska jag med ctec250 till?
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
CTEC 250 är en regulator som elektroniskt reglerar laddströmmen från såväl solceller som generator. Den laddar även startbatteriet när bostadsbatterier är fulladdade. Den ser också till att batterierna blir nästan fullladdade, vilket inte en direktansluten generator gör. En bra lösning som kan rekommenderas.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Säkert en bra produkt, men finns ingen strömkälla så blir inte batterierna fulla ändå. De sista 15% tar många timmar att ladda, går inte att skynda på blybatterierna, det blir bara gasning då.
Om man har generator som ganska snabbt går ned från 14,4V vid körning, och man kör många timmar i stöten då kan det vara motiverat med DC-DC booster som jag förstår att denna innehåller.
En bra solcellsregulator innehåller laddningslogik som gör DC-DC överflödig.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Laddning från bilens generator ger alltid begränsad laddning till bodelsbatterierna,du kommer aldrig att ladda dessa batterier fullt med bilens generator, det är detta som Ctek 250 löser.
Solceller är bra som komplement,men dom laddar inte om solen inte skiner, det verkar finnas ett visst motstånd mot Cteks produkter på forum.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har svårt att förstå detta motstånd är, skulle tro att de som uttalat sig inte har någon större erfarenhet eller inte begripit sig på CTEK's prylar. Jag har CTEK Sence, MXS25, Dual250 & Smartpass. Allt väldigt lätt att koppla ihop med HB'n & ungerar förträffligt. Nu är det ju inte så att CETEK är ensamma om intelligent laddning, det finns flera fabrikat på marknaden som man kan välja. Att jag valde CTEK beror nog mest på att det är framtaget av ett svenskt företag & välrennomerat.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag har också ctek-produkter, älskar deras batteriladdare och att ett svenskt företag röner framgångar i hela världen. Men faktum kvarstår att man inte kan ladda batterier utan strömkälla, oavsett hur mycket eller hur smart styrelektronik man har. Och blybatterier tar många timmar att ladda, de sista 20-25 procenten.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Som sagt finns det flera andra fabrikat av laddningsboosters. Vid jämförande tester som rapporterats i en tysk husbilstidning placerade sig tyvärr inte Dual 250 särskilt bra. Anledningen skulle vara att den har otillräcklig kylning och därför blir varm och då sänker laddningsströmmen.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om laddaren du köper har fläkt så se till att den kan stängas av för annars är det störande nattetid. Dessutom är det bra om den har supplyläge så den levererar c:a 13,8V som försörjning till bodelen när man står still på el och dessutom får underhållsladdning till bodelsbatterier.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Håkan,Supplyläge är till för att strömförsörja elsystemet om du tar bort batteriet.
Underhållsladdning klara alla moderna laddare.

Exakt, många personbilar idag gillar inte att få batteriet bortkopplat, utan då kommer allsköns sjuka problem, alla verkstäder har idag en supply-laddare att ta till vid batteribyte m.m.
t.o.m. jag har en i garaget. :)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Olof, supplyläge betyder också att laddaren inte går upp i laddläge till 14,4 varje gång du drar mer ström än den inställda lägsta gränsen för övergång till underhållsladdning. Så supplyläge är för mig det läge jag alltid använder när jag ligger länge på el.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Olof, supplyläge betyder också att laddaren inte går upp i laddläge till 14,4 varje gång du drar mer ström än den inställda lägsta gränsen för övergång till underhållsladdning. Så supplyläge är för mig det läge jag alltid använder när jag ligger länge på el.

Menar du att din laddare automatiskt växlar till supplyläge, vid fulladdad batteribank,
eller växlar du själv till supplyläge?
Hur många Amp ger laddaren i supply?
Jag har hört runt 5A.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Så här skriver Ctek,

Kan man använda elektronisk utrustning samtidigt som man laddar?

Ja visst kan du det! Så länge du har en laddare som är elektroniksäker kan du förbruka samtidigt som du laddar, det kan inte skada varken batteri, elektronik eller laddare. Du måste bara tänka på att inte använda mer ström än du laddar in. Laddar du in 25A och använder 20, så blir det inte så mycket kvar att fylla batteriet med. Kylskåp, kaffebryggare, TV och annat drar rätt mycket ström och det kan vara bra att räkna ut hur mycket man förbrukar i snitt innan man väljer laddare.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag växlar manuellt till supply men praktiskt låter jag den oftast stå där eftersom solceller och booster (D250 o smartpass) kör laddkurvan så då behövs det inte på 230V.
Supply på min Exide laddare ger 15A så det räcker för att slippa ladda ur batterier när man står still på el.
 
Senast ändrad:
Toppen