• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sjukvården i dag???

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag förstår inte riktigt vad denna diskussion har på Husbilsklubben att göra.
Du kanske inte har kommit upp i den åldern än så du kan indentifiera dej med polarna som träffades och sa: Ja du polarn förr träffades man på bolaget och snackade om brudar, nu träffas man på Apoteket och snackar sjukdomar.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag skulle vilja säga att den situation vi har är typisk för en central planering, typ gammal hederlig kommunism. På vissa ställen råder total brist, medan på andra ställen finns det mer än nog. Exempel: frugan blev påkörd och jag beordrade henne till akuten (Danderyds sjukhus) för att genast kontrollera och diagnosticera ev. whiplash. 14 timmar senare fick jag åka och hämta henne, då hade hon legat på en brits och inte fått ens träffa en sjuksköterska. Samma år fick jag infektion i foten när vi var på semester och det bar sig inte bättre än att jag började få blodförgiftningssymptom, 40 grader feber som inte gav med sig, så åkte till akuten på Gällivare lasarett. Fick träffa en läkare innan jag hade hunnit sätta mig i väntrummet. 5 minuter senare hade jag pencillin i handen och kunde åka. Nu för tiden försöker vi inte ens åka till Danderyds akut (25 km härifrån), utan åker till Norrtälje sjukhus 45km härifrån, efter en operation behövde min fru besöka flera gånger samma vecka med olika akuta komplikationer och behövde inte någon gång vänta mer än en halvtimme.
Och sedan en tid tillbaka tar de inte ens emot barn på Danderyds akut. Man hänvisas till Karolinska (Astrid Lindgrens barnsjukhus) vilket kanske är tur då jag inte tror våra barn skulle orkat vänta 14 timmar med brutna armar eller akut lunginflammation och 42gr feber. På AL kan man också få vänta, men inte 14 timmar!

Det är ju inte svårt att räkna ut varför situationen ser ut som den på gör på Danderyds då byggnation och inflyttning i deras upptagningsområde varit enorm de senaste åren (sollentuna-täby-österåker-vallentuna) samtidigt som ett stort antal mer eller mindre misslyckade reformer genomförts som syftar till besparing genom att hänvisa till en primärvård som också går på knäna.

Min poäng är - åtminstone vi som bor inte allt för många mil från olika akutsjukhus får försöka distribuera om oss själva, när landstingen misslyckas med att distribuera vård till oss. Ta reda på status runt omkring! 1177 kan berätta var du kan åka.
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja säga att den situation vi har är typisk för en central planering, typ gammal hederlig kommunism. På vissa ställen råder total brist, medan på andra ställen finns det mer än nog. Exempel: frugan blev påkörd och jag beordrade henne till akuten (Danderyds sjukhus) för att genast kontrollera och diagnosticera ev. whiplash. 14 timmar senare fick jag åka och hämta henne, då hade hon legat på en brits och inte fått ens träffa en sjuksköterska. Samma år fick jag infektion i foten när vi var på semester och det bar sig inte bättre än att jag började få blodförgiftningssymptom, 40 grader feber som inte gav med sig, så åkte till akuten på Gällivare lasarett. Fick träffa en läkare innan jag hade hunnit sätta mig i väntrummet. 5 minuter senare hade jag pencillin i handen och kunde åka. Nu för tiden försöker vi inte ens åka till Danderyds akut (25 km härifrån), utan åker till Norrtälje sjukhus 45km härifrån, efter en operation behövde min fru besöka flera gånger samma vecka med olika akuta komplikationer och behövde inte någon gång vänta mer än en halvtimme.
Och sedan en tid tillbaka tar de inte ens emot barn på Danderyds akut. Man hänvisas till Karolinska (Astrid Lindgrens barnsjukhus) vilket kanske är tur då jag inte tror våra barn skulle orkat vänta 14 timmar med brutna armar eller akut lunginflammation och 42gr feber. På AL kan man också få vänta, men inte 14 timmar!

Det är ju inte svårt att räkna ut varför situationen ser ut som den på gör på Danderyds då byggnation och inflyttning i deras upptagningsområde varit enorm de senaste åren (sollentuna-täby-österåker-vallentuna) samtidigt som ett stort antal mer eller mindre misslyckade reformer genomförts som syftar till besparing genom att hänvisa till en primärvård som också går på knäna.

Min poäng är - åtminstone vi som bor inte allt för många mil från olika akutsjukhus får försöka distribuera om oss själva, när landstingen misslyckas med att distribuera vård till oss. Ta reda på status runt omkring! 1177 kan berätta var du kan åka.
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
vi som bor i storstäderna får flytta till glesbygden för att få vård men tror inte små samhällen vill ha pensionärer i huvudsak som boende ( tunt skatte underlag) Eller Spanien där funkar det har jag hört! eller!
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Problemet idag är väl att vi/dom som sitter i väntrummen har ingen aning om hur mycket dom har att göra inne på akuten. Har en dotter som är läkare och har frågat henne om detta ,allt som dom har att göra passerar inte via väntrummet . Färgkodningen avgör hur fort man får hjälp . Han berättat om vissa dagar där men inte hunnit att äta för att man fått in livshotande ärenden .

Trots detta bruka dom flesta få bra hjälp så småningom .[/QUOTEDet
Det är fan inte läkarnas fel det är politikerna som har det övergripande ansvaret och dom ska agera och agera i tid innan det blir det kaos det nu är .
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Och du har inte funderat på att de medel som politikerna avsätter till vården begränsar verksamheten?
En bekant vars nära anhörig jobbade som läkare fick själv ringa till en avdelning för att boka plats åt en patient som skulle läggas in. Fanns det inte plats på den avdelningen fick läkaren försöka ordna det på en annan avdelning o.s.v. Ni förstår vilket slöseri med kompetens och lönekostnader. Det begriper ju vem som helst att en sköterska skulle skött den uppgiften. Men de ansvariga är uppenbarligen inte vem som helst.
Detta är sanning i dagens sjukvård.

Dock måste jag säga att sedan man väl blivit omhändertagen så har vården varit väldigt bra.
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Har bekanta boende i spanien 300 kronor och du är hos läkaren. I Moskva en timme efter telefon läkare i hemmet och nu pratar vi om vanliga dödliga .
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om man tycker att vården är dålig vilket den många gånger är så beror det inte på personalen utan på de förutsättningar de fått att jobba med. Själv har jag efter min by-passoperation besökt NÄL (Norra Ålvsborgs Länssjukhus) ett flertal gånger & hela tiden fått förstklassig vård. Kom hem idag efter en sejour på 2 dagar med prover & bl.a hjärtscintigrafi. Personalen är vänlig, professionell, engagerad &gör sitt bästa efter de förutsättningar dom fått. Köerna & oredan bär politikerna skulden för, det får ju inte kosta något utan det skall sparas så mycket som möjligt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Och våra politiker gör väl så gott dom kan. Alla vill ha högre pension, mera lön, gratis/bättre vård, bättre vägar, lägre fordonsskatt, mindre skatt på bränslet, bättre skolor o.s.v. men ingen vill betala mera skatt.
Stackars den där "någon annan" som förväntas betala.

Handen på hjärtat, visst har vi väl det ganska bra ändå? :)
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Akut hjärtsjukvård fungerar utmärkt pga medvetna satsningar som har startats för antal decennier sedan (Hjärt-kärlsjukdomar = killer nr 1). Det kan man inte säga om andra delar av vården.
Kanske skulle situationen förbättras med omfördelning av finansiella resurser t.ex från satsningar på självkörande bilar till sjukvården. Annat förslag= avskaffande av landsting.
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Och våra politiker gör väl så gott dom kan. Alla vill ha högre pension, mera lön, gratis/bättre vård, bättre vägar, lägre fordonsskatt, mindre skatt på bränslet, bättre skolor o.s.v. men ingen vill betala mera skatt.
Stackars den där "någon annan" som förväntas betala.

Handen på hjärtat, visst har vi väl det ganska bra ändå? :)
Dom lovar att lösa problemen att se det som att ok! då är vi väldigt illa ute men som du säger och ser som förslag kanske kan funka om man ser våra problem i Sverige på allvar men om vi i Sverige ska lösa klotets problem då är det kört ! jag tycker vi blir rånade på pengar och kunskap ! och du den där någon annan är vi och du! så det är bara å lätta på lädret eller . Blir nog bort tagen nu som tidigare må va hänt .
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Har besökt Scand Clinic i Playa Flamenca som har dropinmottagning, betalt mina 20EUR sedan remiss till
Ouiron Privatsjukhus för Ultraljud sedan Magnetröntgen efter godkännande från Försäkringskassan.
Efter samtal med svensk kontaktperson där skall du kalllas till röntgen inom 4 dagar från dom fått remissen.
 
Toppen