• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Felsökning Dieselmotor

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hej allesammans!

Nu har jag råkat ut för ett motorproblem som jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare med.
Motorn är en Citroen 2.5l sugdiesel från 96.

Jag brukar varmkörda bilen eftersom den står utomhus hela vintern. Den gick väl en 10-15 minuter eller så på tomgång.
Plötsligt luktade det bränt och det kom ut rök någonstans under reservdäcket som ligger över motorn.

Jag upptäckte att remmen till generatorn var väldigt lös. Ok, saken är klar tänkte jag. Remmen har slirat och blivit varm. Jag spände remmen och skulle prova att starta igen, men icke. Motorn gick runt men väldigt trögt och långsamt.
Batteriet hade sedan tidigare sjungit på sista versen så jag trodde helt enkelt att det var slut.

Jag monterade ett nytt batteri men motorn uppvisade samma beteende. Den går runt och tänder till lite grann men startar inte. ??!!

Jag tror inte att bilen blev överhettad när jag varmkörde den men jag kan inte utesluta det.
Den visade inga tendenser till att koka.

Jag får upp oljetrycket så att oljelampan släcks när jag provar att starta den.

Jag har skruvat en hel del på bilar och motorer men jag har aldrig felsökt på en Diesel.

Alla råd och tips tas tacksamt emot. Vet inte riktigt var man ska börja.

Mvh Peter
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du kan öppna slangen till insuget och spruta in lite 5-56, samtidigt som någon försöker starta motorn.
Om motorn tänder och går på 5-56 är det fel i bränslesystemet.

Om motorn inte går på 5-56 är det ett mekaniskt fel.
Nästa steg blir nog ett kompressions prov i så fall.

Vill du ha mer hjälp, skriv hur testet gick.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hej Michael,

Strålande! Tackar för tipsen. Ska testa så snart tillfälle ges.
Jag har för närvarande inte 5-56 hemma. Tror du att Biltemas Multispray 4X gör jobbet?
Kompressionsprovaren som jag har är endast till för bensinmotorer. Antar att den inte klarar av trycket i en Diesel.
Ska beställa en kompressionsprovare för Diesel.

Jag bifogar ett filmklipp vars ljud kanske kan ge ledtrådar. Tyvärr gick det inte att endast skicka en ljudfil.


Mvh Peter
 

Bilagor

  • 20190317_170941.mp4
    7 MB · Visningar: 227

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Det där låter som dålig startmotor eller dålig strömförsörjning till den prova å koppla startkablar direkt från batteriet till startmotorn för att eliminera allt på vägen det behövs rejäla kablar dock gärna 50kvadrat

en annan sak som kan göra att det går så tungt är om generatorn tillexempel totalskurit å inte snurrar det skulle kunna ha samband med att remmen slackat
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, svårt att gissa, men eftersom du skriver att det kom ut rök nere från motorrummet under reservdäcket... Fortsatte motorn att gå tills du stängde av den eller stannade den av sig själv då, eller gick den och rök tills du stängde av den? Detta med tanke på om något kuggade över eller liknande.
Jag bara funderade på röken. Om röken kom av slirande gummi kanske ??
Eftersom "fläktremmen" var slapp så kan man ju fundera på om ex. servopumpen/generatorn eller något som drivs av den skärvat fast så remmen slirade tills det började ryka. När du sedan spände upp remmen så går det så trögt att dra remmen runt den kärvande remskivan att det märks på startmotorns varvtal.
Det finns ju också varianten med skuret lager i ett spännhjul till kamremmen och då får man akta sig om remmen klarat sig att glida runt det utan att tappa tajmingen, för då kan det ske inom vilken minut som helst.

Vet inte riktigt vilken dieselmotor som sitter i din Citroën sugdiesel. Fransmännen hade tidigare en dieselmotor med två kamremmar. Men den kanske försvann -94/-95 vid modellbytet. Men det förklarar ju inte direkt rökutvecklingen.
Sist så kan ju även röken ha kommit från något som har med bränslet att göra, eller luktade det bränt gummi kanske.

M.v.h. JANKRO.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hej JANKRO!

Motorn knattrade på som vanligt när jag kände rökdoft och så rökstrimman komma upp från motorn.
Så det var jag själv som stängde av den på ett kontrollerat sätt.

Spännrullen till kamremmen är jag tveksam till. Dels så bytte jag ut den i samband med kamremsbytet i somras och dessutom sitter kamremmen på högersidan på motorn. Röken kom mer från vänstersidan där remmarna till Generator, vattenpump och vakuumpumpen sitter.

I min variant av bil så finns det bara en kamrem. (hoppas jag innerligt för jag bytte bara en i somras :) )

Röken var lite av bränt gummi/bränd elektronik hållet.

Jag ska plocka väck reservdäcket och se vad som händer med remmar o dyl vid startförsök.

Mvh Peter
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Nope, Generatorn är oskyldig. Den snurrar lätt. likaså vattenpumpen och vaccumpumpen.
Det kan iofs vara så att röken kom från den slappa drivremmen MEN att det inte finns någon koppling mellan röken och att inte blir snurr på motorn vid startförsöket.
Jag provade att dra runt motorn med en skiftnyckel. Den betedde sig ganska exakt som jag kunde minnas det när jag drog runt den efter kamremsbytet.

Då känns det som att startmotorn alternativt strömförsörjningen kvarstår i utredningen.

Mvh Peter
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hej Sacce,
Tackar för tipset.
En krånglande avstängningsventilen kan mycket väl vara orsaken till att en dieselmotor vägrar att startar.

I det här fallet är jag tveksam. Det mest påtagliga är att motorn har svårt att gå runt på ett normalt sätt när man kör startmotorn.

Mvh Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ytterligare några funderingar :) men bara flumgissningar.
Kan ju vara startmotorn men varför skulle den i så fall börja ryka efter en kvart. Den kan ju kärva och hänga kvar i värsta fall, men i så fall brukar bendixdrevet ta smällen av att få slira på "backspärren" så lång tid, samtidigt måste solenoiden släppa lite annars skulle starmotorn inta släppa eldrivningen alls.
Kan man tänka sig att generatorn laddade batteriet rätt mycket hela tiden motorn gick så att någon dålig anslutning på jord eller plussidan av de grövre kablarna blev så varm att det glödde fram rök från skyddshöljet och nu är halvkass kontakt, även om det för det mesta är jordflätor utan plasthölje.

Prova mattsson81's recept med en startkabel mellan minus på batteriet och jord på motorn helst nära startmotorn.
Den andra kabeln från plus på batteriet, och försök att få fast den andra klämman direkt på stora plusanslutningen på startmotorn.
Då borde strömförsörjningen till startmotorn vara på topp som test i alla fall.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Knut hann lite före med liknande fundering om brända jordkablar som ger rök m.m. montro om vi kan har rätt.......... Njae.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Gissar på jordfel. Ska finnas en jordfläta mellan motor och kaross. Lossar den får man väldigt spänningsfall till motorn. Prova som någon säger ovan med startkablar.
Hjälper inte det prova 5-56 eller brake clean, till nöds funkar startgas om man inte tar mycket.
Hostar den igång och stannar ligger felet i bränslesystemet.
Hostar den inte kan det vara vevaxellägesgivaren. Är den trasig/glapp är det nästan omöjligt att starta.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hej Kamrater och tack för alla goda råd så här långt.

Tyvärr har det få gå några dagar innan jag kunde ge mig på motorn igen.

Jag införskaffade grov kabel, 35mm2 som jag parallellmatade på plus-sidan mellan batteripolen och pluspolen på startmotorn. Jag gjorde samma sak på jordsidan, mellan minuspol och motorblocket.

Tyvärr var startmotorn lika kraftlös som innan :(

Kan konstatera att startmotorn blir väldigt varm allaredan efter 3-4 sek startförsök (kanske normalt?)

Jag tror att det lutar åt att startmotorn är defekt. Vad tror ni?

Mvh Peter
 
Toppen