• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken husbil har bästa kör och åkkomforten?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Forskjellen mellom Fiat Ducato og Iveco Daily går mye på hva som er prioritert under konstruksjonen. Ducato er høyere giret med noe høyere hastighet for samme turtall på motoren. Så Ducato er satt opp som en rask lett varetransport, mens Daily er satt opp som er tyngre transport maskin. Så med samme motor 3 liter 177 hk blir sluttresultatet vesentlig høyere forbruk i Daily sammenlignet med Ducato. 30% er relativt normalt - kan fort bli over 50% ved høyere hastigheter som straffer utvekslingen til Daily.

Jeg vil ut fra egen erfaring si at en Daily med jamn hastighet på 120 kmh bruker godt over 1,5 liter pr mil, mens en Ducato kryper over 1 liter.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Tack Knut för ditt svar.
Då gäller det att köra med mjuka skor för att minska förbrukningen.
Gott Slut och Gott Nytt
 

Leif E Karlsson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14989
Medlemskap
2022
Söker en del svar vad det gäller helluftsfjädring vilket väl var vad denna tråd gällde från början, inte om vägstandarden i olika länder.
Har någon erfarenhet huruvida bilen går stadigare med helluftsfjädring, upplever nu att bilen "ormar" sig vid kraftig blåst och fram för allt vid omkörning av långtradare. Har en Pilote g741j 2017 års modell med Alko chassi och ACS och ALC system. Kan inte klaga på komforten i övrigt.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Söker en del svar vad det gäller helluftsfjädring vilket väl var vad denna tråd gällde från början, inte om vägstandarden i olika länder.
Har någon erfarenhet huruvida bilen går stadigare med helluftsfjädring, upplever nu att bilen "ormar" sig vid kraftig blåst och fram för allt vid omkörning av långtradare. Har en Pilote g741j 2017 års modell med Alko chassi och ACS och ALC system. Kan inte klaga på komforten i övrigt.

Efter ett år med stenhård originalfjädring på 3,5-tons maxichassi så monterades det VB-air helluft. Tidigare gick bilen som en gocart eftersom det inte fanns någon fjädringsväg knappt. Efter bytet så har det blivit som du beskriver, det gungar en hel del och jag kör inte gärna över 120km/h då den börjar "orma" sig. Tror inte krängningshämmarna räcker till, skulle vara kraftigare.
 
S

Sören-6830

Guest
Har helluftfjädring från Goldschmitt. Eftersom den är fabriksmonterad har jag ingen erfarenhet av hur bilen uppför sig med originalfjädring. Upplever inga problem med att den "ormar" sig, vindkänsligheten tycker jag inte är mer besvärande jämfört med den Hymer 654 SL med originalfjädring vi hade förut. Självklart känner man att bilen rör sig när man går i den, men inget som besvärar oss (vi väger 50 resp 72 kg). Går betydligt mjukare över ojämnheter än vår tidigare bil.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Pratade med en campinggranne som uppdaterat sin husbil på Fiat/Alko 6hjul med helluftfjädring. Han var riktigt nöjd med den mjukare gången men upplevde vindar mer besvärliga än innan.
Själva har vi luftfjädrande säten i fram vilket ger riktigt bra körkomfort även om chassit för övrigt har stålfjädring
 
J

jan o marianne

Guest
är man scania fantast är det bara det som gäller, är man volvo fantast är det bara det som gäller. o_O så vad är det som gäller? ;) man får bilda sig en egen uppfattning.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Reflektion luftfjädring VS luftfjädrad stol.
I vår förra HB på Iveco chassi hade vi luftfjädring, mjukt och fin gång.

I vår nuvarande har vi bladfjädrar fram med stenhårda däck, (7,5 bar) men med luftfjädrade stolar.
Komforten är betydligt bättre i den nuvarande bilen med luftfjädrade stolar.
Undantaget är tvättbrädesvägar (typ Norrlänska vägbyggen), dessa vibrationer går in genom däck, fjäder, ram och in i bodelen.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har förbättrat komforten på tre sätt.
1. Sänk däcktrycket till 3,5kg
2. Mekaniskt fjädrad passagerarstol från Be-Ge
3. Helluftfjädring
 

Leif E Karlsson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14989
Medlemskap
2022
Har kollat vidare ang. det här med luftfjädring . Har haft bra samtal med Per Åkerblom på Alko , han hävdade att bilens axelavstånd påverkar mer än om man har med eller utan luftfjädring. Som jag skrev i mitt inlägg har jag inget att klaga på vad gäller komforten i övrigt, problemet är "ormningen" i första hand vid omkörning av långtradare. Skall till Alko och kolla om det går att sänka bakändan en del, kan hjälpa något enligt Per.
Per på Alko mycket hjälpsam för övrigt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har kollat vidare ang. det här med luftfjädring . Har haft bra samtal med Per Åkerblom på Alko , han hävdade att bilens axelavstånd påverkar mer än om man har med eller utan luftfjädring. Som jag skrev i mitt inlägg har jag inget att klaga på vad gäller komforten i övrigt, problemet är "ormningen" i första hand vid omkörning av långtradare. Skall till Alko och kolla om det går att sänka bakändan en del, kan hjälpa något enligt Per.
Per på Alko mycket hjälpsam för övrigt.
Monterade hjälpluftfjädring på min Dethleffs Magic Edition med Fiatchassi. Den stora förändringen var just att bilen slutade orma sig vid omkörning av bussar och långtradare. Idag skulle jag i princip kunna släppa ratten (vilket jag naturligtvis inte gör) vid en omkörning av bilen och den skulle fortfarande gå rakt fram. Hade även förväntat mig att fjädringskomforten skulle bli bättre men jag tycker att den är ungefär som tidigare.

Hade för ett par år sedan möjlighet att provköra tre identiskt lika bilar (Carthago) men med olika typer av fjädring från ALKO. För att testa stabiliteten svängde jag fram och tillbaka på vägen. Min upplevelse var att den bil som ormade sig minst var i tur och ordning

1. ALC
2. Helluft bara bakaxel
3. Helluft runt om

Hälsar Kjell
PS. Antar att jag kommer att få en del synpunkter på detta inlägg.DS
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Har man tandemaxlar så går det mycket stabilare. Det märks framför allt när man kör om eller blir omkörd, möter bussar, lastbilar & i stark sidovind ( min HB är 3,15 hög). AL-KO chassie med tandemaxlar & nya fjäderben med förstärkta fjädrar & styvare stötdämpare gör susen.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag är nybliven ägare till en beg Dethleffs 6810 från 2017 på FIAT chassi. Bilen har rullat 2100mil. Jag har nu själv kört ca 500 mil och upplever ett hiskligt högt vägljud, drygt 70db vid 90km/h. Det är väldigt liten skillnad på ljudnivån mellan olika underlag. Jag upplever ljudet som otroligt tröttande, efter 30 mil är jag helt slut ”i huvudet”. Däcken är Michelin Agelis 225/75-16CP pumpade till 5.5kg. Bilen är registrerad till 2100kg på framaxeln och 2400kg bak.

Vad bör jag göra?
Justera däcktrycket, köpa däck med mjukare däcksidor, sätta längre fjädrar fram eller bättre stötdämpare eller både och, montera någon typ av luftfjädring?

Snälla hjälp mig, vad kan ge en högre åkcomfort? Jag är en novis på området.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tyvärr får du leva med detta,husbilar är byggda på transportbilschassin komfort har aldrig varit i prioritet.
Inget av det du räknar upp minskar bullret avsevärt, däcken är det enda som skulle kunna göra skillnad ,men dessa däck är standard på ”alla” husbilar, minska farten är bästa bullerdämparen.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Be någon annan köra och kolla takluckorna samtidigt. Jag har satt spoiler framför främre takluckan samt tätningslister. Kom in mycket ljud den vägen. Tycker nu att ljudnivån är helt acceptabel.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kolla också att du har stängt bodelsdörren ordentligt. Gör stor skillnad om man inte dragit till den ordentligt. Har själv en helintegrerad Dethleffs från 2014 och tycker faktiskt att det är rätt bra ljudnivå i bilen vid 90km/tim. Inga problem att föra samtal i normal samtalsnivå. Har samma däck med 5,5 bak och 5,0 fram.

Hälsar Kjell
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Jag är nybliven ägare till en beg Dethleffs 6810 från 2017 på FIAT chassi. Bilen har rullat 2100mil. Jag har nu själv kört ca 500 mil och upplever ett hiskligt högt vägljud, drygt 70db vid 90km/h. Det är väldigt liten skillnad på ljudnivån mellan olika underlag. Jag upplever ljudet som otroligt tröttande, efter 30 mil är jag helt slut ”i huvudet”. Däcken är Michelin Agelis 225/75-16CP pumpade till 5.5kg. Bilen är registrerad till 2100kg på framaxeln och 2400kg bak.

Vad bör jag göra?
Justera däcktrycket, köpa däck med mjukare däcksidor, sätta längre fjädrar fram eller bättre stötdämpare eller både och, montera någon typ av luftfjädring?

Snälla hjälp mig, vad kan ge en högre åkcomfort? Jag är en novis på områd

Hej Jag satte på innerskärmar fram på dessa klistrade jag på ljuddämmpar plattor (Biltema)
Bak, köpte jag beklädnad för hjulhus samma där klisrade på plattor. Det var lite bök med fastsättningen
Men vilken märkbar skillnad

Leffe
 
Toppen