• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbyte i Tyskland

HenryB

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14314
Medlemskap
2024
Husbilsbyte i Tyskland
Förra sommaren märkte jag att hustrun började få problem att ta sig upp i den tvärställda sängen i vår Knaus Van 550. Årsmodell 2008. Uttagen 2010, 4700 mil. En liten smal och smidig husbil som vi en gång valde just för att den var 2,20 bred och passade bra i ett garage som vi har på tomten. Under vintern har vi kollat marknaden. Det finns inte så många som är 2,20 breda och har längsgående sängar. Jag hade i princip att välja mellan Dethleffs Globebus, Hymer Exsis och Knaus Van 650. Bürstners Travel Van tyckte vi var lite för kort. Vi fick ett inbytesförslag i Sverige mot en Hymer Exsis- 588, ny från 2018. Den var inte riktigt utrustad som vi ville. Vi skulle få ge ge 745000 emellan.
Jag har läst om tysklandsköp här på forumet. Bl.a. har man nämnt Dürrwang i Dortmund. Jag sökte på aktuella bilar på mobile.de. Där fanns ju mycket att välja på. Bl.a. hade Dürrwang en Hymer Exsis- t 588 till salu. Årsmodell 2018 och inregistrerad i mars 2018 och rullat 900 mil. Den hade all utrustning vi önskade och lite till. Priset var 60500 Euro. Nu påbörjades en mejlväxling. Jag berättade vad vi hade och frågade vilket inbytespris vi skulle få. Efter att vi skickat några bilder, fick vi ett bud på 25000 Euro. Vi skulle alltså betala 35500 Euro emellan. Dürrwang bjöd lite mera för vår bil än den svenska firman gjorde. Vi bestämde oss och skickade 3000 Euro i handpeng. För att kunna teckna svensk helförsäkring för hemresan utan svenskt registreringsnummer, behövdes chassinumret. Jag skickade ett mejl igår till vår kontakt hos Dürrwang och chassinumret kom omgående. Jag tänkte att det skulle vara kul att se när chassit var byggt och hittade en sida på nätet, där man kunde knappa in chassinumret och få en massa uppgifter gratis. När jag var liten, kunde folk som drabbades av en chockartad upplevelse, få "Dåndimpen". Det var just det jag fick när svaret kom upp på skärmen. Tillverkningsår 2015! När "Dåndimpen" började ge med sig, började jag tänka på Fiatgarantin, kamrem som skulle bytas, hur startbatteriet mådde m.m. Jag skickade länken till Dürrwang. Svaret kom omgående- "Det kan inte vara möjligt" sa man, och lovade att kolla vidare. Jag misstänkte aldrig Dürrwang för något fiffel, men jag började undra ifall Hymer eller Fiat var skyldiga. Jag kontaktade Fiat Umeå och lämnade chassinumret. Han som tog emot var lite osäker på hur man sökte i datan men lovade att återkomma. Han ringde efter 10 minuter och berättade att chassit var tillverkat november 2017. Då började man må lite bättre. Men nu hade jag två motstridiga uppgifter och tänkte forska mera. I morse fick jag ett samtal från Italien. Det var Fiat kundtjänst som tydligen som tydligen kontaktats av Fiat Umeå. En trevlig kvinna, som talade svenska, berättade även hon att chassit var byggt i november 2017, och att Fiatgarantin inte startade innan husbilen togs i bruk i mars 2018. Det verkar som om Fiat bryr sig om sina husbilskunder.
Kontakten med Dürrwang har varit helt perfekt. Svar på mejl har kommit omgående, t.o.m. under helg. Hoppas att den positiva känslan finns kvar under resten av processen.
Ifall läderveken tillåter drar vi iväg före påsk.

 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
De erfarenheter av tyska bilhandlare har varit riktigt gott med korrekt bemötande både före och efter köp. Vi har förvisso inte haft inbyten, men det beskriver låter lovande.
Lycka till!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vi köpte en NB Arto från Dürrwang 2014, dock med hjälp av Husbilsshopen i Helsingborg. Allt gick jättebra och vi fick en superbil till bra pris. Några småfel fanns det som oftast trots att bilen var ny. Dessa åtgärdades enkelt när vi hade vägarna förbi några månader efter köpet. Lycka till med er Exsis. Vi har nu en Exsis t 474 som vi är väldigt nöjda med trots att den är köpt hos Hymer i Ängelholm.
 
S

Sören-6830

Guest
Husbilsbyte i Tyskland
Förra sommaren märkte jag att hustrun började få problem att ta sig upp i den tvärställda sängen i vår Knaus Van 550. Årsmodell 2008. Uttagen 2010, 4700 mil. En liten smal och smidig husbil som vi en gång valde just för att den var 2,20 bred och passade bra i ett garage som vi har på tomten. Under vintern har vi kollat marknaden. Det finns inte så många som är 2,20 breda och har längsgående sängar. Jag hade i princip att välja mellan Dethleffs Globebus, Hymer Exsis och Knaus Van 650. Bürstners Travel Van tyckte vi var lite för kort. Vi fick ett inbytesförslag i Sverige mot en Hymer Exsis- 588, ny från 2018. Den var inte riktigt utrustad som vi ville. Vi skulle få ge ge 745000 emellan.
Jag har läst om tysklandsköp här på forumet. Bl.a. har man nämnt Dürrwang i Dortmund. Jag sökte på aktuella bilar på mobile.de. Där fanns ju mycket att välja på. Bl.a. hade Dürrwang en Hymer Exsis- t 588 till salu. Årsmodell 2018 och inregistrerad i mars 2018 och rullat 900 mil. Den hade all utrustning vi önskade och lite till. Priset var 60500 Euro. Nu påbörjades en mejlväxling. Jag berättade vad vi hade och frågade vilket inbytespris vi skulle få. Efter att vi skickat några bilder, fick vi ett bud på 25000 Euro. Vi skulle alltså betala 35500 Euro emellan. Dürrwang bjöd lite mera för vår bil än den svenska firman gjorde. Vi bestämde oss och skickade 3000 Euro i handpeng. För att kunna teckna svensk helförsäkring för hemresan utan svenskt registreringsnummer, behövdes chassinumret. Jag skickade ett mejl igår till vår kontakt hos Dürrwang och chassinumret kom omgående. Jag tänkte att det skulle vara kul att se när chassit var byggt och hittade en sida på nätet, där man kunde knappa in chassinumret och få en massa uppgifter gratis. När jag var liten, kunde folk som drabbades av en chockartad upplevelse, få "Dåndimpen". Det var just det jag fick när svaret kom upp på skärmen. Tillverkningsår 2015! När "Dåndimpen" började ge med sig, började jag tänka på Fiatgarantin, kamrem som skulle bytas, hur startbatteriet mådde m.m. Jag skickade länken till Dürrwang. Svaret kom omgående- "Det kan inte vara möjligt" sa man, och lovade att kolla vidare. Jag misstänkte aldrig Dürrwang för något fiffel, men jag började undra ifall Hymer eller Fiat var skyldiga. Jag kontaktade Fiat Umeå och lämnade chassinumret. Han som tog emot var lite osäker på hur man sökte i datan men lovade att återkomma. Han ringde efter 10 minuter och berättade att chassit var tillverkat november 2017. Då började man må lite bättre. Men nu hade jag två motstridiga uppgifter och tänkte forska mera. I morse fick jag ett samtal från Italien. Det var Fiat kundtjänst som tydligen som tydligen kontaktats av Fiat Umeå. En trevlig kvinna, som talade svenska, berättade även hon att chassit var byggt i november 2017, och att Fiatgarantin inte startade innan husbilen togs i bruk i mars 2018. Det verkar som om Fiat bryr sig om sina husbilskunder.
Kontakten med Dürrwang har varit helt perfekt. Svar på mejl har kommit omgående, t.o.m. under helg. Hoppas att den positiva känslan finns kvar under resten av processen.
Ifall läderveken tillåter drar vi iväg före påsk.
Där köpte även vi vår bil (Arto) och lämnade vår Hymer i byte. Har bara positivt att säga om dem, inga problem med bilen som vid hämtning kördes av Ulrich Dürrwang med oss som passagerare till närmaste mack och tankades full. Affären gjordes med Ulrich D.
 

HenryB

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14314
Medlemskap
2024
Tack Lasseboy och alla andra för era uppmuntrande inlägg! Nu när jag har tillgång till en enorm kunskapsbank, vill jag passa på att ställa en fråga. Den nya bilen är utrustad med en Oyster Cytrac Vision. Jag har inte en susning om vilken användning vi får av den. Vi har ett abonnemang hos Canal Digital. Jag ställde fråga till dom ifall man kan använda deras programkort till denna parabol. De svarade att detta inte var möjligt. Jag vet inte ännu om den har en separat mottagare eller om den på något sätt är ihopkopplad med bildskärmen/tv:n. Är det någon som vet ifall man kan se några skandinaviska program? Eller ska man be säljaren ta bort parabolen och sätta in en vanlig tvantenn?
Hälsningar från Umeå
Henry B
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vision serien posisjonerer parabolen mot satellitten. Du trenger en tuner som kan ta programkort, eventuellt en TV med DVB-S og CI slik at en kan sette inn en CA-Modul for Conax.
 
S

Sören-6830

Guest
Jag har en Oysterparabol, men även en Canal Digitalbox. I Oysterboxen sitter ett depositionskort från CD, i CD-boxen ett simkort. Tidigare räckte det med Oysterboxen m CD-kortet, N+B-verkstaden hjälpte mig med installation och koppling av den nödvändiga CD-boxen förra året. Inget jag hade klarat själv.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
För att jämna ut vågskålen lite så kan jag nämna att det finns ett företag strax söder Hamburg som heter Caravan Wendht. Bra när man handlar men sedan uppehör allt vad hjälpsamhet heter. Dom har en verkstadschef som inte riktigt har alla hästar hemma. Bara ett exempel...det va felleverarad bogserögla fram den ville dom ha om jag inte minns fel 380kr för som jag skulle betala. Hade då köpt en bil för över en miljon. Garantiåtagande som tar hur lång tid som helst. Inget ställe jag rekommenderar.
Som tur är fick jag flytta all garanti till Forsbergs Upplands Väsby. Tack för det o vilket fantastiskt bemötande. Klart man köper allt man behöver där numera o servar mm.
Så undvik Caravan Wendth.
 

HenryB

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14314
Medlemskap
2024
Tack Knut m.fl.!
Så här står det i utrustningsförteckningen:
Flachbildschirm LED 22 Zoll mit integrierten 7.0 kg 0,00 €
Lautsprechern, Fernbedienung, DVD-Laufwerk,
HYMER Smart-Multimedia-System mit Bluetooth DVB-
T/C, DVB-S2
64664
Satellitenantenne Oyster Cytrac digital Vision

Betyder då detta att man kan sätta in ett programkort direkt i TV:n?
Hälsningar
Henry B
 

HenryB

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14314
Medlemskap
2024
Hej Håkan J! Tur att man inte handlade där. Hur gjorde du för att få garantin överflyttad till Sverige?
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Tack Knut m.fl.!
Så här står det i utrustningsförteckningen:
Flachbildschirm LED 22 Zoll mit integrierten 7.0 kg 0,00 €
Lautsprechern, Fernbedienung, DVD-Laufwerk,
HYMER Smart-Multimedia-System mit Bluetooth DVB-
T/C, DVB-S2
64664
Satellitenantenne Oyster Cytrac digital Vision

Betyder då detta att man kan sätta in ett programkort direkt i TV:n?
Hälsningar
Henry B
Har inte samma utrustning som dig men båda tv-apparaterna har DVB-S2. För mig räcker det med att stoppa programkortet i tv så sköter systemet sökningpå egen hand.
Telesat Easy heter min parabolutrustning och jag har bara de fria kanalerna.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hej Håkan J! Tur att man inte handlade där. Hur gjorde du för att få garantin överflyttad till Sverige?
Du ska ha rätt till Europagaranti i vilket land som men oftast vill inte försäljarna här hemma kännas vid det. Vi fick ta hjälp av NB i Polch för att få säkerställt att vi skulle få hjälp i Sverige om vi inte ville använda av oss av Dürrwang.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Du ska ha rätt till Europagaranti i vilket land som men oftast vill inte försäljarna här hemma kännas vid det. Vi fick ta hjälp av NB i Polch för att få säkerställt att vi skulle få hjälp i Sverige om vi inte ville använda av oss av Dürrwang.
I mitt fall va det tysken som va problemet. Forsbergs alla dagar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tack Knut m.fl.!
Så här står det i utrustningsförteckningen:
Flachbildschirm LED 22 Zoll mit integrierten 7.0 kg 0,00 €
Lautsprechern, Fernbedienung, DVD-Laufwerk,
HYMER Smart-Multimedia-System mit Bluetooth DVB-
T/C, DVB-S2
64664
Satellitenantenne Oyster Cytrac digital Vision

Betyder då detta att man kan sätta in ett programkort direkt i TV:n?
Hälsningar
Henry B
Finnes det en CI slot i enten TV eller multimedia systemet så skulle en Conax CA-Modul og kort løse problemet for deg. Hvis ikke så finnes det Canal Digital tunere som kan kobles inn og somgår på 12V.
 
Toppen