• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering Dash Cam

Möller

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Varberg
HBK-Nr
168
Medlemskap
2024
Jag har nyligen köpt en Garmin Dash Cam 65W. Nu undrar jag var på rutan det är bäst att montera kameran, längst upp eller längst ner? Jag har en Carthago helintegrerad, men jag kan tänka att det är samma för alla helintegrerade. Om man monterar den längst upp på ruta, som jag nog tänkt, så räcker den medföljande strömkabeln inte så långt. Strömkabeln som har en koppling anpassad till cigarettutag skall helst kopplas till tändningsström, så att den stängs av när tändningen slås av. Var är lämpligt att montera strömkabeln? Tacksam för tips från någon som har erfarenhet av montering.:)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har monterat dom högst upp för att få bättre överblick precis runt fronten på bilen. Det blir även mindre risk för bländning från mötande bilar.
Elmatningen har jag tagit från säkringshållaren i instrumentbrädan. Sen har jag satt en liten switch som jag kan slå om för att välja om strömmen skall vara tändningsstyrd eller permanent. Bra om man skall parkera och vill ha kameran rullandes hela tiden.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Jag monterade in två cig.uttag (Biltema) i den stora överkojen, som sitter över framsätena. Där sitter ju belysning, så då finns det ju ström att ta ifrån.
Och Dash kameran har jag satt där också, framför backspegeln.

M.V.H. Jack43

Cig.uttag.JPG
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Ur en annan synvinkel. Allt elektroniskt som syns på instrumentbrädan drar till sig drägg. Knackar en ruta och tar det dom behöver, har inte hänt i husbilen utan i en jobbebil jag har i centrala Malmö.
 

Valkyrie

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20659
Medlemskap
2024
I vår Carthago blev det högst upp i mitten. Lätt att göra en dold kabeldragning. En kortare förlängning på slutet av kabeln.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Ska du ha den permanent kopplad till tändningen så hade jag nog kopplat via en säkringshållare typ denna.
Välj ut en säkring som går över tändning, montera säkringshållaren i denna. Sätt i den befintliga säkringen i den nya hållaren och sätt en lämplig storlek på säkringen i det andra uttaget som du sen skarvar ihop med pluskabeln till Dashcam. Minus får du ta från ett lämpligt ställe, finns alltid någon skruv man kan använda sig av.
 
Toppen