• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas resedagbok till Portugal

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 51.
Vaknar tidigt, som vanligt. Efter en liten frukost på ägg och juice startar vi i mörkret redan kl 6,40. Tanken är att köra ganska många mil, norrut.

Men verkligheten blev annorlunda.

Efter att vi har kommit ut ifrån skogens smala väg och upp på den större med vägnummer, D 810, så kommer vi ganska snart fram till ett stort vägarbete. Gps:en säger att jag skall svänga av till höger. Gör så, men problemet var att det fanns två vägar som svängde till höger. Naturligtvis blev det fel. Ordentligt fel!! För nu kom vi ut på en motorväg mot söder. Långt fick vi åka innan nästa avfart. Då dök en betalstation upp, 2,90 euro blev avgiften.

Så nu skulle vi leta oss fram på en ny väg nordöst. Mycket trassel blev det. Vi snurrade fram och tillbaka i trakten av Bordeaux. Lottie hade googel maps uppe på sin telefon och jag hade ställt in gps:en. Men de två stämde inte överens.

Lottie hade tidigare googlat fram en fruktansvärd händelse, 10 juni 1944, från andra världskriget. Tyskarna hade mördat nästan alla människor och bränt ner staden, Oradour sur Glane. "Den brända staden" kallas den. Vi hade bestämt att åka dit. För ruinerna är kvar som ett minnesmärke. Bredvid har de bygt en ny stad.

Det tog hela förmiddagen innan vi kom på rätt väg. Några timmar sightsing i den franska landsbygden blev det. Äntligen vid 18 tiden kom vi fram till den kommunala ställplatsen i närheten av "den brända staden".

Här står redan ett tiotal bilar. Platserna lutar en del - så det blev att ta fram nivåklossarna.
När de är på plats och jag har kommit tillbaka in i bilen så börjar det att regna.

Med all felkörning blev det totalt 53,7 mil. Men så mång mil i rätt färdriktning blev det inte.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Vissa människor borde inte ha körkort!!!!

I San Sebastian på motorvägen körde en personbil, Pb1, om mig som man ska på vänster sida. Omedelbart efter omkörningen svänger bilen in framför mig, så att jag måste bromsa för att det skall bli en lucka. Det fanns ingen övrig trafik i närheten. Varför ???? Hen hade flera hundra meter utan bilar bakom eller framför sig.

Igår i Frankrike var det ännu värre.
När den omkörande Pb1: an har kommit halvvägs om mig så svänger den in mot mig!!
Jag blir tvungen att tvärbromsa och kasta ut min HB på väggrenen samt tuta ordentligt för att få hen att svänga tillbaka till omkörningsfilen.

Mycket upprörande och frusterande. Blev svårt med koncentrationen efteråt.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 52.

Förmiddagen ägnades helt åt ett besök i "den brända staden".

10 juni 1944 gick en del av Tyska SS in i staden Oradour sur Glane. Dödade 642 män, kvinnor och barn. En kvinna och sex män överlevde.

Det finns flera teorier om varför. Men vi lär aldrig få reda på svaret.
Den brända staden är kvar för att vi inte skall glömma vad som kan hända under ett krig. Den är väl värd en omväg - besök den gärna.

Efter lunch lämnar vi ställplatsen. Åker för att tanke på en automatstation i närheten. Jag hade sett at priset var 1,452 euro per liter. Andra stationer har annonserat om 1,55 euro. Alla info på automaten var på franska. Det tog en lång stund och många försök med att knappa i rätt siffror i rätt ordning. Men till slut lyckades jag.

Därefter kör vi på smala landsvägar norrut. Ibland regnade det under färden. Vi stannar på marknadsplatsen, bredvid en franskreggad HB i staden Bonneeui - Matours som ligger söder om Chatelleralt på väg nr D 1. Vi tar en lång promenad i den sena em.

När vi kommer hem igen så börjar det att regna igen. Vi planerar morgondagen. Beslutar att förlänga färden med några dagar. Jag mailar verkstaden att jag vill skjuta upp den beställda servicetiden med en kalendervecka.

Körsträckan idag blev 11,7 mil.
 

Bilagor

  • Oradour sur Glane, Brända staden 007.JPG
    Oradour sur Glane, Brända staden 007.JPG
    5,8 MB · Visningar: 154
  • Oradour sur Glane, Brända staden 011.JPG
    Oradour sur Glane, Brända staden 011.JPG
    4,5 MB · Visningar: 158
  • Oradour sur Glane, Brända staden 013.JPG
    Oradour sur Glane, Brända staden 013.JPG
    6,2 MB · Visningar: 154
  • Oradour sur Glane, Brända staden 020.JPG
    Oradour sur Glane, Brända staden 020.JPG
    4,2 MB · Visningar: 159
  • Oradour sur Glane, Brända staden 024.JPG
    Oradour sur Glane, Brända staden 024.JPG
    5,9 MB · Visningar: 154
  • Oradour sur Glane, Brända staden 030.JPG
    Oradour sur Glane, Brända staden 030.JPG
    6,7 MB · Visningar: 154

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 53. 14:e mars

Vi startar vår färd tidigt.
Kör mot Champagne-distriktet som vi når vid 17-tiden. Lottie hade googlat fram några vingårdar, som vi tänker besöka. Men adresserna går inte att lägga in i min gps. Så vi testar att köra efter googel maps i Lotties telefon. Hamnar först i staden Sezanne. Därefter kör vi D 39 till vingården Champagne Leclere-Massard. Som även har en ställplats på tomten. Vilket är perfekt i detta samanhang.

När vi har stannat bilen så går vi fram till villan och ringer på dörren. Ingen öppnar trots att de skall ha öppet fram till kl 18.00. Vi ser oss omkring. Efter en stund kommer en Pb1 in på tomten och en dam kliver ur. Hon ber oss att återkomma om 6 min så att hon kan förbereda en demo.

När vi blir insläppta i huset så är bordet i vardagsrummet dukat med ett antal flaskor. Hon berättar på knagglig engelska. Vi provsmakar två sorter. Efter en stund bestämmer vi oss för att köpa några flaskor.

Sen går vi tillbaka hem och äter smörstekta champinjoner. Som vi hade köpt tidigare i dag.
Spelar spel och ser på Rapport innan skrivandet tar vid.

Dagens körning blev 45,9 mil.

I morgon fortsätter besöken och provsmakningen av Champagne.
 

Bilagor

  • IMG_20190314_170500236.jpg
    IMG_20190314_170500236.jpg
    4,8 MB · Visningar: 105
  • Champagne Leclere-Massard 001.JPG
    Champagne Leclere-Massard 001.JPG
    3,7 MB · Visningar: 105
  • Champagne Leclere-Massard 003.JPG
    Champagne Leclere-Massard 003.JPG
    2,7 MB · Visningar: 108

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Så funkar d i spets näsornas land. Har kört massor av mil i hela europa men frankrike tillhör det land som är mest oberäkneliga med bred marginal .
Har också rest runt i Europa under massor år. Jag delar inte alls din uppfattning om Frankrike och fransmännen. Sedan är ju ett av mina mål med resor att uppleva skillnader mot hemma. Att generalisera en hel nation med utseende och sätt är lite ledsamt tycker jag...
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 54 fredag i Champagne.

Efter en som vanligt långsam frukost kör jag fram bilen till vattenavdelningen för att tömma och fylla.

Vi kör till Epernay, som väl räknas som Champagnens huvudstad, för en guidad visning hos Mercier. En stor parkering på tomten. Två stora bussar och ett antal Pb 1 fanns redan när vi kom.

Det var skolelever som fick en visning. Vi valde tal på engelska. Vid visningen hade även ett ungt par ifrån Australien anslutit sig till oss. Kostnad 18 Euro / st.
Först fick vi se en film om historien. Redan som 20 - åring ville unge Mercier försöka att skapa världens bästa vin. Han fick jobba hårt, för han hade ingen vingårdsbakgrund och ingen förmögenhet. Han jobbade många timmar per dygn, för han "sov snabbt".

Sen åkte vi hiss ner till 30 meter för att åka tåg i de 18 km långa champagnelagret. Just nu finns det 7 miljoner buteljer där. Champagnen tillverkas av 3 eller 4 års olika skördar och lagras i minst två år på butelj innan det går till grossister.
Efter rundturen blir vi bjudna på ett glas och får tillfälle att ställa frågor. Det finns naturligtvis en butik där.
Vi tar en promenad på Avenue de Champagne för att titta på de andra tillverkarna. Vi går in hos Moet Å Chandon. När de stänger så äter vi lunch på restaurang, dagen till ära.

När vi skall köra ut ur staden så är en gata avstängd för arbete. Det visste inte min gps:s så det blev problem att hitta ut. Vi kör runt på smala gator. Gator som promenerande turister ofta tycker är charmigt men som förare av en lång husbil kan få problem att ta 90 gradiga svängar med. Allt gick bra med körningen. För om man kör sakta så brukar det mesta lösa sig.

Vi kör nu mot Reims. Handlar lite livsmedel och kör ut mot Luxenburg. Stannar efter c fem mil på en rastplats. Nu blir det dusch innan middagen som blir väldigt enkel. Kylskåpskall champagne, smörgås kex och ost.

Endast 13,2 mil idag.
I morgon kör jag in i Luxenburg för första gången i mitt liv.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
blinka vänster sväng höger , eller låt blinkersen blinka utan att slå av den, ja de finns en massa andra nonchalanta beteenden
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Några dagsaktuella bilder.
 

Bilagor

  • Mercier, Moet Chardone 003.JPG
    Mercier, Moet Chardone 003.JPG
    2,6 MB · Visningar: 74
  • Mercier, Moet Chardone 004.JPG
    Mercier, Moet Chardone 004.JPG
    3,2 MB · Visningar: 74
  • Mercier, Moet Chardone 008.JPG
    Mercier, Moet Chardone 008.JPG
    2,4 MB · Visningar: 73
  • Mercier, Moet Chardone 012.JPG
    Mercier, Moet Chardone 012.JPG
    3,3 MB · Visningar: 73
  • Mercier, Moet Chardone 013.JPG
    Mercier, Moet Chardone 013.JPG
    2,6 MB · Visningar: 73
  • Mercier, Moet Chardone 018.JPG
    Mercier, Moet Chardone 018.JPG
    3,9 MB · Visningar: 74
  • Mercier, Moet Chardone 011.JPG
    Mercier, Moet Chardone 011.JPG
    2,1 MB · Visningar: 72

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 55 lördag 16:e mars.

Vaknade på rastplats Woinic på väg A 34, som på denna sträcka och framåt ej är betalväg.
Fullt med långtradare omkring oss. Efter frukost planerar vi dagens resa till Trier i Tyskland via Luxenburg.

Jag har aldrig varit där samt att jag på denna sida har lästa att diesel är billigare än andra länder.

Ställde in gps:en på Luxenburg och kör in på motorvägen.
Efter någon timme passerar vi gränsen till Belgien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det var inte min avsikt. Hade tänkt att vi skulle köra in i Luxenburg strax söder om Belgien.

Lottie hade googlat att det var ca 26 mil till Trier så då borde det inte vara några problem att med en fjärdedels tank komma till Luxenburg.

Men när vi nu kör mil efter mil i Belgien så börjar vi att titta extra noga på bränslemätaren och bli fundersamma om dieseln räcker till Luxenburg eller om jag skall tanke en 10 liter i Belgien.

Jag kollar på bränslemätaren att det är nog inga problem.
När jag har kör över gränsen till Luxenburg stannar jag på första tankställe. All diesel var sålt. Kör därifrån. En stund senare ser jag att gps:en markera två tankställen längre fram.
Kör in och tankar. Får i lite över 95 liter i min 120 liters tank. Alltså 25 liter kvar strax innan markering för reservtanken markerar. Så många liter har jag aldrig tidigare tankat vid ett tillfälle.

Betalar 1,101 euro per liter. I Frankrike var billigaste 1,409, i Spanien 1,199.

Stannar på en rastplats utanför Luxenburg för fm fika. Vi såg inget Kondis utefter den väg som vi körde.

Nu bär det av till Tyskland och dess äldsta stad Trier. Där föddes Karl Marx. Lottie hade googlat fram en ställplats vid floden Mosel som vi letar oss fram till. Här stannar vi för natten.

Efter att vi "hämtat andan" så blir det en promenad in till stan för att äta på restaurang. Det blir en mycket lång promenad innan vi hittar något matställe som inte är en pizza, hamburgare eller kebabställe.

Efter den sena lunchen promenerar vi fram till huset som Karl Marx växte upp i.

Det är blåsigt och kallt ute - så skönt att komma hem och sitta här vid datorn.

Körde i fyra olika länder idag. Sammanlagt 22,6 mil idag. Endast på fm.
 

Bilagor

  • Trier, Tyskland vid Mosel 006.JPG
    Trier, Tyskland vid Mosel 006.JPG
    3 MB · Visningar: 130
  • Trier, Tyskland vid Mosel 010.JPG
    Trier, Tyskland vid Mosel 010.JPG
    2,7 MB · Visningar: 133
  • Trier, Tyskland vid Mosel 016.JPG
    Trier, Tyskland vid Mosel 016.JPG
    3,3 MB · Visningar: 130
  • Trier, Tyskland vid Mosel 018.JPG
    Trier, Tyskland vid Mosel 018.JPG
    2,4 MB · Visningar: 132
  • Trier, Tyskland vid Mosel 019.JPG
    Trier, Tyskland vid Mosel 019.JPG
    3 MB · Visningar: 128
  • Trier, Tyskland vid Mosel 026.JPG
    Trier, Tyskland vid Mosel 026.JPG
    4,6 MB · Visningar: 133
  • Trier, Tyskland vid Mosel 031.JPG
    Trier, Tyskland vid Mosel 031.JPG
    4,1 MB · Visningar: 131
Toppen