• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Byta bränslefliter

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Hej ,jag tänkte byta bränslefiltret på min Hb med Fiatmotor multijet 2,3 150hkr 2012:a
Det ser lätt ut om tar bort vä. strålkastare, min fråga är, måste man lufta systemet eller är det självluftande?
Hälsningar
Nils
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är självluftande,slå på tändningen vänta 10-15sekunder,slå av tändningen ,upprepa proceduren 2-3gånger innan du startar motorn,bränslepumpen fyller filtret.
Jag tog inte bort strålkastaren,hade ett engångsfilter i metall, finns även insatsfilter i plasthus.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hej jag vill också bytta filter har en plasthus citroen jumper 2008 hur bytta man till en plåt filter finns detta ??? Hur gör man då??? S 670sl.
Vet inte hur det ser ut i din bil.Jag bytte på min förra bil,Fiat -06.Enda jag behövde göra var att byta snabbkopplingar i bränsleslangar, originalfäste passade.Vissa fall behöver man inte ens byta kopplingar.Det finns flera typer av plåtfilter.Med elkontakt för varning för vatten i bränslet eller utan.Fördelen med det lilla jobbet är att nästa byte går på fem minuter utan spill och risk för läckage,bara lossa snabbkopplingar och byta.Lycka till.
Mvhs670sl
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Hej s670sl kan du beskriva liten mer hur du gjorde och vilken filter du köpte och vi du löste det med en hållare för filter min jumper är 08 och har ingen grön lock. Med vänlig hälsning, volker
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Om man inte vill byta till ett engångsfilter, hur och med vad drar man åt locket tillräckligt hårt? Finns det något hemmapatent eller går specialverktyget att komma över till bra pris ngnstans?
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
När jag byter filter tar jag lös hela filterhuset, sitter med snabbkopplingar på locket +några skruvar som håller själva huset, enkelt att byta när man har det framför sig på arbetsbänken, innan jag monterar tillbaka så förfyller jag filtret sen är bara att starta igen. Vet inte hur det fungerar på en helintegrerad verkar vara mycket trängre där. MVH Bengt.
 
Toppen