• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C teks smartpass laddare, hur vet man om kablar och säkringar från generator är tillräckligt grova

F

F.d. 54280

Guest
Hej

Jag har en Fiat Road car 2018 års modell som jag tänkt koppla in smartpass till mitt 460 amper batteribank. Smartpassen ger 80 amp som mest, säkringen till electroblocket från startbatteriet är dock bara på 50 amp och har kabeltjocklek som motiverar en så låg säkring. På startbatteriet finns fyra utgående kablar bortsett från dem som går till electroblocket, en mycket grov som jag antar går till startmotorn samt tre klena på ca 6 till 8 kvadratmillimeter. Någon av dessa måste alltså gå till generatorn. På samtliga finns något som ser ut som en säkring precis vid kopplingen på starbatteriets pluspol. På dessa står det 50 50 samt 70 antar att det är amp som avses. Jag fråga en på fiat som sa att alla nya fiathusbilar har minst 80 amp generator. Borde inte kablage och säkringar vara dimensiomerat för det då också? Hur har ni andra som har smartpass installerat gjort för att ta reda på att kablar och säkringar klarar av att hantera den höga strömmen på 80 amp, (eller 120 som en del modeller ger)?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bredo jeg skrev mange ikke alle husbiler. Er det rett kombinasjon av lengde på kabel og tykkelse så er det generatoren som er neste begrensning. Men om en skifter til LFP batteri så reduseres motstandeni batteriet slik at en får mer ladning. På min Flair hadde jeg maks 30A ladning med 380 Ah Gel batteri, med 400Ah LFP så ble det over 80A de første minuttene til spenningen i batteriet kom opp. Mesteparten av kjøretiden lå ladningen med Gel på like under 10A og med LFP på over 20A. Kabellengde hver vei nesten 10m.
 
Toppen