• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för torrbollar

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men, hur skulle det gå till? Om vi förutsätter att man har stängt till bilen så bra det går, stäng bilens ventilation, ingen tvångsventilation i luckorna o.s.v., bilen består ju nästan helt av täta material, hur skulle utbytet ske?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Men, hur skulle det gå till? Om vi förutsätter att man har stängt till bilen så bra det går, stäng bilens ventilation, ingen tvångsventilation i luckorna o.s.v., bilen består ju nästan helt av täta material, hur skulle utbytet ske?
Hej,
Ja, det är sådana mysterier man ställs inför om man skolkat från fysiklektionerna.:)

Man måste nämligen förstå hur mycket vatten luft vid olika temperatur kan innehålla för att inse att luften i en Corvette i mitt exempel inte kan ha 8 dl vatten.
Så vattnet kommer utifrån.

Sedan är förutsättningarna normalt inte som du skriver, utan det finns en del öppningar i som exempel värmepaketet och inte minst den obligatoriskt öppna ventilen i husbilar.
Dessutom finns det de som följer råden i Fritidsmagasinet som jag bifogade i förra inlägget, och ”öppnar alla ventilationshål”.

Det ett misstag att betrakta detta som ett ventilationsproblem eftersom det inte kräver någon luftrörelse/utbyte. För Torrbollen drar inte till sig luft utan bara fukten i luften.
Det kan liknas vid en sand-/grusbädd med vatten där du gräver en grop som vattnet samlas i utan att sand-/grus flyttar på sig.

Om du stänger och tätar alla öppningar så blir det ingen fuktvandring utifrån, vilket är elementärt – utan att Sherlock Holmes någonsin lär ha använt ordet.
//Conny
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men, hur skulle det gå till? Om vi förutsätter att man har stängt till bilen så bra det går, stäng bilens ventilation, ingen tvångsventilation i luckorna o.s.v., bilen består ju nästan helt av täta material, hur skulle utbytet ske?

Jag får väl citera mej själv här ovan, jag var inte intresserad av någon Corvette eller sandgropar eller annat, och jag var mycket närvarande på fysiklektionerna (med toppbetyg som följd) men som sagt, det som är intressant gällde hur fuktvandringen utifrån skall gå till i en tillstängd husbil, jag har t.ex. inte någon tvångsventilation i luckorna, jag stänger fordonsventilationen, då är i varje fall vår husbil ganska tät, det finns i varje fall mycket små öppningar där ute/inneluft möts, i övrigt är det ju som sagt täta material, hur skulle då den här berömda fuktvandringen gå till från uteluft till inneluft?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Genom att vattenmolekylerna vandrar från den relativt fuktiga uteluften till den relativt torra inneluften i husbilen om avfuktning sker där.

Som bekant eftersträvar naturen jämvikt, dvs om temperaturen är lika i och utanför husbilen vill naturen att det skall råda samma luftfuktighet i båda.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Absolut, men var träffar den torra luften inuti den stängda bilen på den fuktiga luften utanför bilen i tillräckligt omfattning för att detta skall ske, bilen är ju relativt tät, och består av täta material, medan det behövs att det finns relativt stora ytor där diffundering (fuktvandring i det här fallet) skall ske, eller så måste luften cirkulera in i bilen, vilket det ju inte nödvändigtvis gör om den är tillstängd, i sådant fall går det ju utmärkt att avfukta luften inuti bilen med lämpliga åtgärder utan att för den skull avfukta atmosfären runt bilen, som det ibland påstås?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Intressant hur sådana här trådar där gammal ”fakta” utmanas med lite nytt tänk tvärsnabbt dör när det inte finns några försvarsargument. Helt tyst..
Alldeles för sällan får man läsa ”Ahaaa… Ja så kan det ju faktiskt vara..”

Är det för att vi är lite äldre och har haft samma uppfattning så länge så den måste försvaras till varje pris och att ändra uppfattning uppfattas som en svaghet?
Obs jag menar inte att vara dryg, Jag är bara nyfiken.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
... så måste luften cirkulera in i bilen, vilket det ju inte nödvändigtvis gör om den är tillstängd, i sådant fall går det ju utmärkt att avfukta luften inuti bilen med lämpliga åtgärder utan att för den skull avfukta atmosfären runt bilen, som det ibland påstås?
Hej,
Som jag tidigare påpekat i inlägg 35 så handlar det inte om vare sig luftcirkulation eller luftväxling. Luften och fukten är inte kemiskt förenade utan blandade så att underskott i fukt kan utjämnas utan att luften rör sig. Det som talar mot luftväxling med omgivningen är att luften både skulle vandra ut och in genom samma öppning - samtidigt.

En Torrboll bildar en nivåskillnad i fukt som drar fukt till sig (jämför med en golvbrunn). Det resulterar i en ström av fukt till Torrbollen som gör mer skada än nytta för omgivningen om bilen inte är hermetiskt till sluten.

Ett sätt är att kolla ovanstående är att fastställa luftfuktigheten exempelvis med en våt termometer och ett Mollierdiagram vid några så när representativa temperaturer. Och sedan jämföra uppmätt mängd vatten i Torrbollen med mängden i luft enligt diagrammet.
//Conny
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det resulterar i en ström av fukt till Torrbollen som gör mer skada än nytta för omgivningen
Det är ju inte så att torrbollen höjer luftfuktigheten i sin närhet, tvärtom. Men när det magiska i bollen har slutat fungera så har man ju en vattenskvätt som kanske (?) börjar avdunsta igen. Det skulle ju kunna höja luftfuktigheten igen, t.o.m. över ursprungligt värde. Torrbollen fungerar bara bra i ett väl tillstängt utrymme, en husbil har ventilation nog för att x personer ska kunna sova med takluckor stängda...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
..En Torrboll bildar en nivåskillnad i fukt som drar fukt till sig (jämför med en golvbrunn). Det resulterar i en ström av fukt till Torrbollen som gör mer skada än nytta för omgivningen om bilen inte är hermetiskt till sluten...

Det var egentligen inte meningen att sparka igång ämnet i tråden igen men.. :D

Det är ju som tidigare sagts mängden fukt som kan vandra genom stillastående luft och dom relativt små öppningar som finns samt hur lång tid det tar som är intressant.

Hur lång tid skulle det t.ex. ta innan det är självutjämnat inne/ute i en stängd husbil? Om man mätte den trögheten borde man kunna få ett hum om fuktens förmåga att vandra genom luften.

Att fukten kan vandra genom stillastående luft är ju intressant men det säger ju egentligen inget mer.
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Det kan inte vara så, att alla textilier samt inredning under sommaren har bundit vatten, (vi har gått in med våta skor hängt in våta kläder osv:) som nu under avställningen förångas. Vilket skulle innebära att luftfuktigheten inne i bilen är högre än utanför. Då kommer torrbollen att göra nytta.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
ingbe Nej, jag skriver inte heller att Torrbollen höjer luftfuktigheten utan tvärt om. Men om den sänker luftfuktigheten i sin omedelbara närhet så drar den till sig mer fukt för att kompensera underskottet.

Roger67 Jag har redovisat mängd och tid i ett tidigare inlägg 35.

Börje A Att inredningen skulle binda vatten under sommaren som sedan vänta med att förångar sig när det blir kallare låter nästan som en konspirationsteori som kräver en mer utförlig förklaring av ångtrycket
//Conny
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Conny,
Nej du har inte redovisat mängden annat än vad du mätte upp i vatten i din (lilla) Corvette ej tätad bara täckt av ett kapell. Intressant som ett exempel men går ju inte att jämföra med en husbil eller det vi pratat om.
Det säger inget om hur snabbt fukt transporterar sig genom stillastående luft eller hur mycket fukt som kan självvandra in i en relativt tät husbil när luften står still.

Säkert inte helt lätt att veta eller räkna på heller då förmodligen även skillnaden i luftfuktighet mellan de båda utrymmen har en påverkan på mängd/tid.

En jämförelse kan vara att ha ett helt stängt rum lika stort som en husbil där luftfuktigheten är lägre än rummet utanför. Sen öppnar man upp ett hål i dörren till rummet som är lika stort som summan av dom öppningar som finns i en husbil.
Kan det vara som 2-3 brevinkast i en hyfsat tätad husbil?
Genom det hålet skall sen fukten självvandra genom den stillastående luften ut i hela rummet för att till slut uppnå balans mellan båda rummen.

Det känns som att den vandringen och utjämningen kan ta fruktansvärt lång tid och om man då har något i rummet, som t.ex. en torrboll med högre kapacitet än vandringen, har man ju lyckats hålla ner fuktkvoten...
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jag använder ett litet avfuktningsaggregat när jag ställer av bilen
Från mitten av oktober och två veckor framåt fick jag 6 l vatten att tömma därefter avsevärt mindre beroende på att all magasinerad fukt försvunnit och med lägre utetemperatur bär inkommande ventilation mindre fukt
I förhållande till åvanstående gör en Torrbolle varken till eller från med den lilla fukt den tar till sig
/Thomas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mitt største tankeproblem med torrbollen er at det er et salt som virkemiddel, og dette er sterkt korrosivt. Legg litt jern på lokket av boksen og se hvor lang tid det tar før den ruster selv om den ikke er i direkte kontakt med saltet.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Tror inte luften är helt stillastående i en helt stängd husbil då trycket från luften på utsidan är större än det stillastående trycket inuti bilen. Luften tar sig då in i bilen och sätter luften i bilen i rörelse.
Blåser det blir tryckskillnaden ännu större och luft tar sig snabbare in i bilen genom alla öppningar ju mindre öppningar ju högre hastighet på luften. Så tror jag.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
OK, skall vi ta det från början.

  • Corvetten som inte är min var så långt vi kunde se torr när den ställdes in på hösten.
  • Allting var stängt men vanligtvis är exempelvis inte värmepaketet tätt.
  • Den stod i min maskinhall med ett kapell som troligen inte gjorde något till eller från.
  • Genom att hustrun händelsevis förde temperaturdagbok under hela vintern så kunde jag beräkna mängden fukt i luften något så när.
  • På våren uppmättes totalt 8 dl vatten i två torrbollar.
  • Eftersom bilen uppskattningsvis innehåller 3 m3 luft så måste fukten komma från annan luft
  • Jag antar att en Corvette är jämförelsevis tätare än en husbil som inte har värmepaketet alla ventiler igentejpade.
  • Och bilen stod naturligtvis still (?).
Nu skall vi se om jag förstår din jämförelse.
  • Du har ett slutet rum som innehåller ett annat rum stort som en husbil.
  • ”Husbilen” RH % är lägre än i det yttre rummet.
  • Sedan öppnar du motsvarande 2-3 brevinkast mellan husbilen och det yttre rummet.
  • Tror att utjämningen skulle ta fruktansvärt lång tid
  • Och därför antar att en Torrboll som kan ta åt sig mer fukt än vad som självmant kan vandra, skulle göra att det blev torrare i husbilen. OK?
Men du har missat att Torrbollen slukar fukt (och sänker trycket) vilket gör att det handlar om en påtvingad fuktvandring. Och i verkligheten finns inget yttre rum som begränsar mängde fukt till Torrbollen.
//Conny
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ok, visst är exemplet med Corvetten intressant då det visar att stillastående luft förflyttar fukt men det säger fortfarande inget om trögheten eller fuktvandringens förmåga relativt mängden luft fukten kan vandra genom. Kanske hade Corvetten också avsevärt lägre fukthalt inne hela tiden..

Ja du har förstått mitt exempel, nästan :

"Nu skall vi se om jag förstår din jämförelse."

  • "Du har ett slutet rum som innehåller ett annat rum stort som en husbil."
    Nej, det enda slutna rummet är det ”inre” som är i volym som en husbil. Rummet utanför kan likställas med utomhus.
    .
  • ”Husbilen” RH % är lägre än i det yttre rummet."
    Ja
    .
  • "Sedan öppnar du motsvarande 2-3 brevinkast mellan husbilen och det yttre rummet."
    Ja
    .
  • "Tror att utjämningen skulle ta fruktansvärt lång tid"
    Ja, utan luftväxling och genom den stillastående luften, all fukt in i rummet skall ju i princip vandra genom öppningen..
    .
  • "Och därför antar att en Torrboll som kan ta åt sig mer fukt än vad som självmant kan vandra, skulle göra att det blev torrare i husbilen. OK?"
    Ja, rent teoretiskt är det ju så. Jag vet dock inte hur effektiv just en torrboll eller annan avfuktare är men vi vet heller inte fuktvandringens förmåga. Det är ju egentligen grundfrågan.
"Men du har missat att Torrbollen slukar fukt (och sänker trycket) vilket gör att det handlar om en påtvingad fuktvandring. Och i verkligheten finns inget yttre rum som begränsar mängde fukt till Torrbollen."
Här missförstod du nog mig, det finns ingen begränsning med fukt i rummet utanför.

Att det blir en påtvingad fuktvandring in i bilen är ju rätt självklart och egentligen positivt. Det är ju faktiskt ett bevis på att fukthalten hålls lägre inne i bilen än vad det är utanför.


Jag tror det är svårt att komma längre utan att mer exakt veta luftens förmåga att utjämna/flytta fukt.
Som tidigare nämnts i tråden skulle man ju helst vilja mäta inne i och utanför husbilen för att kunna följa tiden det tar för att det skall utjämnas fullt däremellan. Luftvolymen i bilen är ju enkel att räkna ut.

Jag skall sjuttsingen ta och kolla lite på Ali Express. Kanske finns något vettigt med inbyggd logger man kan testa med :)
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej Roger67,
  • Anledningen till att jag införde ett tänkt yttre rum var för att hålla samma temperatur ute och inne i husbilen för att inte få för många variabler.
  • Notera att även jag menade att det i verkligheten inte finns någon begränsning av fukt i yttre rummet.
  • När jag första gången räknade på detta utgick flera med mig slentrianmässigt från att det handlade om luftväxling tills vi (faktiskt jag) kom på att luft inte kan strömma in och ut genom samma öppning samtidigt – hepp!
  • Vi resonerade i stället som om Torrbollen med sin låga kapacitet kan liknas vid en mycket liten ”golvbrunn” som drog till sig fukt i luften. Och om det som bilen i ditt exempel inte matchar tillströmningen av fukt genom ”2-3 brevinkast”, så är det i stort sett bara i Torrbollens omedelbara närhet man torde kunna uppmäta lägre RH % än utvändigt.
  • Man borde kunna likna det vid att ha ett fönster på glänt och sätta en liten vakuumpump i bilen för att få lägre tryck.
Låter det rimligt?
Conny
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
När jag första gången räknade på detta utgick flera med mig slentrianmässigt från att det handlade om luftväxling tills vi (faktiskt jag) kom på att luft inte kan strömma in och ut genom samma öppning samtidigt – hepp!
Jo, gasmolekylerna (O2, N2, H2O osv) Rör sej slumpmässigt till de krockar med andra molekyler och fortsätter i någon annan riktning. I den skalan är HBns ventilationsöppningar gigantiskt stora. Och halten av olika molekylslag tenderar till att utjämna sej även genom denna passage. Och i tidsförlopp som handlar om veckor och månader så kommer det att fyllas på med ny H2O i torrbollens utrymme.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej ingbe,
Mycket intressant!
Skall jag tolka det som att alla molekylerna virvlar runt så att vissa H2O slumpmässigt hamnar i torrbollens utrymme och blir fast där?
//Conny
 
Toppen