• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas resedagbok till Portugal

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 56 söndag 17:e mars.
Efter frukost planerar vi dagens körning. Fixar tömning av grå och svartvatten. Det var avgiftsfritt på denna ställplats i Trier. Allt annat kostade, dusch, toa och färskvatten. Ställplatsen tog betalt per timme. Vi var där 11 tim och betalade 10,50 Euro.

Ställer in gps:en på Cochem. För att köra längs med floden Mosel. Vilket ledde till att vi kom upp på motervägen som går en bra bit ifrån floden, helt utan sikthåll. Det var inte min mening. Jag måste lära mig att inte ställa in slutmålet utan en mindre ort flera gånger istället. Ja, Ja jag måste lära mig.

När vi kommer fram till Cochem hittar jag snabbt en bra p-plats utefter huvudgatan som även går jämte floden. Vi tar en lång promenad i stan. Tänker att vi skall äta lunch på restaurang eller bistro. Vi hittar inget som är öppet. Utan går in på en hotellrestaurang. Där sitter ett sällskap på fyra personer.

Efteråt går färden utmed floden hela vägen till Koblens. Lottie hade googlat fram en camping med ställplats vid "Deutsche Ecke". Där parkerar vi för natten trots den relativt höga avgiften på 19.00 Euro, inkl El som vi dock inte behöver eftersom vi har kört och dessutom har solceller.

Nu var det dags för en fika i bilen. Därefter en lång promenad över bron till andra sidan. För att komma fram till "Tyska hörnet". Det är där floden Mosel rinner ut i floden Rhen. Blir liksom en "T-korsning".

På promenade hem slinker vi in på en liten kvarterskrog för en liten öl.

Dagens körning blev endast 16,4 mil.
 

Bilagor

  • Cochen, Koblens 005.JPG
    Cochen, Koblens 005.JPG
    3,9 MB · Visningar: 189
  • Cochen, Koblens 006.JPG
    Cochen, Koblens 006.JPG
    3,7 MB · Visningar: 186
  • Cochen, Koblens 007.JPG
    Cochen, Koblens 007.JPG
    3,6 MB · Visningar: 194
  • Cochen, Koblens 011.JPG
    Cochen, Koblens 011.JPG
    3 MB · Visningar: 188
  • Cochen, Koblens 014.JPG
    Cochen, Koblens 014.JPG
    2,9 MB · Visningar: 195
  • Cochen, Koblens 025.JPG
    Cochen, Koblens 025.JPG
    3,9 MB · Visningar: 189
  • Cochen, Koblens 029.JPG
    Cochen, Koblens 029.JPG
    5,1 MB · Visningar: 192
  • Cochen, Koblens 030.JPG
    Cochen, Koblens 030.JPG
    4,9 MB · Visningar: 195
  • Cochen, Koblens 050.JPG
    Cochen, Koblens 050.JPG
    2,9 MB · Visningar: 189

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 57 måndag

På ställplatsen vid "Deitsch Ecke" stiger vattnet ifrån floden Mosel hela tiden. Igår talade jag med ägaren till den HB som stod närmast vattnet. Han kom för tre dagar sedan - då var det ingen översvämning. I natt hade han flyttat sin HB.
Igår em när vi kom var tre platser under vatten i morse var det sex.

Idag körde vi vidare mot Bonn, Köln. I Solingen stannar vi för att ta en promenad till slottet. Det byggdes på 1200 - talet. Blivit renoverat några gånger.
Kör en hel del på motorväg A 1. Många olika vägarbeten pågår. De börjar ca 7 mil söder om Mynster. (skall vara u med prickar över).I filen längst till vänster en otrolig stor mängs långtradare. Ibland var de två vänstra filerna endast 2,10 cm breda. Det fick mig att svänga in bakom en långtradare. Ofta stod vi stilla i flera minuter.
Stannar på en rastplats / tankställe bland många långtradare.

Platsen bliv snart mycket full. Tur för dessa chaffisar att det inte är så många Pb 1 där. För då kan även dessa platser utnyttjas av yrkesförarna, som har tidsregler att följa. När tiden är ute får de inte köra till nästa rastplats.

Dagens körning 23,8 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Bilen närmast vattnet när vi kom igår em och i dag på morgonen.
Sex ställplatser under vattnet.
 

Bilagor

  • Cochen, Koblens 025.JPG
    Cochen, Koblens 025.JPG
    3,9 MB · Visningar: 185
  • Ställplats Koblens och Slottet i Solingen 001.JPG
    Ställplats Koblens och Slottet i Solingen 001.JPG
    3,2 MB · Visningar: 179
  • Ställplats Koblens och Slottet i Solingen 003.JPG
    Ställplats Koblens och Slottet i Solingen 003.JPG
    5,2 MB · Visningar: 181

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Slottet i Solingen.

Sista bilden är en modell. Text med blindskrift.
 

Bilagor

  • Ställplats Koblens och Slottet i Solingen 013.JPG
    Ställplats Koblens och Slottet i Solingen 013.JPG
    3,7 MB · Visningar: 85
  • Ställplats Koblens och Slottet i Solingen 021.JPG
    Ställplats Koblens och Slottet i Solingen 021.JPG
    6,7 MB · Visningar: 87
  • Ställplats Koblens och Slottet i Solingen 027.JPG
    Ställplats Koblens och Slottet i Solingen 027.JPG
    5,6 MB · Visningar: 94

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 58 del 2

Vi kör till Greven för att försöka hitta den ställplats eller camping som många av er här i klubben talar om. Men vi hittar inga skyltar i samhället - så vi vänder och fortsätter mot Lubeck på mindre vägar och bitvis på motorvägen A 1.
Kör fram till Citty i Lubeck. Lottie hade läst på sin telefon att det finns en ställplats där med 37 platser som man får stå dygnet runt på. Finns även tömningsmöjligheter.

När vi kommer fram är det skyltar som säger att vi får stå mellan kl 07 och 22. Så vi fortsätter några kvarter och har parkerat på en p-plats på en vanlig gata. Väntar in morgondagen för att handla och tömma.
Sen fortsätter vi till Travemyndig för att ta färjan till Malmö på torsdag fm. Anländer Malmö torsdag kl 19.15.

Körsträckan idag blev 37,9 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 59.

Strax före kl 07 lämnar vi vår sovplats på gatuparkeringen och kör fram till HB - parkeringen vid Citty Park.

Börjar med att tömma grå- och svartvatten. Kör sen och parkerar. Nu startar vi en storstädning. Mattor ut för avskakning. T.o.m våttorkat både i förardelen och husdelen.

Efter fm fikat går vi in i köpcentrumet för att ta reda på om man får stå här på natten, trots att skyltning ej medger det.
Centrumledningen säger att det är ok att sova en eller två nätter.

Vi går runt i köpcentrumet. Ett mycket stort köp-palats. I affären Citty kan man handla öl utan att betala pant, om man fyller i en exportdeklaration och visar sitt pass. Dock måste man betala mervärdesskatt. Ca halva priset på starksprit och mellan 70 och 90 SEK för en platta 33 cl. Handlar ju naturligtvis en del.

Sen blir det lunch i HB. När vi skall ta en promenad börjar det att spöregna. Men det upphör efter en halvtimme. Då går vi in till stan. ca fem km på en timme. Målet är Holstentor Thor. Fotar. På andra sidan går vi in på ett cafe och marsipanbutik.

Det blir en caffe latte och en marsipantårtbit. Sen köper jag lite marsipan i butiken.

Promenaden hem tar över en timme för jag får jätteont i benet när jag går längre tid en timme.

Körde en km idag.
 

Bilagor

  • Lubeck Citty 002.JPG
    Lubeck Citty 002.JPG
    3,6 MB · Visningar: 185
  • Lubeck Citty 004.JPG
    Lubeck Citty 004.JPG
    2,7 MB · Visningar: 186
  • Lubeck Citty 007.JPG
    Lubeck Citty 007.JPG
    4,5 MB · Visningar: 185
  • Lubeck Citty 008.JPG
    Lubeck Citty 008.JPG
    4,3 MB · Visningar: 183
  • Lubeck Citty 009.JPG
    Lubeck Citty 009.JPG
    3,8 MB · Visningar: 188
  • Lubeck Citty 011.JPG
    Lubeck Citty 011.JPG
    3,6 MB · Visningar: 183
  • Lubeck Citty 016.JPG
    Lubeck Citty 016.JPG
    2,7 MB · Visningar: 201
  • Lubeck Citty 017.JPG
    Lubeck Citty 017.JPG
    3,3 MB · Visningar: 190
  • Lubeck Citty 022.JPG
    Lubeck Citty 022.JPG
    3,5 MB · Visningar: 182

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 60
Efter frukost backar jag tillbaka bilen till tömningsplatsen för att fixa tömningen. Därefter tankar jag diesel hos Ciity park. Kör sedan till Travemunde, för att ta färjan kl 10.00 till Malmö.

Det blir ca 10 långtradare 2 HB och en personbil. Nio långsamma timmar på havet. Samtalar en del med paret i den andra HB:n. De är ifrån Helsingborg och har varit i Benidorm i ca fem månader på samma camping under de sista 12 åren.

När färjan kör under Öresundsbron är vi ute på soldäck. Det ser ut som om vi skall krocka med bron. För det är inte mycket luft mellan de högsta delarna på färjan och själva bron. Fri segelhöjd är 55 meter.

Kl 19.30 är mitt hem åter igen på svensk mark.

Körsträcka idag blev 14,1 mil. Vi står för natten i Örkelljunga.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det blir lite knepigt att komma hem och ligga i sin egen säng efter ett tag undrar man hur man klarat att bo i så litet utrymme, men det dröjer inte länge innan man vill vara på G igen för nästa resa. Det som är bra med husbil är att klimatomställningen går långsamt så man vänjer sej vid vädret. Det som är knepigt är att alla pratar svenska nästan så man vill svara på engelska av bara vanan. Jag har ju åkt nattfärjan ett antal ggr och då tar man en öl och nattmacka och sover bort den tråkiga färden samtidigt som man får en välbehövlig dusch och frukost. Tror att det är minst 5 meter upp till bron men det ser inte så ut underifrån.
 
Toppen