• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Haha, Tack Knut för upplysningen. :msn_thumbup:”Urgamla tekniken” Dumma jag :msn_embarrassed:som hittade precis en artikel om vätegas och trodde det va helt ny och lösningen på framtiden problem.... vi får väl se vad framtiden har för överraskningar!
Ja den første ICE motor i et fordon ble bygget i 1806 - med hydrogen forbrenning! Vel var dette uten ekstra ladetrykk så effektiviteten var ikke stor.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Någon skrev att man kan passa på att ladda sin bil när man ändå måste stanna och pissa.
Ja åker man på tvären i Sverige blir det väldigt mycket pissa men inget laddat. Klarar man sig med tolv mils räckvidd är väl tunnelbana bästa alternativet?
Man brukar benämna bilar efter det bränsle som dom drivs med ex gasbil,bensinbil och dieselbil. Eftersom el inte är ett bränsle kanske kolbil eller uranbil skulle vara mer passande eftersom dessa bränslen dominerar vid el-generering. Kol till kolkraftverk och bränslestavar till kärnkraftverk.
Folk förleds att tro att bara för ett fordon saknar avgasrör så är det miljövänligt. Generering av el är en av de största miljöhoten som mänskligheten står inför.Faktum är att all ökad el-användning medför idag också ökad användning av fossila bränslen. Argument som att vi kommer att generera el mycket mer miljövänligt i framtiden, kanske stämmer men då borde vi väl vänta på framtiden innan vi påstår att den el vi använder är miljövänlig.
På en hemsida till ett av de politiska partierna, som påstår sig värna om miljön kunde jag läsa "den bästa kWh är den som aldrig behöver produceras" Jag håller med.
BBa
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Tunnelbana är ett bra alternativ om man vill bo nära en tunnelbanestation. Annars är elbil med 12 mil räckvidd ett bättre alternativ.

Och till mina föräldrar i morgongåva 11 mil bort går inte tunnelbanan tyvärr.

Men ikväll beställer jag en Tesla med "30 mil" räckvidd, för nu har standard range plus model 3 släppts för beställning i Sverige!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tunnelbana är ett bra alternativ om man vill bo nära en tunnelbanestation. Annars är elbil med 12 mil räckvidd ett bättre alternativ.

Och till mina föräldrar i morgongåva 11 mil bort går inte tunnelbanan tyvärr.

Men ikväll beställer jag en Tesla med "30 mil" räckvidd, för nu har standard range plus model 3 släppts för beställning i Sverige!

Läste att den klarar 42 mil!
En näsvis fråga, hur lång leveranstid? Är också sugen.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Standard range plus klarar så vitt jag förstår av tillgänglig energi i batteriet, erfarenhet gällande förbrukning och med min körstil faktiskt runt 30 mil. Men om det verkligen kniper kan man säkert köra 42 mil, men det går troligen fortare att stanna och ladda oftare så man kan hålla högre tempo. Det som står ut är att den kan ta emot 80kW när man laddar på en supercharger, så på 12 minuter kan man få 12 mils räckvidd, det som med min gamla bil tog en hel timme att ladda.

Leveranstiden vete tusan, har inte sett någon uppgift. Får återkomma senare, just nu väntar jag på att frugan skall kläcka ur sig vilken färg det skall vara på bilen. :msn_snail::msn_snail::msn_snail:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mileftermil, lite om väte till moitordrift:

Collt.... bara H2O i avgaserna.... här ju är framtidens motor ....eller hur ?..

Tänk om alla fordon gick på vätgas.......Tänk så mycket vatten det då skulle bli...... det skulle bli så mycket vatten en dag....... att vi alla drunknar....:swoon::twitcy:..

Nää... jag säger som Hasse Alfredsson sa en gång..... hur vi än vänder oss så har vi ändan där bak.....
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Leveranstiden vete tusan, har inte sett någon uppgift. Får återkomma senare, just nu väntar jag på att frugan skall kläcka ur sig vilken färg det skall vara på bilen. :msn_snail::msn_snail::msn_snail:
Som sagt är jag riktigt sugen själv men har fundering på detta tillägget:

En annan viktig nyhet är att den vanliga autopiloten numera är standard i alla modeller, inkl Standard Range Plus. Full självkörning är ett tillval för 55000 kr.

Å andra sidan ryker nästan hela bonusen!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vad menar du med "den vanliga autopiloten"? Om du menar att bilen håller sig i körfältet, att den håller hastigheten i förhållande till framförvarande bil samt bromsar när någon springer ut framför bilen så har detta funnits ett tag på många moderna bilar. Jag hade det på V60'n & nu på Opel Insignia'n, jättebra säkerhetsfrämjande egenskaper. Full självkörning är ju onödig eftersom den inte är godkänd att tillämpa. De juridiska aspekterna gällande ansvar är heller inte fastlagda. Likaså har inte försäkringbolagen talat om hur dom ställer sig till detta.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag är faktiskt lite besviken på att man inte kommit längre med full självkörning - åtminstone någonstans i världen borde de ju kunna erbjuda det vid det här laget, men nej. :-(
Filhållningsassistans, adaptiv farthållare och autobroms tycker jag dock är ett måste, men lite inflation att kalla det autopilot. På den nuvarande bilen har jag samma utrustning, fast den styr inte själv, den bara piper argt om jag byter fil utan att slagit på blinkers.

Jag beställde således inte full självkörning, men det går ju att uppgrada senare om man så skulle vilja. Att bilen är eldriven med tillräcklig räckvidd, laddar snabbt och har plats för familjen är det primära för mig.

Fick förresten ingen ledtråd om leveranstiden, men Tesla är väldigt kåta på att leverera just nu, de har levererat 1142 st model 3 i mars till ägare i sverige, att jämföra med 1036 inregistrerade volvo V90 och 1014st VW Golf. Misstänker dock att det inte är bara jag som beställt i kväll.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tesla:

Total självkörningsförmåga
Alla nya Tesla-bilar har den hårdvara som i framtiden kommer krävas för full självkörningsförmåga i nästan alla situationer. Systemet är utformat för att kunna utföra korta och långa resor utan någon insats från personen i förarsätet.

Allt du kommer behöva göra är att kliva in i bilen och berätta vart du vill åka. Om du inte säger något kommer bilen kolla i din kalender och ta dig dit som din nästa destination eller bara hem om din kalender är tom. Din Tesla kommer räkna ut den optimala rutten, navigera genom stadsgator (även utan filmarkeringar), klara av komplexa korsningar med trafikljus, stoppskyltar och cirkulationsplatser, och hantera tätt packade motorvägar med bilar som rör sig i hög hastighet. När du kommer fram kan du helt enkelt kliva ur vid entrén, din bil kommer gå in i parkeringssökningsläge, automatiskt leta upp en plats och parkera sig själv. Ett tryck på din telefon kallar tillbaka bilen till dig.

Framtida användning av dessa funktioner utan övervakning är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt större än mänskliga förare med erfarenhet från miljarder körda kilometer samt myndighetsgodkännande, vilket kan ta längre tid i vissa jurisdiktioner. Allt eftersom dessa självkörningsförmågor införs kommer din bil uppgraderas löpande genom trådlösa programvaruuppdateringar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Autopilot enligt Tesla:

Autopilot
De avancerade säkerhets- och komfortfunktionerna i Autopilot är utformade för att hjälpa dig med de mer ansträngande delarna av körningen. Autopiloten introducerar nya funktioner och förbättrar existerande funktionalitet för att göra din Tesla säkrare och mer kapabel över tid.

Din Tesla anpassar hastigheten till trafikförhållanden, håller sig inom filen, byter automatiskt fil, sköter övergången från en motorväg till en annan, tar en avfart från motorvägen när du närmar dig din destination, parkerar sig själv när du är i närheten av en parkeringsplats och kan kallas till och från ditt garage med Summon-funktionen.

De befintliga Autopilotfunktionerna kräver aktiv övervakning från förarens sida och gör inte bilen autonom.

Navigera med Autopilot
Navigera med Autopilot föreslår filbyten för att optimera din rutt och göra justeringar så att du inte fastnar bakom långsamma bilar eller lastbilar. När funktionen är aktiv kommer Navigera med Autopilot (Beta) även automatiskt styra din bil till trafikplatser och avfarter baserat på ditt resmål.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Allt eftersom dessa självkörningsförmågor införs kommer din bil uppgraderas löpande genom trådlösa programvaruuppdateringar.
What could possibly go wrong...
Jag hoppas och tror att dessa uppgraderingar omgärdas av strikta godkännandeprocedurer, så att vi slipper "Tesla MAX-8"-incidenter. Såvitt jag kan begripa handlar det om nytt typgodkännande av fordonet i många/de flesta fall. Jag hoppas också att utvecklingen går så pass långsamt att vi hinner lära os hur detta ska hanteras.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
What could possibly go wrong...
Jag hoppas och tror att dessa uppgraderingar omgärdas av strikta godkännandeprocedurer, så att vi slipper "Tesla MAX-8"-incidenter. Såvitt jag kan begripa handlar det om nytt typgodkännande av fordonet i många/de flesta fall. Jag hoppas också att utvecklingen går så pass långsamt att vi hinner lära os hur detta ska hanteras.
Total självkörningsförmåga funkar nog inte med 4G utan kräver hastigheter på uppåt 10000 Mbit/s med 5G. Alltså har vi ett år på oss.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Det jag menar är inflation är att de, nu i beställningen anger:

Autopilot
  • Gör att din bil kan styra, accelerera och bromsa automatiskt för andra fordon och fotgängare i samma körfält.
Total självkörningsförmåga
  • Navigera med Autopilot: automatisk körning från påfart till avfart, inklusive trafikplatser och omkörning av långsammare fordon.
  • Autoparkering: både fickparkering och vinkelrät parkering.
  • Summon: din parkerade bil kommer att hitta dig var som helst på en parkeringsplats. På riktigt.
Kommer senare:
  • Identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar.
  • Automatisk körning på stadsgator.

Alltså - det är nu "autopilot" även i det fallet den inte kan navigera och byta fil själv.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Avbryt det här nu för det har spårat ut fullständigt ! Det finns andra forum där ni kan bedriva er politiska propaganda på , huruvida ni vill köpa er nästa personbil har inget värde på en husbilsklubb för det är totalt ointressant för en husbilsåkare !!
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag ber om ursäkt, trodde inte att det var någon som efter 16 sidor med högt och lågt fortfarande förväntade att tråden skulle hålla sig till det ursprungliga ämnet.

Men då vet jag att så är fallet och vi får föra diskussionen på annan plats. (Att det är ointressant för *alla* husbilsåkare ställer jag mig högst tveksam till då jag dels själv är husbilsåkare, och dels ser att det är flera andra husbilsåkare här som diskuterar ämnet)

Jag förbehåller mig också rätten att återkomma i denna tråd och andra, med kompletterande information om jag ser att någon far med osanningar eller rykten om fossilfria bilars funktion.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Trådens rubrik är Förbud fossildrivna fordon, och det är just vad tråden handlar om.
Kanske man skulle tillägga nyförsäljning men det tror jag att de flesta förstått vid det här laget.
De som vill köra vidare med sina gamla fossildrivna fordon har full rätt att göra det utan extra pålagor.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Trådens rubrik är Förbud fossildrivna fordon, och det är just vad tråden handlar om.
Kanske man skulle tillägga nyförsäljning men det tror jag att de flesta förstått vid det här laget.
De som vill köra vidare med sina gamla fossildrivna fordon har full rätt att göra det utan extra pålagor.
Du kan bedriva din politiska agenda på andra forum men här passar det definitivt inte !!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen