• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingkort

F

F.d. 32985

Guest
Citat från texten - "På alla campingplatser som är anslutna till SCR Svensk Camping är det obligatoriskt att registrera sig. För att underlätta och snabba på detta använder du dig av ett digitalt Camping-ID eller ett digitalt Camping Key Europe"

Den enda skillnaden är väl att det finns två olika kort. Ett gratiskort (camping ID) och det vanliga kortet ( camping key Europe) där olika erbjudanden finns kopplat till kortet.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Hade tidigare internationellt campingkort men det var inte ovanligt att de vid incheckning frågade efter passen. De senaste fem-sex åren har vi åkt utan ngt campingkort och det har aldrig varit några problem.
 
F

F.d. 55374

Guest
Snart startar vår säsong den blir som vanligt ingen SCR camping. Nu finns det FC campingar där det kan räcka med bil nr vid incheckning .
Tommy R
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Förstod att det inte blir någon skillnad, så här står det: på alla camping platser som är anslutna till SCR är REGISTRERING OBLIGATORISK.
Tommy R
På alla campingar även ute i Europa måste man registrera sig det nya med SCR är att man behöver inte köpa sig något kort!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Oj vilket gensvar, tack alla! Så om jag förstått rätt är en bra början att ordna det nya digitala ID:t från SCR. Hur fungerar det med FC (visst står det för fri camping)?
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Såg på Söderköping campings sida att de krävde Key kortet alltså det som kostar pengar. Då räcker det ju inte med gratiskortet.
EssoJ
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Försökte hitta vilka rabatter som erbjuds, men det verkar svårt
/Thomas
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Oj vilket gensvar, tack alla! Så om jag förstått rätt är en bra början att ordna det nya digitala ID:t från SCR. Hur fungerar det med FC (visst står det för fri camping)?

FC står för fristående campingplatser i Sverige, alltså campingplatser som inte är anslutna till någon branschorganisation. Däremot är campingkedjor så som First camp med i FC-katalogen. FC är alltså ingen organisation utan en katalog som ges ut av tidskriften "Allt om husvagn & camping". Katalogen innehåller förövrigt fler campingplatser än de som är anslutna till SCR, och ännu fler ställplatser. Ingen särskilt kort behövs för att checka in på en FC-camping.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
FC står för fristående campingplatser i Sverige, alltså campingplatser som inte är anslutna till någon branschorganisation. Däremot är campingkedjor så som First camp med i FC-katalogen. FC är alltså ingen organisation utan en katalog som ges ut av tidskriften "Allt om husvagn & camping". Katalogen innehåller förövrigt fler campingplatser än de som är anslutna till SCR, och ännu fler ställplatser. Ingen särskilt kort behövs för att checka in på en FC-camping.


På tal om FC-katalogen, kan jag berätta att vi som har Readly fick den.......

75376138-D839-4A45-8290-5263BBEF76D0.png....... idag i ett praktiskt digitalt format, samtidigt som vi sparade 139 kr.

TommyD
 

Bengtkl

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
26801
Medlemskap
2021
Räcker det att ha internationellt campingkort via Caravan Club eller behöver man även ACSI för att få rabatter?
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Efter allt negativt som skrivits om det svensk campingkortet har jag lite lite positivt.
Vi har köpt kortet eftersom vi alltid firar midsommar ihop med vänner på camping
Var nu i Wien och camping Neue Donau i 6 dagar, fick ca. 160 kr i rabatt när jag legitimerade mig med kortet
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Upplever inte att frågeställaren fått något egentligt svar på vilka kort som behövs, men kan säga att i Sverige, Norige, Danmark och Tyskland behövs inga kort, man kommer in överallt. Ett ACSI-kort ger bra rabatter på många platser om man reser utanför högsäsong. Övriga länder har jag dålig koll på.

Fast ett bankkort är ju alltid bra att ha med...:twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Efter allt negativt som skrivits om det svensk campingkortet har jag lite lite positivt.
Vi har köpt kortet eftersom vi alltid firar midsommar ihop med vänner på camping
Var nu i Wien och camping Neue Donau i 6 dagar, fick ca. 160 kr i rabatt när jag legitimerade mig med kortet
Den avgiften hade du säkerligen fått på en camping utanför samarbetet och ännu billigare på ställplats!
 
Toppen