• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åretruntdäck

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Läser man texten från transportstyrelsen så skulle det vara godkänt även om det är olämpligt vintertid.

Transportstyrelsen föreslår en ändring av definitionen av vinterdäck inför nästa säsong, 2019/2020. Då räcker det inte längre med märkningen M+S utan vinterdäcket måste vara märkt med "alptopp/snöflinga", den så kallade 3PMSF-märkningen.

Syftet med ändringen är att förenkla för bilägaren men det innebär också att många som kör med M+S däck året runt måste skaffa nya vinterdäck, det är dock tillåtet att slita ut sina däck. Övergångsregler gäller till 31 december 2024. Parallellt med ändringen upphör däckbranschorganisationen STRO att ge ut sin lista med godkända vinterdäck. STRO-listan dras in 1 januari 2019.

I Sverige har vi idag en vinterdäckslag och vinterdäck definieras enligt Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2009:19:

"3 § Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M & S, M–S, MS eller 'Mud and Snow'."

Det är alltså två saker som ska uppfyllas: vinterdäcken ska vara märkta med någon av M+S kombinationerna men vinterdäcken ska också "särskilt framtagits för vinterkörning". Det räcker alltså inte enbart med M+S märkningen. M+S däck med hög däckprofil och grovt mönster är vanliga på till exempel pickuper och arbetsfordon.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
körde några hundra mil när det var värmebölja hos oss och i nordeuropa, som mest 36 grader, och jag märkte ingen skillnad mot när jag använt sommardåck, men det är troligen så att vid en panikinbromsning så vore riktiga sommardäck bättre. Jag har Continental four seasons 2.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Här är ett däck från Michelin som kan vara intressant för oss som övervintrar söderut.
DSC_4014-4488x2525.JPG
DSC_3984-4488x2525.JPG DSC_4015-4488x2525.JPG
Vår granne från Holland har kört med dom sedan juni förra året och är helnöjd.
Det är nog inte rätt däcktyp om man skall upp till Korpilombolo på vintern, men här nere räcker det.
Det finns med olika lastindex, beroende på hur tung bil man har.

Som sagt en intressant kompromiss.

Just nu Altea Sp.
Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Förstod att de är sommardäck enligt försäljaren.

Jag menar att detta däcket passar bättre för oss som kör i södra Europa på vintern.
Däcket är certificerat med vintersymbol.
Screenshot_20190417-092334.png
Detta får jag fram på internet när jag söker på däcket.

Det måste vara bättre att använda ett sådant däck här nere, än som jag kör nu med ett nordiskt vinterdäck där ibland temperaturen går upp till 30 grader i luften och kanske ännu högre i vägbanan.

Detta för att följa olika länders lagar under vinterhalvåret så mycket som möjligt.

Michelin agilis crossclimate är inte ett nordiskt vinterdäck.
Lika lite som agilis snow and ice skall användas som sommardäck.


DSC_4017-2524x4487.JPG
Finns altopp och snöstjärna på däcket.

Krister.
 
Senast ändrad:
Toppen