• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Saknar info om diskutrymme.

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Gokväll!

På min desktopp har infon om diskutrymmet försvunnit.

HUR kan man "locka tillbaka" den informationen. JAG hittar inget om detta och har Gogglat mycket, men har gått helt bet.

Bifogar en klipp från desktoppen där det saknas, men också ett klipp från min laptopp där infon finns kvar.

Vore mycket tacksam för tips om VAR "knappen" för inställningen gömmer sej!

Hälsar
Kåre
 

Bilagor

  • Laptop.PNG
    Laptop.PNG
    6,3 KB · Visningar: 52
  • Desktop.JPG
    Desktop.JPG
    11,9 KB · Visningar: 51

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Har ingen aning, men du kanske kan kolla med inställningarna i min PC (eller jämföra med laptopen);

Starta Utforskaren
Välj flik Visa
Klicka på Alternativ och sedan "Ändra mapp- och sökalternativ"
Anteckning 2019-04-15 214150.jpg

I det lilla fönstret som öppnas, klicka på fliken "Visning" och jämför sedan med mina inställningar:

Anteckning 2019-04-15 213958.jpg Anteckning 2019-04-15 214029.jpg Anteckning 2019-04-15 214103.jpg

Värt ett försök kanske?
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Tack BoEr!

Detta är precis vad jag gjort.

Jämfört alla inställningar på bägge datorerna, men kan inte se någon skillnad.
Ändå syns inte infon om diskutrymmet.

Hälsar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
viggoboy!

Jag har inte brist på diskytrymme, jag saknar "bara" den informationen som brukar synas för varje diskenhet på datorn. Jag kan tyvärr inte återskapa den. Det är detta som är problemet.
 
F

Fd.47585

Guest
Om du tar "Visa" fliken i utforskaren och "Sammanfattning" där du väljer storlek på iconerna så får du infon du söker :)
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Detta kan nog hjälpa.

Tryck start kör Regedit.exe

Leta upp: HKEY_CLASSES_ROOT\Drive

i högerfönstret ska du ha en sträng som heter TileInfo

Själva strängen ska se ut som följer- prop:*System.PercentFull;System.Computer.DecoratedFreeSpace;System.Volume.FileSystem

Gör den inte det så högerklicka på TileInfo tryck ändra och skriv in exakt det som strängen ovan med början prop:

Stäng registereditorn

Öppna desktoppen igen och förhoppningsvis har du fått tillbaka det du saknade.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Tack leri, men jag får inte tillbaka den liggande stapeln som visar innehållet på disken, men väl uttryckt i siffror.

Jag får se om jag vågar ge mej in i proceduren som "Morgontrött" så vänligt har tipsat om.
 

Bilagor

  • Storlek.JPG
    Storlek.JPG
    43,7 KB · Visningar: 16

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Javisst är det skumt. Jag har ALLTID haft en vy som din i alla år, men nu ser den ut så här idag:
 

Bilagor

  • nu.JPG
    nu.JPG
    58,9 KB · Visningar: 26

Ruff&Duff

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
25640
Medlemskap
2024
Prova detta: Öppna utforskaren, se till att du står med "den här datorn" markerad, gå upp i verktygs/menyfältet, välj "visa", där väljer du "sammanfattning"
Då borde du få tillbaka den visning du vill ha
;)
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Du behöver kanske inte gå så djupt prova detta.

Om du tittar på bilderna som BoEr la upp så har du under fliken visning i övre rutan alternativet återställ mappar.
Tryck där och se om det hjälper.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ser ut som et ikon view, nå kjører jeg engelsk utgave - velger jeg Tile så får jeg det ønskede, velger jeg en av Icon variantene så blir det som du har det.
upload_2019-4-16_21-22-5.png
upload_2019-4-16_21-22-57.png
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Om du vill ha info om en viss disk kan du öppna utforskaren och välja "Den här datorn".
Där markerar du den disk du vill veta mer om, högerklickar på den och väljer egenskaper.
Då ser du hur stor disken är, hur mycket som är upptaget och hur mycket som är ledigt utrymme.
Där kan du också välja diskrensning för att ta bort gamla filer som inte används längre.

Bifogar en bild som visar egenskaper

/Jan-Olov
 

Bilagor

  • Diskinfo.jpg
    Diskinfo.jpg
    32,1 KB · Visningar: 5
F

Fd.47585

Guest
En variant är ju att testa att backa windows 1 månad eller mer med systemåterställningen. Kommer infon tillbaka då? Sen är det ju bara att uppdatera tillbaka till dagens datum.
 
Toppen