• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exportregistrering + försäkring vid import

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Försäkringen gäller i 30 dagar men har även läst att något bolag skriver om försäkringen när bilen är hemma kolla med olika bolag har själv bara kollat med 2 där Caravans watercirkel skulle ha 6 tusen:swoon:
 
P

Patrikolof

Guest
Försäkringen gäller i 30 dagar men har även läst att något bolag skriver om försäkringen när bilen är hemma kolla med olika bolag har själv bara kollat med 2 där Caravans watercirkel skulle ha 6 tusen:swoon:

Känns dyrt men och andra sidan är en husbil inte så billig i inköp. Gäller att inte sila mygg och svälja elefanter :)

Ska till veckan ringa runt till olika försäkringsbolag och kolla :msn_thumbup:
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
LF tog 3000kr för att försäkra bilen vid vår hemfärd från Tyskland till Sverige. Vet inte om bilfabrikat gjorde skillnad men de var noga med att ta reda på pris och modell. Vi tog in en Dethleffs XLi 7850 Premium
 
P

Patrikolof

Guest
LF tog 3000kr för att försäkra bilen vid vår hemfärd från Tyskland till Sverige. Vet inte om bilfabrikat gjorde skillnad men de var noga med att ta reda på pris och modell. Vi tog in en Dethleffs XLi 7850 Premium

Aha, då kanske man ska vara mer noga att uppge modell osv. Folksam frågade bara ungefärligt inköpspris och gav sedan ett ungefärligt svar. Märkligt.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Aha, då kanske man ska vara mer noga att uppge modell osv. Folksam frågade bara ungefärligt inköpspris och gav sedan ett ungefärligt svar. Märkligt.

Jag vet att vissa försäkringsbolag kan gå med på, att om du blir klar med ursprungskontroll och fått svenska skyltar innan de 30 dagarna (importförsäkringen)är slut, då gör om resterande pengar till en vanlig försäkring om du blir kund hos dem. Kolla med ditt försäkringsbolag där du har övriga försäkringar.
 
P

Patrikolof

Guest
Aha, då kanske man ska vara mer noga att uppge modell osv. Folksam frågade bara ungefärligt inköpspris och gav sedan ett ungefärligt svar. Märkligt.

Jag vet att vissa försäkringsbolag kan gå med på, att om du blir klar med ursprungskontroll och fått svenska skyltar innan de 30 dagarna (importförsäkringen)är slut, då gör om resterande pengar till en vanlig försäkring om du blir kund hos dem. Kolla med ditt försäkringsbolag där du har övriga försäkringar.

Tack för tipsen Arkilles! Ska göra det, återkopplar här sen hur det gått.
 

Brodin

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
17462
Medlemskap
2024
Hej alla.

Vad för skall man teckna en speciell importförsäkring som gäller i 30 dagar ?
Som jag skrev tidigare tog jag en vanlig helförsäkring på husbilen när jag körde hem den.

Nu kör jag 500-1000 mil i Europa varje sommar med en vanlig försäkring,
Varför skall jag då behöva en speciell när jag kör hem min nyinköpta husbil från Tyskland.
År det något försäkringbolagen hittar på för att göra sig en hacka ?

H. Åke B.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
jag köpte en turistbuss i förra veckan och fick då bestämma med vecko intervaller hur länge den kunde åka med röd skylt. tog 1 vecka och då kan man åka i hela europa med försäkring. detta gäller alla fordon.
 
P

Patrikolof

Guest
Hej alla.

Vad för skall man teckna en speciell importförsäkring som gäller i 30 dagar ?
Som jag skrev tidigare tog jag en vanlig helförsäkring på husbilen när jag körde hem den.

Nu kör jag 500-1000 mil i Europa varje sommar med en vanlig försäkring,
Varför skall jag då behöva en speciell när jag kör hem min nyinköpta husbil från Tyskland.
År det något försäkringbolagen hittar på för att göra sig en hacka ?

H. Åke B.

Klok reflektion. Ska se vad försäkringsbolagen säger när jag ringer runt till veckan. Men vad så du åt försäkringsbolaget? Sa du att de var import?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Hej alla.

Vad för skall man teckna en speciell importförsäkring som gäller i 30 dagar ?
Som jag skrev tidigare tog jag en vanlig helförsäkring på husbilen när jag körde hem den.

Nu kör jag 500-1000 mil i Europa varje sommar med en vanlig försäkring,
Varför skall jag då behöva en speciell när jag kör hem min nyinköpta husbil från Tyskland.
År det något försäkringbolagen hittar på för att göra sig en hacka ?

H. Åke B.
Min erfarenhet är att försäkringsbolagen inte försäkrar en bil som de inte vet något om.
De kräver att bilen är registreringsbesiktigad i Sverige. Chassi nr räcker inte, de vill att transportstyrelsen gör en utredning om bilen varit krockad, stulen osv och utfärdar ett svenskt registreringsbevis.Enligt EUs direktiv ska bilförsäkringen tecknas i hemlandet (alltså i Sverige om du bor här) i samband med köpet
Har du lyckats med detta är det bara att gratulera.
 

Brodin

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
17462
Medlemskap
2024
Försäkringsbolaget var Folksam.
Dom försäkranden utan problem på bara chassinumret
Ja jag importerade bilen själv från Tyskland.

H. Åke B.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Försäkringsbolaget var Folksam.
Dom försäkranden utan problem på bara chassinumret
Ja jag importerade bilen själv från Tyskland.

H. Åke B.
Bra jag har också Folksam och de tog min importförsäkring på bara chassinumret, när jag fått min svenska registrering ringde jag och pratade med min kontakt på Folksam och så blev importförsäkring en vanlig försäkring som jag kört med 5 år. Så jag misstänker att vi pratar förbi vara andra. Har nog hjälpt ett 20-tal att ta hem bilar allt i från nya till begagnade under senare år.
 
P

Patrikolof

Guest
Bra jag har också Folksam och de tog min importförsäkring på bara chassinumret, när jag fått min svenska registrering ringde jag och pratade med min kontakt på Folksam och så blev importförsäkring en vanlig försäkring som jag kört med 5 år. Så jag misstänker att vi pratar förbi vara andra. Har nog hjälpt ett 20-tal att ta hem bilar allt i från nya till begagnade under senare år.

Har de du hjälpt kört på gula eller röda skyltar? Kan inte vara så jättestor skillnad rent kostnadsmässigt?
 
P

Patrikolof

Guest
Importförsäkting hos Folksam ca 6500:- för 30 dagar. Tar du sedan försäkring där så betalar du bara för de dagar som går innan bilen blivit reggad i Sverige.

IF tar 3000:- för 30 dagar. Inget avdrag.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Både gula och röda, har hängt på om köparen insisterat på att få röd och säljaren gått med på att besiktiga bilen före. Skall ju då få besiktningstid och allt är lite dyrare men inte dramatisk skillnad.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Hej
Vi köpte vår plåtis på det sättet att firman vi köpte den av hyrde ut den åt oss i 2 månader med deras hyresförsäkring. När jag kom till svenska tullen kom polisen och tullaren fram och skulle kolla i vanlig ordning. Började fråga på tyska och när jag svarade på svenska så gick polisen fram för att kolla regskylten en gång till. Han kom sedan och frågade om papper på bilen och jag hade ju hyrt den och slapp 90 Euro i exportplåtar, originalplåtarna på. Kunde köra i Sverige i 2 månader undertiden jag väntade på regbesiktning. Polisen och tullaren tyckte båda det ar smart och ok. Så gjorde vi.
 
P

Patrikolof

Guest
Hej
Vi köpte vår plåtis på det sättet att firman vi köpte den av hyrde ut den åt oss i 2 månader med deras hyresförsäkring. När jag kom till svenska tullen kom polisen och tullaren fram och skulle kolla i vanlig ordning. Började fråga på tyska och när jag svarade på svenska så gick polisen fram för att kolla regskylten en gång till. Han kom sedan och frågade om papper på bilen och jag hade ju hyrt den och slapp 90 Euro i exportplåtar, originalplåtarna på. Kunde köra i Sverige i 2 månader undertiden jag väntade på regbesiktning. Polisen och tullaren tyckte båda det ar smart och ok. Så gjorde vi.

Hmm, intressant. Men ni betalade inget för denna "långtidsuthyrning"?
 
S

Sören-6830

Guest
Hej
Vi köpte vår plåtis på det sättet att firman vi köpte den av hyrde ut den åt oss i 2 månader med deras hyresförsäkring. När jag kom till svenska tullen kom polisen och tullaren fram och skulle kolla i vanlig ordning. Började fråga på tyska och när jag svarade på svenska så gick polisen fram för att kolla regskylten en gång till. Han kom sedan och frågade om papper på bilen och jag hade ju hyrt den och slapp 90 Euro i exportplåtar, originalplåtarna på. Kunde köra i Sverige i 2 månader undertiden jag väntade på regbesiktning. Polisen och tullaren tyckte båda det ar smart och ok. Så gjorde vi.

Gjorde på samma sätt när vi köpte vår bil i Tyskland, fungerade utan problem. Betalade inget extra för hyrtiden.
 
Toppen