• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp

S

Starsky

Guest
Börjar närma mig beslutet att köpa husbil. Finns ju många bolag att välja på. De flesta i HBK har förmodligen köpt sin husbil hos ngn försäljare med förhoppningsvis positiva erfarenheter. Tar gärna emot rek. Fördel med Mälardalen men hela Sverige "funkar"./E
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi är nu inne på vår 8’e husbil, alla har köpts hos olika svenska återförsäljare och visst sticker en ut i positiv bemärkelse.

Tänker på Husbilslandet och Jonas som varit vår kontakt. Ett kunnande, ansvarstagande och generöst servicebemötande mot kunden som vi upplevt som helt outstanding.

Tyvärr har det bara blivit en affär, men vid varje byta har Husbilslandet kontaktats, men tyvärr har våra önskemål inte passat in i deras sortiment. Däremot har Jonas på ett generöst sätt, tipsat var vi kunde leta efter just det vi sökte.

Frågan har varit uppe tidigare här i olika trådar och då sett att vi är många som delar just den positiva erfarenheten och synen på just Husbilslandet på Bäckhems Gård i Kristinehamn.

TommyD
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Som Wberger skriver...Försök hellre få ner på pränt vad för typ av bil du söker.
För att gallra lite bland alla olika fabrikat och typer föreslår jag att du börjar med att funder över:

- Kostnad. Bestäm ett maxbelopp och försök håll dig till det.
- Hel/Halvintegrerat/Plåtis/Alkov
- Vikt!!! Under 3 500Kg = svårighet att inte gå över viktmässigt. Över 3 500kg= körkort före 1996, alt C1 kort.
- Fram/bakhjulsdrivet
- Längd max/min
- Planlösning, Långbäddar/Queenbed, separat dusch alternativ kombination med WC, etc
- Alde/Truma värme

Efter att du har fått fram svar på ovanstående skulle jag börja funder på fabrikat.
Då kan det vara bra att tänka på att det finns en återförsäljare i närheten. Det blir ju ett antal besök fram och tillbaka för service, fukttester, garantiåtgärder, etc.

De flesta större återförsäljarna tror jag är riktigt bra och seriösa. Självklart finns det undantagsfall där det inte har gått helt smärtfritt för vissa köpare, men sådana exempel finns nog oss samtliga handlare.
Besök dem. Känn efter i magen. Lita på magkänslan. Prova bilar. Var frågvis. Försök få dem att inkludera div extra utrustning som kan kännas dyrt att anskaffa i efterhand. Framför allt...Ha inte bråttom.
Det finns en uppsjö husbilar där ute som bara väntar på att få byta ägare ;)

Själva har vi en Rapido 9090DF 2014. Vi är otroligt nöjda med den, och har svårt att finna varför vi skulle byta bil. Då har man hittat rätt ;)
9090df_j[1].jpg
Bilden ovan är planlösningen på vår husbil (Rapido 9090DF)

När du/ni funnit en intressant husbil. Ställ frågor om den här inne på forumet. Det finns en otrolig kunskapsbank och välvilja att hjälpa här inne.

Stort lycka till!

//Jocke
 
Senast ändrad:

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Jag håller med det Jocke skriver. Besök flera handlare och känn efter hur du tycker de verkar vara.
De flesta handlarna har ju bilar av alla sorterna, vi har nu en integrerad köpt hus Autohallen i Kungsängen, vi har nära dit och det är bra, för det blir alltid lite småjobb efter köpet. De är lätta att ha och göra med.
Lycka till med bilen.
 
F

F.d. 24550

Guest
Om du skall köpa ny husbil (dvs ej begagnad) så beställ en från fabrik genom handlare i stället för att köpa en leveransklar husbil som redan står hos handlaren där du kanske får kompromissa med vad du egentligen vill ha. Då kan man välja motor, vxll, klädsel och den utrustning man vill ha, t ex gasoluttag på utsidan vilket kan vara praktiskt. Vi fick t ex markisen lackad i samma färg som bilen vilket är väldigt snyggt.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Som med vanlig bil , Skoda försäljaren har bra rykte. Men jag vill ha en Porsche men denna försäljaren är lite sämre! Ska jag då tvingas köpa Skoda.....
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Som med vanlig bil , Skoda försäljaren har bra rykte. Men jag vill ha en Porsche men denna försäljaren är lite sämre! Ska jag då tvingas köpa Skoda.....

Inte alls! Det är förlegat att tro det bara finns ett ställe att handla på. Vi är mycket rörligare idag än för 50-60 år sedan.
Vi väljer helt enkelt en annan bra handlare i Sverige eller utomlands.
Problem Solved!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Bra att det löser sig , och att det finns alternativ. Men det är ju produkten som är viktigare än säljaren. Ett annat exempel är att strulmäklaren har dröm huset och stjärnmäklaren har mögelkåken........
 
F

F.d. 24550

Guest
Återförsäljaren som vi köpte av gick i konkurs några år efter att vi köpt husbil. Vi hade en del garantier som löpte på 5 år som gick förlorade i samband med konkursen.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej "Starsky" Det som Jocke skriver är värt att ta fasta på, efter att ha gjort två husbilsaffärer med Albinshusbilar i lilla Valskog med bara positiva erfarenheter, kan det kanske vara nåt att kolla med början på hemsidan, sedan gör det ju inte ont att dom ligger en del lägre i pris mot större handlare
Lycka till hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Börjar närma mig beslutet att köpa husbil. Finns ju många bolag att välja på. De flesta i HBK har förmodligen köpt sin husbil hos ngn försäljare med förhoppningsvis positiva erfarenheter. Tar gärna emot rek. Fördel med Mälardalen men hela Sverige "funkar"./E

Hej Starsky!
Hur går det med köpet? Har ni slagit till ännu?

Nyfiken ;)

//Jocke
 
Toppen