• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mediaspelare?

Stefan100

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Laxå
HBK-Nr
25195
Medlemskap
2024
Halloj på er alla.
Har funderingar på att skaffa en mediaspelare till TV:n i husbilen när vi är ute och åker omkring.
Nu till problemet, vad är en bra mediaspelare?
Vad rekommenderar ni som har en mediaspelare? Finns ju en uppsjö av dem.
Kom gärna med idéer..

Mvh..Stefan:)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
De "stora" är väl Chromecast och AppleTV. De kräver nog minst arbete vad gäller installation och uppdateringar.
Min AppleTV har jag byggt om för 12 VDC.
 

Stefan100

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Laxå
HBK-Nr
25195
Medlemskap
2024
Min tanke är streama typ SVT play etc. Och sen kunna köra både 12v och 220v
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har både cromecast och apple-tv (ombyggt till 12V) men använder Apple-TV till allt. Och med allt menas, förutom TV & Netflix streaming, även egna foton som delas mellan våra Apple produkter inkl. Apple-TV.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har använt både Chromecast och Apple-tv. Tycker att Apple-tv är mer lättanvänd även om den kräver 220V om man inte bygger om den.

Hälsar Kjell
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
De jobbar på helt olika sätt. Chromecast kräver en mobiltelefon eller padda för att dra igång streamen, AppleTV är helt fristående.
Det finns även HDMI-stickor med en komplett Windowsdator, eller en Androiddator, inbyggd. Strömförsörjes från t ex USBporten på TVn.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har 4 st Chromecast, varav en i husbilen. Kostnad, mindre än 1600 kr (har för mej att Apple TV kostar över 1700 kr). Vilket innebär att jag kan se t ex alla mina Viasatkanaler (fiberbox) i arbetsrummet, uterummet, köket och i husbilen. Plus förstås i vardagsrummet där fiberboxen sköter tittandet. Inga som helst problem att se valfria HD-kanaler i alla fem TV-apparaterna samtidigt. (Det gör vi förstås aldrig, men två förekommer då och då. Plus att vi kan titta på valfri plats utan omkopplingar).

Plus att jag kan strömma helt fritt allt som finns på nätet, dvs som alla mina appar i mobiler och tablets kan nå. Och jag slipper bygga om till 12V (då kan jag ju inte använda den i bostaden).

Anm, så att ni inte tror att jag blivit galen - i köket en äldre Samsung tidigare i husbilen, i uterummet en äldre Panasonic, i vardagsrum och arbetsrum (sport-TV :)) nyare TV-apparater. Och förstås en TV i husbilen. 5 TV, 4 Chromecast och en fiberbox på stadsnätet (100/100 mbit/s).
Anm 2. Tittandet/lyssnandet inkluderat förstås egna foton och internetmusik från exempelvis Spotify och mina egna NAS:ar.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
@BoEr: Visst kan man titta hemma ändå, du har väl en hel del andra prylar som går på 12 V hemma? :)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Nää, ingen 12V-försörjning. Visst går det att fixa. Men med Chromecast behöver jag inte fixa nåt överhuvudtaget. ;)
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Jag kör Apple TV hemma och Chromecast i husbilen. Trots att jag är Apple-fantast och elektronikpulare valde jag chromecast i bilen. Varför? Jag slipper bygga om AppleTV, chromecasten är mindre och smidigare att plugga in i usb på TVn och kan hänga osynlig på baksidan. Sedan misstänker jag att Chromecasten drar lite mindre ström (men har inte kollat upp det). Hade nog gjort detsamma även om jag inte haft en router i husbilen. Då hade jag fått dela wifi från en enhet och fjärrstyra från en annan (går att lösa det också sägs det)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Och varför betala cirkus 1800 kr när man kan få i stort samma funktionalitet för 399 kr? Enda egentliga skillnaden är att man har en lite större fjärrkontroll (mobiltelefonen), och att man får använda de appar man har i den mobila enheten (de har man ju iallafall, åtminstone jag, så att man kan köra utan TV vid behov). Och så slipper man vara elektroniktekniker, löda och ha sig.

Förstås, särskilt om man som jag är en Androidare - jag är inte särskilt hemma i Applevärlden. Men vad jag hört är det inte samma smidiga funktionalitet om man kör IOS (?).
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Hej!
Är det någon som har ett bra sätt att hantera Chromecast i kombination med VPN, så att man slipper få Netflix på spanska o andra förtretligheter? Bygga egen router att sätta mellan wifi-router och internet, eller...?

/Ingvar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om jeg ikke husker helt feil så kan en i routere som benytter OpenWRT konfigurere routing via en VPN tjeneste for et utvalg av ip-adresser. Legg inn Netflix Sverige i denne og alle enheter vil se den svenske uanset hvor du er, samtidig vil Netflix tro at du befinner deg i Sverige. Det finnes andre routere som og har tilsvarende muligheter, men jeg har ikke oversikt over disse. OpenWRT finnes på routere fra mange produsenter.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
@BoEr: Löda? Behövs inte alls. Skillnaden är nog mer om man är van vid Android (Chromecast duger), eller man är van vid iOS (AppleTV är finessrikare).
Om barnen tittar på något och jag ska gå och handla kan de inte göra något mer med Chromecast (den kräver en enhet för att starta streamen). AppleTVn är helt självförsörjande. Inte liknande, utan mer som att jämföra äpplen med päron.
 
Toppen