• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag fattar det positiva med både solceller och el-bilar. Men jag väljer att använda mina pengar att köra bil, flyga och uppleva saker innan det är för sent. Det är min prioritering av min och hustruns ekonomi. Jag skäms överhuvudtaget inte alls.

Tog en promenad i våra kvarter och kollade 64 hus, inte en enda hade solceller.
Så bra inga solceller. Då kände du dig säkert riktigt nöjd.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Men jag väljer att använda mina pengar att köra bil, flyga och uppleva saker innan det är för sent. Det är min prioritering av min och hustruns ekonomi. Jag skäms överhuvudtaget inte alls.

Hej!
Jag håller med till fullo. Jag hälsar på syskonen i Göteborg och bekanta i Särö över påskhelgen. Det gäller ju att passa på att köra mycket med sin skattebefriade miljödieselbil. Jag känner mig också helt trygg i att det är det bästa miljö alternativet .Slipper både kärnkraft och landskaps förstörande vattenkraft.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Kommer aldrig att köpa en el-bil, kommer aldrig att installera solceller på huset.
För en 71 årig pensionär är det en ekonomisk förlustaffär. Jag tänker har rolig för pengarna de år jag har kvar att leva. :):)
Har du tur lever du tillräckligt länge för att investeringen skall löna sig.
Jag är två år äldre och hoppas på det bästa, min avkastning är på 7-8 % per år.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jaha så kärnkraftsavfall är bättre än dieselavgaser? Vilken bil går sjuttio mil på en laddning med full värme och laddar fullt batteri på 6 minuter? Ingen el-leverantör erbjuder gratis el nattetid.
Kan aldrig dessa för-----de lögner någonsin ta slut?
BBa
Du skrev att det var 65 mil tur och retur, då räcker en laddning till målet med råge!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Interessant för en norrman med förflutna i Sverige att läsa denna tråd. Âr verkligen grannländer så olika?? Vi är nu på vår 3 elbil sen 2011, en BMW i3 med en realistisk räckvidd på 28 mil på sommaren och ca 20 mil på vinter. De 3 har gått tillsamman ca 20 000 mil utan ett enda problem. Med lågt tyngdpunkt över drivhjulen är vinterläge inget problem. Inbytesprisen på begagnade elbilar har gått upp det senaste året; det är ju inga fel på dissa bilar! Vi investerade också i 36 solpaneler förra året och producerar själv 65 % av våran förbrukning och selger resten til el-bolaget. Det tar nog 8-10 år innan installationen är betalad ner, sen är det vinst! Fortfarande åker vi runt i Carthagon med diesel; en undersökning visar att husbils-semester är något av det mest miljövänlige som finns. Så samvetet till alla medlemmer i denna förening bör va bra!
Nej, vi är bara lite avundsjuka på att Norge har kommit betydligt längre i omställningen!
Det är en litet antal i alla forum som inte anammat förändringen. Jag gissar att många i Norge också var skeptiska till en början?
Dessutom är vi avundsjuka på Norges vackra landskap.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jaha så kärnkraftsavfall är bättre än dieselavgaser? Vilken bil går sjuttio mil på en laddning med full värme och laddar fullt batteri på 6 minuter? Ingen el-leverantör erbjuder gratis el nattetid.
Kan aldrig dessa för-----de lögner någonsin ta slut?
BBa
Du har fortfarande inte förstått?
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Det är önskedrömmar från din sida!
Norge är föregångare på elbilar och säljer idag fler elbilar än fossilbilar.
Du skrev att det var 65 mil tur och retur, då räcker en laddning till målet med råge!
Vilken bil syftar du på och under vilka förhållande skulle det fungera, du har ju väldigt kontroll på fakta ge mig gärna bilmärke och pris. Eller menar du att man stannar och laddar 5 minuter under resans gång.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vilken bil syftar du på och under vilka förhållande skulle det fungera, du har ju väldigt kontroll på fakta ge mig gärna bilmärke och pris. Eller menar du att man stannar och laddar 5 minuter under resans gång.
En billig korean klarar 45 mil och en dyr amerikan betydligt längre!
Vid ännu längre sträckor laddar man samtidigt som man sträcker på benen.
Svårare är det inte.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Det jag har förstått är att knarrevik har tagit till sin livsuppgift att sprida okunnighet blandat med rena lögner.
Det jag inte förstår är hur man kan vara funtad på det sättet.
BBa
Jo, elen för laddning är gratis hela dygnet om man producerar den själv!
Är det något mer som du inte förstått?
Ja dina solceller producerar alltså el även på natten? Lägg ner!
BBa
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Om man bor i en hyreslägenhet i förorten tror jag inte man kan varken kan ladda gratis eller kanske inte ens ladda sin elbil. Jag bara spekulerar, nån som vet fakta?


Jag pratade häromdagen med en av Sthlm största privata fastighetsägare om just möjligheten för deras hyresgäster att ladda elbilar i framtiden, jag fick iallafall svaret att det är omöjligt för dom att förse alla parkeringsplatser med el inom en överskådlig framtid.

Och om dom nu måste iordningställa några elplatser så kommer det garanterat kosta rejält att ladda bilarna där, dessutom berättade dom på nyheterna att elnätet når sitt tak i Sthlm 2021.

Jag skulle vilja påstå att dom som kämpar för elbilar fullständigt skiter i miljön, då vi måste satsa på mer kärnkraft.

Jag är betydligt oroligare för plasten i våra hav, dessa mikroplaster hamnar slutligen i oss!
Knarrevik dricker flaskvatten så fort han vistas i husbilen eftersom han inte vågar dricka vattnet ur sin vattentank.

Av de 147 929 bilarna som såldes under förra året var det 46 092 av dem som enbart hade elmotor under huven, enligt den norska branschorganisationen Veitrafikken.
Andelen renodlade elbilar uppgår därmed till 31,2 procent av nybilsförsäljningen.

Själv tror jag inte att Knarrevik kommer köpa solceller eller en renodlad elbil och framförallt inte en elhusbil, jag tror att hans nya hobby bara är att reta upp folk.;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen