• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolkartan

F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag har som ett litet sidoprojekt till och från byggt på en gasolkarta i ett par år.
Det har varit en del turer fram och tillbaka men nu har jag flyttat allt till en ny karttjänst som jag gillar och hela projektet har fått en nytändning. :)
Inget är klart, brister finns, osv:



Screenshot_20190416-081102.jpg

Mylpg, ja, jag vet att den finns och jag vet att den är bra.
Men den är bara bra på det den är byggd att vara bra på och det är tankning av LPG, målgruppen är bara de som har fasta tankar.
Så jag föreslår att de som vill diskutera mylpg och tankflaskor använder möjligheten och rättigheten att starta nya trådar. :)

Mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Kartan är 'klar' men rubrikvalen 'luddiga' Jag antar att 24/7 betyder 'gasmixen' benämnd GASOL. Varför rubriken LPG
(omixat?) - bara lämpligt över (-) 10 gr? Okunnig behöver vägledning (kanske en varning - försök inte 'tanka' LNG motorgas):confused:
 
F

F.d. 14324

Guest
Japp, 24/7 innebär att platsen är öppen dygnet runt 7 dagar i veckan: Alltid öppet.
Det har inget alls att göra med gasblandningen.
LPG är benämningen för platser där man kan tanka LPG i sina fasta tankar.
Jag ska fundera på det där med en varning för LNG.
Tror väl dock litegrann som så att den som hamnar i en situation där de försöker tanka LNG i sin vanliga P11:a knappast är behjälpliga av en varningstext i en simpel karta med gasolställen.

För info, om ni får fram högerspalten i kartan så finns en flik Info, där har jag försökt redogöra för vad de olika grupperna innehåller.

Mvh jocke

Gasol för Husbil
Ursäkta röran, vi bygger om…
Detta är ett pågående projekt där syftet är att skapa en vettig gasolkarta för husbilister.
I nuläget finns det gott om brister i denna karta, på sikt kommer den att bli bättre och ju fler som bidrar med information desto bättre blir den.

Enkel förklaring om vad de olika grupperna innehåller:

Gasolställen
platser som erbjuder en eller flera typer av gasol
FVF: Platser där man Fyller Vanliga Flaskor, typ P11, PC10, PA11, med flera.
LPG: Platser där man fyller fasta tankar
BYTE: Platser där man på traditionellt vis byter sin tomma flaska mot en fylld flaska.

Gasolautomat 24/7
Automater där du med kortbetalning byter vanliga flaskor.
24/7= Alltid öppet
Gasolautomater finns i flera varianter med olika begränsningar.
Som exempel så hanterar de inte PA11 aluminiumflaskor.
AGA:s automater erbjuder tex bara PC5 och PC10 men du kan byta in andra flaskor.
I en gasolautomat kan du även köpa flaskor utan inbyte.

Fyllning Vanliga Flaskor
Platser som erbjuder påfyllning/toppfyllning av traditionella flaskor, exempelvis P11, PC11, PA11 men ofta även utländska flaskor

Byte Vanliga Flaskor
Platser av typen byggvaruhandel, campingbutik, etc, där man byter sin flaska mot en fylld

Byte Flaskor Tankställe
Platser vid tankställen där man byter sin flaska mot en fylld

LPG
Platser där man fyller sin fasta tank

Tips 1
Du kan dölja grupper som du inte har användning för genom att trycka på “ögat”
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Jag är övertygad om att den är mycket användbar.
För flaskbyten, nja, det finns fortfarande mycket att göra på det området, på sikt kanske det bli bra. :)

Men tänk om man fick en eller två husbilister i varje svensk kommun att berätta var de normalt sett föredrar att byta/fylla/tanka gas till husbilen, då skulle vi nog snart ha nåt femhundratal platser som av en eller annan anledning är utsedd till att vara någons favoritställe, med andra ett femhundratal favoritställen, det vore nåt det. :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Nä, jag har inga synliga koordinater med, tanke är mer att man kan använda den lilla pilen nere till höger i kartan som dyker upp när man klickat på en ikon, då öppnas google maps och man kan ta hjälp av google maps för navigeringen i telefonen eller plattan.
Nu har jag dock själv upplevt diverse störningar under dagen i google maps app, om det beror på kartan eller nån bug hos google, eller det faktum att jag testat hela dagen i en plåtbunker vet jag inte.
Skulle det vara nåt problem med kartan tar jag kontakt med utvecklaren, går det inte att fixa så fortsätter letandet efter en ny karttjänst. :(
 
F

F.d. 14324

Guest
Lööfs gasol i Karlstad, någon här som har koll på läget?
Vad jag får fram från deras hemsida och facebooksida är en gasolautomat ute efter gatan.
Kollar jag hej vilt på internet kan jag hitta rätt mycket motsägelsefulla uppgifter, allt från att de har lpg-tanknimg, fyller på flaskor i lösvikt, byter flaskor, osv, osv.
Har vi någon som kan bringa klarhet i fallet och få ordning på min förvirrade hjärna?

Mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
man kan använda den lilla pilen nere till höger i kartan som dyker upp när man klickat på en ikon, då öppnas google maps och man kan ta hjälp av google maps för navigeringen

Komplettering av mitt förra svar, man kan ju även få upp andra alternativ än google, jag hade tydligen det inställt så att google maps var min standardnavigator i min telefon.
Tar man bort google maps som standard navigator kan jag välja Waze eller appen "send to navigation" som gör att man kan använda några fler navigatorer, som tex Copilot och Here. (bara testat med android)

mvh jocke
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Tack för denna underbar karta som jag hade nytta av idag. Hade varit i Kristianstad och passade då på att på vägen hemma att stanna vid Gasolkungen i Nöbbelöv där jag varit tidigare. Lyfte av en av mina franska gasolflaskor från flaket och gick emot fyllningsstället, när jag är 10 meter ifrån killen som fyller så säger han "Den flaskan är för gammal! Jag får 40 000: i böter om jag fyller den." Den gubben måste ha en mycket god syn att kunna se dom instansade årtalen på det avståndet. Jag tackar vänligen för mig och tvärvänder på klacken, finns ingen anledning till någon fortsatt diskussion. Och nu fick jag nytta av gasolkartan och hittade ett gasolställe i Hörby Himlastallet Slagtofta som jag inte hade koll på trots att han varit aktiv sedan 2016. Mycket trevlig kille som hade klart för sig och fyllde båda mina franska flaskor och tog emot kontanter.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
För flaskbyten, nja, det finns fortfarande mycket att göra på det området, på sikt kanske det bli bra. :)

Men tänk om man fick en eller två husbilister i varje svensk kommun att berätta var de normalt sett föredrar att byta/fylla/tanka gas till husbilen, då skulle vi nog snart ha nåt femhundratal platser som av en eller annan anledning är utsedd till att vara någons favoritställe, med andra ett femhundratal favoritställen, det vore nåt det. :)

Här fyller jag mina grill o husbilsflaskor till mycket bra priser. Ni kan även fylla Lpg där

Timmernabbens Karamellfabrik
Timmernabbsvägen 4 Avfart Kronmunken vid E22
383 92 MÖNSTERÅS

Rulla lungt
Tommy
 
Toppen