• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lyfter panelerna eletronisk upp till 90 ◦ vinkel

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vädret denna vinter i Grekland har varit under all kritik, det sämsta på över 40 år enligt vissa webbsidor....
Det har gjort att jag har fått tillverkat en hel del, även till Tomas som är här i Kamares sedan dec 2018...
Nu är det mina gamla elektroniska panel vinklare som jag vill byta ut, de gamla tillverkade jag för ca 7 år sedan på stranden i Arianne... de har fungerat mycket bra men har blivit slitna med åren... så jag började fundera på att göra dem mer robusta och smidigare... en dag fick jag en u-profil.... och där föddes iden om hur de skulle vara... så jag beställde olika u-profiler i aluminium.... och tog sen fram dremlen och började kapa mm.... ganska snart insåg jag att det är omöjligt att få en slim konstruktion... typ 3x5cm och 500mm långa
Jag provade olika vinklar och motorer, antingen så var motorn för slö eller så slet den sönder kopplingen mellan motorn och den gängade axel eller där alu blocket sitter och tar upp en stor del av trycket...
efter att ha förbrukat 3 av 4 kopplingar så beslutade jag att sätta in ett tredje ben i konstruktionen... och till min och andras glädje så fungerade det fantastiskt bra... inte tungt för motorn och panelerna gick lätt upp i hela 90◦ vinkel.... jag behöll de "gamla" fjärrkontrollerna och tillhörande elektronik... de gamla lyftare stoppade när A ökade och då stannade motorn tack vare den intelligenta elektroniken... men i denna konstruktion så är motståndet bara en bråkdel av tidigare konstruktion... och redan vid första försök drogs ett fäste sönder...
Nu till problemet.... jag inser att vi måste koppla in två brytare som stoppar när armen har nått max och min. men tyvärr så är den elektronik överkurs för mig... så nu undrar jag om det finns någon vänlig person här på Hbk som kan informera mig hur jag skall kopplar mini & max strömbrytaren... elektroniken med fjärrkontrollen som jag använder växlar polariteten till motorn beroende om jag trycker pilen upp eller ner....
En brytare vid A & B... C är löparen (ej med på bild) och D är 12v motorn....

Jag kommer att lägga upp bilder när jobbet fortskrider, en lyftare är redan på plats, men jag måste vara himla försiktig att stoppa när panelen är i max eller mini, annars blir det bakläxa
:swoon::twitcy:

Panel lyft.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det händer Jocke att även vi ”drar på” t.ex. på autobahn, beroende på avstånd till ”hemmet” (säkerheten däremot går alltid först), medan vår lilla 100-Wattare är fastskruvad i ramen på båda sidor och har inte flyttat på sig 1 mm under 4 års tid. Jag ställer mig på bordet och sträcker överkroppen genom takluckan för att vinkla och fixera panelen i optimalt läge. Förfarandet tar bara några minuter och besparar mig en massa onödig vikt. Takluckan används oftast för rengöring av båda paneler vilket gör mig oberoende av t.ex. stegen inkl. dennes vikt. Och tro mig, panelerna blir dammiga och skitiga fortare än man anar, ännu värre om det har regnat...

Beträffande lös panel:
Fördel med vikbar panel på taket är som muskatten skriver, då riskerar man inte att panelen får ”fötter” samtidigt som den avlastar värdefull plats i garaget (inkl. kablage).

Kardborre & silvertape på taket(?), nääää.....

upload_2019-4-9_23-37-43.png
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
[QUOTE="muskatten, post: 985980, member: 13517så Jocke.... är det inte bättre att klistra fast 2,3 eller flera paneler på taket och glöm att vinkla den du tänker sätta på din gamla parabol... bara ett förslag.... ;)[/QUOTE]

Förmodligen har du helt rätt i det. Man sparar ju både vikt och höjd på att ta bort parabolen.... Ibland behöver man mogna in i besluten ;)
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Det händer Jocke att även vi ”drar på” t.ex. på autobahn, beroende på avstånd till ”hemmet” (säkerheten däremot går alltid först), medan vår lilla 100-Wattare är fastskruvad i ramen på båda sidor och har inte flyttat på sig 1 mm under 4 års tid. Jag ställer mig på bordet och sträcker överkroppen genom takluckan för att vinkla och fixera panelen i optimalt läge. Förfarandet tar bara några minuter och besparar mig en massa onödig vikt. Takluckan används oftast för rengöring av båda paneler vilket gör mig oberoende av t.ex. stegen inkl. dennes vikt. Och tro mig, panelerna blir dammiga och skitiga fortare än man anar, ännu värre om det har regnat...

Beträffande lös panel:
Fördel med vikbar panel på taket är som muskatten skriver, då riskerar man inte att panelen får ”fötter” samtidigt som den avlastar värdefull plats i garaget (inkl. kablage).

Kardborre & silvertape på taket(?), nääää.....

Visa bilaga 165496

Ranko!
Du har onekligen hittat på ytterligare en variant ;) Kanske kan det också vara ett alternativ. För tillfället är vi bara ute med bilen under lediga perioder, men i en framtid har vi för avsikt att vara ute längre stunder. Då måste vi finna på en bättre lösning än den vi har nu, så jag har lite tid ännu för att klura ut något bra.


Ha de gott!

//Jocke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag fick ändbrytarna i veckan som gått.... men har inte haft tid att sätta dit de. Men i dag tänkte jag fixa detta, För risken att "köra" sönder något i lyften är stor utan automatiska stopp .
Jag började vid 11 tiden... men genast fick jag problem, att min 12V lödkolv blir inte varm nog.... så det blev den ene efter den andre kall lödning.... Till slut bestämde jag att löda med en liten gasbrännare... det funkar ok.... även om plasten började smälta på brytaren.... Men till slut så fick jag dit kablarna och en 10A diod på varje brytare .... Första brytaren klarade jag utan att titta på det fina kopplingsschema som Moby Dick gjorde tidigare i tråden.... men när det var dags för nästa brytare så stod det stilla i huvudet :confused: men sån tur är så finns kopplingsschemat kvar här på Hbk... så då kunde jag fixa sista brytaren...
När allt var klart och fastskruvad så var det bara att testa....
Hur det gick ser ni här i filmen....

 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Du behöver nog önska dej en sån här lödkolv...
Jag har den efter att ha tröttnat på den elektriska och det var den bästa investering jag någonsin gjort i lödkolvs historien! Liten, lätt, snabb, effektiv, ingen sladd, ingen tändare och alltid med på resan.

upload_2019-4-14_9-17-7.jpeg
 
Toppen