• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja husbilen - att tänka på?

Goofy

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2024
Vid byte i Tyskland måste vi varna för firman Palmowski i Bielefeld. Efter påskrivet kontrakt o handpeningen betald, så var vi inte intressanta längre. Svarade inte på vare sig mail eller återingde. Försenad leverans o vid inbytet hittade de flera fel på vår bil, trots att den var nybesiktigade i Sverige. Träffade en fd anställd dagen innan som varnade oss för detta så vi protesterade, men det hjälpte inte. Fick betala till 30.000 o mycket mycket OTREVLIGA! Sedan har deras service varit katastrofal, de har förstört mer och har inte kunskap eller kvalifikationer. Däremot finns det en superduktig Hymer service center i Bad Waldsee som vi verkligen kan rekommendera. Trevlig personal och mycket kunniga.
Trots att vi ej köpt vår Hymer husbil av dem, så har de rättat till allt som Palmowski förstört o misslyckats med.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vid byte i Tyskland måste vi varna för firman Palmowski i Bielefeld. Efter påskrivet kontrakt o handpeningen betald, så var vi inte intressanta längre. Svarade inte på vare sig mail eller återingde. Försenad leverans o vid inbytet hittade de flera fel på vår bil, trots att den var nybesiktigade i Sverige. Träffade en fd anställd dagen innan som varnade oss för detta så vi protesterade, men det hjälpte inte. Fick betala till 30.000 o mycket mycket OTREVLIGA! Sedan har deras service varit katastrofal, de har förstört mer och har inte kunskap eller kvalifikationer. Däremot finns det en superduktig Hymer service center i Bad Waldsee som vi verkligen kan rekommendera. Trevlig personal och mycket kunniga.
Trots att vi ej köpt vår Hymer husbil av dem, så har de rättat till allt som Palmowski förstört o misslyckats med.


Vi har inte lämnat bil i inbyte men väl köpt husbilar (2st) av 2 olika firmor i Tyskland. den ena riktigt bar Wohnmobile Arena ( Wohnmobilarena Reisemobilhandel & Reisemobilvermietung Adria-Pössl-Hobby Home) och den andra (Niese Caravan) riktigt kassa. VARNING!

Undvik följande företag:
Home

Vad som gjorts/sagts i ärendet med Niese Caravan har jag skrivit om tidigare så Googla.

Men kortfattat kan jag nämna att de påstod att bilen var nyservad (ex. olja + filer bytt). Väl hemma konstaterade jag, det jag misstänkte på plats, att någott byte aldrig skett. De påstod att uppfällbara sängens låsningsproblem var handhavande när det i själva verket var frågan om att justera låsbleck. De hade undlåtit att spola ur färskvattentanken innan fyllning av vatten = vi magsjuka. De visade upp bilen med 2st fyllda gasflaskor men tog bort den ena utan att informera när vi var borta från bilen, februari månad. Resultat kall bil kl. 02:30 natten till fredag i norra Tyskland. Osv. osv.

// Niklas
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sälja husbil går även i Tyskland. Rekommendationer på bra firmor samt dåliga firmor i Tyskland för detta ändamål borde kunna ingå i ”scoopet” sälja husbil.

Fast du tycker säkert olika!?

Så som trådskaparen formulerade sig i sitt första inlägg ("Blocket" och "sälja privat"), tolkade jag det som att han tänkte avyttra fordonet i Sverige.

Men du tolkar säkert olika...

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tror inte "att det är mycket svårt" att sälja husbilen privat.
Kolla på Blockets garantier/försäkring, har sålt en campingvan med denna försäkring, som jag uppfattar det gjorde att köparen kände sig trygg.

Kom ihåg att skriva upp alla kända fel i kontraktet, som båda signerar.
Kom ihåg att du ska ha pengar på banken innan du skriver över ägarskapet.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.568
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sälja husbil går även i Tyskland. Rekommendationer på bra firmor samt dåliga firmor i Tyskland för detta ändamål borde kunna ingå i ”scoopet” sälja husbil.

Fast du tycker säkert olika!?
Läs första inlägget och försök förstå vad det står där. De som vill diskutera något annat (t.ex. bilbyte) kan starta en ny tråd. Tycker jag.
 
S

Sören-6830

Guest
Läs första inlägget och försök förstå vad det står där. De som vill diskutera något annat (t.ex. bilbyte) kan starta en ny tråd. Tycker jag.

Och vad tillför denna och andra mästrande kommentarer?
Inte särskilt mycket annat än att man får allt mindre lust att delta i några diskussioner.
Men det är kanske vad detta magisterbeteende syftar till......
De flesta inlägg som ibland kanske för tråden lite sidledes är skrivna i all välmening.
 
Senast redigerad av en moderator:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Läs första inlägget och försök förstå vad det står där. De som vill diskutera något annat (t.ex. bilbyte) kan starta en ny tråd. Tycker jag.

Var, i mitt inlägg, läser du in bilbyte?

Mästra dina minderåriga barn, om du tror på den ”något” åldriga metoden, men inte vuxna okända. Tycker jag!
 
Senast ändrad:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Köpte vår första husbil på blocket. Vi gick genom vad som ev. var problem med bilen, sedan möttes vi på banken, säljaren fick sina pengar, vi skickade iväg ägarbytet. Så var det klart. Säljaren hade några extra prylar till bilen som vi hämtade någon vecka senare. Han bjöd på kaffe o önskade lycka till. O lyckat blev det.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Om jag skulle lämna ett fordon för försäljning och säljaren vill ha med registreringsbeviset, skulle jag omedelbart beställa ett nytt. Fordon kan bara byta ägare med det senast utfärdade registreringsbeviset. Ett försök med ägarbyte går då inte igenom hos Transportstyrelsen. Då vet man också hur seriösa de är...
 
Toppen