• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ännu värre om bilen inte ens kan se och göra en riskbedömning. Var går då gränsen för vad bilen kan se och bedöma och vad den bara kör över?
Om en liten kattunge är på väg över gatan längre fram i tätorten så kör bara bilen kanske bara rakt på trots att det finns massor med plats och möjlighet att bara svänga runt den...? Om det är en grop i asfalten kan den inte se den heller?
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
De var ute och testade ny programvara på allmän väg, därav personen bakom ratten. Tyvärr var ju inte den personen så uppmärksam, men svårt att säga utan att ha varit där, om en människa över huvud taget kunnat förhindra det som skedde.

Att en människa plötsligt kliver fram ur mörkret och korsar en motorvägsavfart precis framför bilen, det är sånt man som bilförare drömmer mardrömmar om. :eek:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Väldigt spekulerande om vad den självkörande bilen kan och inte kan.
Svaret är att den skall förhindra trafikolyckor och spara liv i så gott som alla lägen!
Mänskligt felagerande, lång reaktionstid, alltför aggressiv körstil, felagerande på grund av distraktion minskar med så gott som 100%.
Regeln att händerna skall hållas på ratten har enbart psykologisk betydelse.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja och du spekulerar inte så dåligt du heller ;). Skillnaden är bara att du lyckas formulera dina egna spekulationer så att det låter som fakta...

Att tanken är att bl.a. olyckar skall minska är ju självklart. Det är lika självklart att det mänskliga felagerandet du beskriver minskar med så gott som 100%.. det är ju ingen människa som kör :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Att tanken är att bl.a. olyckar skall minska är ju självklart. Det är lika självklart att det mänskliga felagerandet du beskriver minskar med så gott som 100%.. det är ju ingen människa som kör :D
Detta är ju själva tanken med självkörande fordon.
Hur är det med logiken?
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag är faktiskt lite besviken på att man inte kommit längre med full självkörning - åtminstone någonstans i världen borde de ju kunna erbjuda det vid det här laget, men nej. :-(
Filhållningsassistans, adaptiv farthållare och autobroms tycker jag dock är ett måste, men lite inflation att kalla det autopilot. På den nuvarande bilen har jag samma utrustning, fast den styr inte själv, den bara piper argt om jag byter fil utan att slagit på blinkers.p

Jag beställde således inte full självkörning, men det går ju att uppgrada senare om man så skulle vilja. Att bilen är eldriven med tillräcklig räckvidd, laddar snabbt och har plats för familjen är det primära för mig.

Fick förresten ingen ledtråd om leveranstiden, men Tesla är väldigt kåta på att leverera just nu, de har levererat 1142 st model 3 i mars till ägare i sverige, att jämföra med 1036 inregistrerade volvo V90 och 1014st VW Golf. Misstänker dock att det inte är bara jag som beställt i kväll.
Bra man får gratulera jag hoppas den kommer att uppfylla dina förväntningar. Den uppdaterade alla fall en diskussion om självkörning bilar, att det finns bra hjälpmedel för föraren är vi nog eniga om autobroms är väldigt bra men att ta ifrån föraren uppmärksamhet genom begreppet självkörning bilar är nog inte så bra.
Transportstyrelsen god känner ju inte ens en gång automatiskt växel låda vid upp körning utan att man då får ett begränsat körkort.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Detta förslag kanske kan hjälpa de självkörande att bli säkrare

Självkörande bilar måste bryta mot lagen för att vara säkra
Citat ur artikeln:
"I utredningen skriver man att självkörande bilar exempelvis måste kunna köra upp på en trottoar för att undvika ett barn som sprungit ut i gatan, eller köra över heldragen linje för att släppa fram utryckningsfordon."
Det är nog bara i programmerarnas lite begränsade lagtolkning som detta är exempel på lagbrott, åtminstone i Sverige. Jag kan lägga till exemplet att köra mot rött om man står ivägen för ett utryckningsfordon, OK om man kör mkt försiktigt och är uppmärksam.
Appropå uppmärksam, hur märker de självkörande bilarna bakifrån kommande utryckningsfordon? Inte omöjligt, men många och olika sensorer blir det...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Appropå uppmärksam, hur märker de självkörande bilarna bakifrån kommande utryckningsfordon? Inte omöjligt, men många och olika sensorer blir det...
Med 5g-uppkoppling får bilen även hjälp av delad information från andra fordon, som exempelvis utryckningsfordon.
Har forskningen lagt ut miljarder på den nya tekniken står nog utryckningsfordon överst på listan?
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Med 5g-uppkoppling får bilen även hjälp av delad information från andra fordon, som exempelvis utryckningsfordon.
Har forskningen lagt ut miljarder på den nya tekniken står nog utryckningsfordon överst på listan?
Undra om inte dessa bilar som ni köper idag, några av er ialla är förbrukade när 5 g nätet är utbyggt i större delen av Sverige. Så man kanske inte skall saligt sväva ut i uroformiska tankar om behovet idag.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Intressant att läsa om alla kravspecifikationer som ställs på självkörande bilar, dom kraven är förmodligen mycket högre än kraven på vanliga förare i trafiken. Det är ok att ta körkort utan hörsel, utan färgseende och med syn på ett öga. Plus att trafikbestämmelserna sällan är uppdaterade hos bilförare.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
En bil köpt idag bör väl hålla längre än ett eller annat år?[/QUOTE
Jag tror nog att den håller mer än 1 till 2 år men tekniken går fort framåt och köper du en dator så är den ju omodern efter bara något år. Så vad är det som säger att biltillverkarna kommer att arbeta på samma sätt. Var har utbyggnaden kommit i gång så den är fullt utbyggd om nåt år
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag vill bara tillägga, utan att för den skull korrigera någon, att 5G inte är ett krav för autonomitet. Det ger ytterligare funktioner, så som fordon-till-fordon kommunikation, karavankörning m.m. Teslornas "autopilot" funkar idag även där datatäckning inte finns, "hjärnan" finns i bilen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om jeg husker rett så er kravet for level 4 og 5 at det skal fungere uten ekstern oppkobling. Det finnes mange Tesla S med kun 3G, de ble bygget før 4G fikk stor utbredning - et problem i Norge hvor de slukker 3G for å gi bedre plass for 5G. Det vil ta mange år og kilometervis med fiber før 5G har 100% dekning selv langs hovedveiene.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tekniken tar stora kliv men tyvärr också åldern!
Om vi som har fyllt 70 skall få uppleva hela vidden av energiomställningen gäller det för tekniken att skynda på, för alternativet att sakta ner åldrandet i raskare takt är väl inte så mycket att hoppas på?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Inte blev jag klokare av att läsa den här lilla tråden på nästan 400 inlägg!
Ska man köpa en ny HB för 1.5 mille nu? Kan man sälja den om 6-8år?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Med 5g-uppkoppling får bilen även hjälp av delad information från andra fordon, som exempelvis utryckningsfordon.
Den funktionaliteten fixar man nog redan med 2.5G (EDGE). Allt prat om att 5G och elmotor är en förutsättning för självkörande bilar är förvirring. Det går lika bra med en fossilfri HVO-diesel som med en kolkraftladdad elbil ;-)
(duckar och springer)

/Ingvar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Inte blev jag klokare av att läsa den här lilla tråden på nästan 400 inlägg!
Ska man köpa en ny HB för 1.5 mille nu? Kan man sälja den om 6-8år?
Vad gäller husbilar finns ännu inget alternativ som fallet är med personbilar.
Däremot finns malusskatten fortlöpande i drygt två år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen