• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag vet inte om det är så klokt att jämföra sig med Saida, bättre att inse att energiomställningen är ett faktum trots att många inte vill inse fakta.
Volkswagen m.fl. investerar inte 400 miljarder som ett experiment!
Det är väll inte någon som inte anser att en energi omställning är viktig. Men denna nollvision mot förbränningsmotorer är lika omöjlig som nollvisionen som gällde noll döda i trafiken. Jag tycker Knuts inlägg om små batterin och en förbränningsmotorer som gick på konstant varvtal verkar genomförbart. Det skulle ju fungera i hela Sverige även vintertid.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Valt att köra, vilken jävla uttalande. Varför är jag med i detta forum.
Tommy R

Tommy varför brusa upp...?

Att vi har olika åsikter, ingångsvinklar och inte minst visioner skapar en intressant och till och mer lärorik debatt.

Man lär sig alltid något nytt och får en att ibland att stanna upp och tänka i nya banor.... gäller i alla fall mig.

Ser det som en styrka i Forumet,
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er kun et problem foreløpig, bilene blir litt dyrere enn de med kun ICE motor om det ikke gjøres som i Norge med redusert avgift første registrering. Ohh, Sverige ha ikke slike avgifter så det verktøyet mangler.

Chevrolet Volt er/var en bil som bygget på prinsippet jeg skisserte - som en ren hybrid da den ikke støttet lading fra ekstern kild Men det er flere ladehybrider med slike løsninger nå.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
BMW i3 finns inte längre att få med ”räckviddsförlängare”, det vill säga en liten inbyggd motor som vid behov laddade batteriet.
I takt med att laddstationer blev fler var intresset obefintligt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja Anders, erfaringen mange med ladehybrid har er at de skjelden benytter rekkeviddeforlengeren. Det ble billigere å lade enn å fylle bensin..
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Framtidens miljövänliga fordon drivs med syntetbränslen eller biogas. El- användningen måste minska om andelen fossila bränslen inte skall fortsätta att öka. Den genomsnittliga verkningsgraden vid el-generering är idag mindre än 35%.därför måste den el som genereras användas till sådant som endast kan drivas med el.
Att värma hus med direktverkande el eller att ladda batterier till fordon med el är en onödig miljöbelastning.
Det enda alternativ till fossila bränslen idag är kärnkraft. Sol och vindkraft kommer av tekniska skäl bara att vara ett komplement.
Framtidens globala energiförsörjning måste bygga på kunskap och inte på utopiska drömmar.
BBa
 
F

F.d. 55374

Guest
Tommy varför brusa upp...?

Att vi har olika åsikter, ingångsvinklar och inte minst visioner skapar en intressant och till och mer lärorik debatt.

Man lär sig alltid något nytt och får en att ibland att stanna upp och tänka i nya banor.... gäller i alla fall mig.

Ser det som en styrka i Forumet,

Hej
Klarar inte av att kommentera ditt inlägg.

När det gäller Knarreviks inlägg var det som att träffas av en stor smäll, tycker också att det är ett påhopp på en stor grupp människor.
Tommy R
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Omskrivningen av energiuppgörelsen som flera vill se, hoppas jag ger oss en mer nykter syn på vad Sverige behöver för energislag för en stabil elanvändning även vintertid. Även då slipper vi då en infekterad debatt där även miljö vännerna säger gärna vindkraftverk men inte i min närhet.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej
Klarar inte av att kommentera ditt inlägg.

När det gäller Knarreviks inlägg var det som att träffas av en stor smäll, tycker också att det är ett påhopp på en stor grupp människor.
Tommy R
Hej !
Jag förstår att du blir förbannad, men skribenten som du refererar till förstår inte att dom som väljer att köra med el fordon i själva verket kör fossilfordon eftersom kärnkrafts andelen i Europeisk el-produktionen är för liten för att den skall anses vara fossilfri. Att påstå att el-bilar är fossilfria är inget annat än okunnigt nonsens.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej !
Jag förstår att du blir förbannad, men skribenten som du refererar till förstår inte att dom som väljer att köra med el fordon i själva verket kör fossilfordon eftersom kärnkrafts andelen i Europeisk el-produktionen är för liten för att den skall anses vara fossilfri. Att påstå att el-bilar är fossilfria är inget annat än okunnigt nonsens.
BBa
Jag har svårt att förstå ditt resonemang! En elbil släpper varken ut koldioxid eller kväveoxider under färd. Även batteritillverkningen är till största delen fossilfri.
Du glömde också att Sverige exporterar ca 15% av sin elproduktion!
Idag är vattenkraften störst tätt följd av kärnkraft. Ca 20% är vind, sol och sopförbränning (kraftvärme).
Överskottet gör att Sverige står inför avveckling av två reaktorer i Ringhals. Med ökande vind- och solenergi kan fler av de kvarvarande reaktorerna läggas i malpåse för att förhoppningsvis aldrig mer komma till användning.
Idag är det enkelt att ta reda på fakta, ingen behöver vara okunnig vad gäller den pågående energiomställningen!
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
V
Jag har svårt att förstå ditt resonemang! En elbil släpper varken ut koldioxid eller kväveoxider under färd. Även batteritillverkningen är till största delen fossilfri.
Du glömde också att Sverige exporterar ca 15% av sin elproduktion!
Idag är vattenkraften störst tätt följd av kärnkraft. Ca 20% är vind, sol och sopförbränning (kraftvärme).
Överskottet gör att Sverige står inför avveckling av två reaktorer i Ringhals. Med ökande vind- och solenergi kan fler av de kvarvarande reaktorerna läggas i malpåse för att förhoppningsvis aldrig mer komma till användning.
Idag är det enkelt att ta reda på fakta, ingen behöver vara okunnig vad gäller den pågående energiomställningen!
Det är bra om du redovisade hur du finner din fakta då var det lättare att förstå på dina påståenden. Men förstår jag dig rätt så är vattenkraft 40% och kärnkraft 40% och resterande vind,sol och sopförbräning 20% av våra energikällor inom landet. Att avveckla 40% och ändå öka energi användandet är alltså inga problem eller hur tänker du.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
V

Det är bra om du redovisade hur du finner din fakta då var det lättare att förstå på dina påståenden. Men förstår jag dig rätt så är vattenkraft 40% och kärnkraft 40% och resterande vind,sol och sopförbräning 20% av våra energikällor inom landet. Att avveckla 40% och ändå öka energi användandet är alltså inga problem eller hur tänker du.
2 reaktorer på Ringhals är inte 40% men med ökningstakten i vind och sol blir snart fler reaktorer överflödiga. Vindkraftverken kräver till skillnad från kärnreaktorer inte mycket underhåll och solpaneler bara en fönsterputsare. Billigare kan det knappast bli. Och inget slutförvar i 100.000 år.
PS! De två reaktorerna på Ringhals ryms med råge i nettoexporten på ca 15%.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Ja det är uppenbart att du har svårt att förstå. Det har här på forumet tidigare redovisats siffror som visar att batteritillverkningen förorsakar stora miljöproblem , men du blundar som vanligt. El-produktionen måste ses ur ett åtminstone Europeiskt perspektiv eller helst globalt. det innebär att el genereras i huvudsak med fossila bränslen Du har tydligen inte förstått att det är just sådan el som skall ladda batterierna till el-fordonen efter som du undviker att nämna att batterierna behöver laddas.Resten av ditt inlägg om avveckling och malpåsar är bara trams och förtjänar inga kommentarer.
Förtydligande: Om el genereras med fossila bränslen och den elen sedan används för att ladda batterier till el-bilar så innebär det att el-bilarna är beroende av fossila bränslen för att kunna köras. Eller hur?
BBa
 
D

Deleted member 11118

Guest
Ja det är uppenbart att du har svårt att förstå. Det har här på forumet tidigare redovisats siffror som visar att batteritillverkningen förorsakar stora miljöproblem , men du blundar som vanligt. El-produktionen måste ses ur ett åtminstone Europeiskt perspektiv eller helst globalt. det innebär att el genereras i huvudsak med fossila bränslen Du har tydligen inte förstått att det är just sådan el som skall ladda batterierna till el-fordonen efter som du undviker att nämna att batterierna behöver laddas.Resten av ditt inlägg om avveckling och malpåsar är bara trams och förtjänar inga kommentarer.
Förtydligande: Om el genereras med fossila bränslen och den elen sedan används för att ladda batterier till el-bilar så innebär det att el-bilarna är beroende av fossila bränslen för att kunna köras. Eller hur?
BBa

Till och med jag fattar, mycket bra förklarat. Men många människor vill inte se och lyssna på fakta.;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ja det är uppenbart att du har svårt att förstå. Det har här på forumet tidigare redovisats siffror som visar att batteritillverkningen förorsakar stora miljöproblem , men du blundar som vanligt. El-produktionen måste ses ur ett åtminstone Europeiskt perspektiv eller helst globalt. det innebär att el genereras i huvudsak med fossila bränslen Du har tydligen inte förstått att det är just sådan el som skall ladda batterierna till el-fordonen efter som du undviker att nämna att batterierna behöver laddas.Resten av ditt inlägg om avveckling och malpåsar är bara trams och förtjänar inga kommentarer.
Förtydligande: Om el genereras med fossila bränslen och den elen sedan används för att ladda batterier till el-bilar så innebär det att el-bilarna är beroende av fossila bränslen för att kunna köras. Eller hur?
BBa
Du har tydligen läst på fel forum!
Ingen batteritillverkare skulle tillverka batteriet med fossilkraft, varken Tesla eller framtida Northvolt.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Du har tydligen läst på fel forum!
Ingen batteritillverkare skulle tillverka batteriet med fossilkraft, varken Tesla eller framtida Northvolt.
Läst fel forum vad är det för jä---a trams? Uppgifterna är Hämtade från svenska Miljöinstitutet IVL i en rapport av Lisbeth Dahllöf och Mia Romare båda forskare .Denna rapport har jag hänvisat till i tidigare inlägg Om du någon gång läste på innan du uttalar dig så vore det bra.
BBa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen