• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Copilot ny version, fördelar?

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Jag har ES och SD kortet sitter i plattan men sedan hittar jag inte vidare för att få filerna till COPilot.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har ES och SD kortet sitter i plattan men sedan hittar jag inte vidare för att få filerna till COPilot.
Så här ser min ES ut när jag startar den, klicka på Externt minne, etc tills dess du kommit fram till mappen "save" (se mitt tidigare inlägg, eller översta raden i tredje bilden här) ...

Inked2019-04-06 09.40.03_LI.jpg Inked2019-04-06 09.40.18_LI.jpg Inked2019-04-06 09.40.49_LI.jpg
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Så ser det ut hos mig, under Android finns mappen data inget annat
 

Bilagor

  • IMG_20190406_180125.jpg
    IMG_20190406_180125.jpg
    4,4 MB · Visningar: 5
  • IMG_20190406_180148.jpg
    IMG_20190406_180148.jpg
    3,3 MB · Visningar: 5

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Har du verkligen då lagt in kartorna på SD-kortet? Det verkar som om de ligger på internminnet! Då får du i stället traska samma "mappväg" (Android/data/ etc) på det interna minnet (alltså, för att komma till mappen "save") och lägga in POI-fil plus ikonfil där i stället.

Men, om du vill kan du flytta kartorna till SD-kortet (sparar plats på enhetsminnet om så behövs):
  1. Klicka på inställningar (de tre strecken) på uppstartsbilden i CoP
  2. Välj Min CoPilot
  3. Välj Mina kartor
  4. Klicka på Europa (eller vilket kartområde du nu har köpt)
  5. Uppe på nästa skärm ser du "Spara Kartor till": Klicka på SD-kort

2019-04-06 18.12.38.jpg

Summerat: Ligger kartorna på SD-kortet ska man lägga även egna POI-filer där- Liksom omvänt, ligger de i stället på internminnet ska även poi-filerna ligga på internminnet (mappen save).
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
När jag försöker ladda in nya POI-filer så möts jag av felmeddelandet:
"Det gick inte att skapa uppsättningen. Försök med ett annat namn." I första steget när jag skall gå vidare från "New POI Set Found".
Jag har använt samma namn som tidigare. Jag har försökt med andra eller kortare namn men det hjälper inte.
För att kunna använda navigatorn måste jag ta bort den nedladdade POI-filen. Tyvärr tog jag bort den gamla filen (för att undvika dubbletter) så nu saknar jag POI för HBK och Campercontact.

Leif Torså
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
I en tidigare version fick jag ta bort den gamla filen under "user_places", inte för att den inte tog emot den, men jag fick dubbletter. Men i den senaste, (och kanske även den förra, kommer inte ihåg) klarar den igen av att skriva över den gamla POI-filen. Jag laddade ner den nya HBK-filen häromdagen utan problem.

Något problem med SD-kortet (om du nu lagrar kartorna och därmed POI-filerna där)?
Annars vet jag ingen annan utväg (om det inte fungerar vid nytt försök) än att installera om appen - avinstallera och installera på nytt. OBS. Använd samma CoPilot-id och lösenord, så att dina köp återställs. Det enda jobbiga är att du måste ladda ner kartorna igen.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
När jag hade skrivit mitt inlägg upptäckte jag att det var mer som inte fungerade.
CoPilot vägrade bl.a. att göra den enklaste navigation. Ominstallation hjälpte inte.
Efter fabriksåterställning av enheten och rensning av SD-kortet fick jag det hela att fungera igen.
Däremot kunde jag inte längre se androidfilerna i utforskaren när jag anslöt till dator via USB, jag begriper inte varför. Det blev till att testa nedladdning direkt till enheten. Det fungerade utan anmärkning.
Efter fabriksåterställningen kunde jag åter installera Campercontact som inte har fungerat den senaste tiden.
I bland lönar det sig tydligen att bita i det sura äpplet och börja om från början.

Leif Torså
 

Brutus

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3244
Medlemskap
2025
Angående undvika motorvägar:

Thank you for contacting CoPilot Consumer Support.

We are updating to let you know that our Product Management team have informed us that the option to "Avoid Motorways" will be added into a software update build release, however at this time we do not have any further news to share with you unfortunately.

I cannot have a precise date or time frame when a solution would be found, unfortunately, since as you probably understand, the Product Management and Developers own this activity.

No further information is needed which could help further the developers at this stage - on our end or by the users. In cases like this, our internal procedure is to wait for when the build is released to see whether this accomodates the fix, but please note, as for now, your issue has been raised to address with a high priority with the relevant teams, especially many users who have been reporting the same complaint.
We apologise for the inconvenience and hope a solution will be found soon with regards to re-implementation of the relevant option.

As a consequence, we will mark this request as Resolved since Support has done everything we can to assist you. Please note, you are free to re-open the ticket if required upon the release of the option if you have an issue with it.

Thank you
If you have further questions, please do not hesitate to let us know.

Regards,
CoPilot Consumer Support
Visit Support : CoPilot App Stores for FAQs and solutions from fellow CoPilot users!
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Ytterligare en försämring har jag hittat med den nya versionen av CoPilot. 2D kartan visas nu endast med norr uppåt. Tidigare kunde man välja mellan norr uppåt och färdriktning uppåt.
En förbättring har jag dock upptäckt. Numera behöver man inte ladda om kartorna efter ominstallation.
Leif Torså
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
På min version kan jag välja riktning uppåt eller norr uppåt.
Valet sker under Inställningar/kartvisning och vägledning/2-D kartrotation

/Lars Erik
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Även jag har samma problem, kartan visas bara med Norr uppåt.
Parametern kan ställas om, MEN återställs till Norr upp när man lämnar inställningar.

Har tillsvidare bara letat i deras forum, men inte hittat nåt alls...

Tänkte ha lite tålamod och vänta på nästa uppdatering... /Göran
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Jag har skaffat ny mobiltelefon som har tillräckligt med internminne för att ha CoPilot:s kartor på internminnet. När jag skulle importera POI:s så upptäckte jag att under :Android/data/com.alk.copilot.mapviewer finns endast /files/log.
I stället skall man direkt under roten gå in på :com.alk.copilot.mapviewer/EU/save.
Sedan fungerar det som vanligt.
Skillnaden kanske beror på att jag nu kör Android 9.0 i stället för Android 5.0 som jag använde tidigare.
Leif Torså
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Tack Hasse, nu fungerade det!
Hatar när parametrar påverkar varann, utan nån information till användaren.

/Göran
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Ja det går att välja riktning uppåt om man bockar av automatisk zoom, men då försvinner ju en av de stora fördelarna med CoPilot eftersom jag gillar deras automatiska zoomfunktion. Utan zoomfunktion visas ju bara den närmaste vägsträckan vilket blir väldigt trist när det är flera mil till nästa händelse.
Det verkar som att man skalar bort många av de funktioner som på ett positivt sätt har skiljt ut CoPilot från andra navigatorer. Vad blir det nästa som försvinner?
Leif Torså
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Verkar som att man kan få riktning uppåt om man väljer "zoom till nästa sväng".
/L-E
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Det går att välja zoom med fingrarna på skärmen. När det är en lång vägsträcka zommar jag ut och får se en överblick medan när det är bättre med den närmaste sträckan så zoomar jag in och zoomningsgraden ligger kvar.
Hasse
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
När man väljer "zoom till nästa sväng" blir det automatiskt "Norr uppåt" som är utgråat och inte går att ändra.
Jag vill inte hålla på och fippla med navigatorn under körning så att manuellt zooma är inget alternativ.
Leif Torså
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
För mig är inte "Norr uppåt" vid "zoom till nästa sväng" utgråat utan går bra att ändra..
Min version är 10.11.1.19

/L-E
 
Toppen