• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kenwood/Garmin uppdateringsproblem

Pålle54

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Håbo
HBK-Nr
24589
Medlemskap
2023
Har en Dethleffs 2011 med Kenwood DNX5280DT med Garmin GPS. GPS verkar inte blivit uppdaterad under dessa år, nu skulle det verkligen behövas. Verkar som man måste göra uppdatering av Garmin först för att sedan ladda ner nya kartor. Troligen via SD kort. Någon här som gjort detta som har gjort detta som kan komma med råd?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Jag har nu under et par dagar försökt att uppdatera min Kenwood 4250 DAB.
Jag har försökt att få hem kartuppdateringen från Garmin via Garmin Express men får svaret att det är serverproblem.
Har kontaktat Garmin om detta men inget svar.
Någon fler som provat?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har nu under et par dagar försökt att uppdatera min Kenwood 4250 DAB.
Jag har försökt att få hem kartuppdateringen från Garmin via Garmin Express men får svaret att det är serverproblem.
Har kontaktat Garmin om detta men inget svar.
Någon fler som provat?
Prova att tillfälligt stänga av brandväggen i datorn, det tipset fick jag av Garminsupporten när jag hade uppdateringsproblem.
Om du sedan "får till" uppdateringen så ska sd-kortet sitta kvar i Kenwooden för att den ska använda den nya kartan. (så var det för mig iaf)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så här står det på sidan: Kenwood-enheter är endast kompatibla med Kenwood-kartor från denna webbplats eller från Kenwood-återförsäljare
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Pålle ! Jag hade i en tidigare husbil samma apparat som Du och då använde jag SD-kort som jag stoppade i datorn och laddade ned kartuppdateringar från Garmin Express som jag hade/har på datorn, sedan var det bara att stoppa i SD-kortet i radion i husbilen och följa instruktionerna på displayen, eller om det är så att Du på Din radio har s.k USB-port är det bara att göra på samma sätt men då använda en USB-sticka
Lycka till hälsar
Hasse
 
F

Fd.16159

Guest
Har du provat att uppdatera Garmin express till senaste versionen?
Den ska ju göra det själv men det händer att så inte sker.
Senaste version är 6.12.0.0.
Har råkat ut för att få problem med serverkontakt när versionen varit för gammal

Urklipp02.jpg
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Detta är versionen jag har.
Jag har stängt ner Virusprogram,Brandvägg men tyvärr funkar det inte.
Jag har t.om. kört via min dongel men samma problem.
Har t.om avinstallerat min enhet och lagt till den på nytt
Däremot gick det bra att ladda ner den befintliga kartan som är från 2014.
Nu är det slut på idéer hur jag skall göra.
 

Bilagor

  • garmin express -1.JPG
    garmin express -1.JPG
    48,6 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:
F

Fd.16159

Guest
Verkar som uppdatering av garminkartan kräver att senaste programvara i Kenwood är installerad. Senaste är från 21 juni 2018. Förmodar att du redan har koll på det.
Kan inte ge bättre förslag än så
Bosse
 
W

Weckman

Guest
Ny på forumet och kunde inte undgå denna tråd. Köpte en Kenwood DDX9018S förra husbilen och det var den sämsta GPS:en som inte ens är värd namnet... Blev runt skickad bland Kenwood och Garmin och ingen tog ansvaret då den inte gick att uppdatera. Ny Firmware skulle komma men kom aldrig, kartuppdatering som inte fick plats på SD kort ”64Gb” och fick heller inte plats på datorns hårddisk. Minnet är för litet för denna uppdatering som felmeddelande och verkade vara omöjligt att få hjälp. Garmin är duktiga på sjökort, men GPS till vägnätet ska dom inte hålla på med.. Och menyer och handhavandet på Kenwood apparater är katastrof och svårbegripligt.

Till min nya husbil monterades en Alpine X902D-DU med TomTom’s kartmaterial som jag av erfarenhet funkar bra då jag tidigare ägt och provat detta.. 9” skärm med enkla menyer.. Återkommer med utlåtande förövrigt om den då jag kört ett par veckor med den..
 
S

Sören-6830

Guest
Ny på forumet och kunde inte undgå denna tråd. Köpte en Kenwood DDX9018S förra husbilen och det var den sämsta GPS:en som inte ens är värd namnet... Blev runt skickad bland Kenwood och Garmin och ingen tog ansvaret då den inte gick att uppdatera. Ny Firmware skulle komma men kom aldrig, kartuppdatering som inte fick plats på SD kort ”64Gb” och fick heller inte plats på datorns hårddisk. Minnet är för litet för denna uppdatering som felmeddelande och verkade vara omöjligt att få hjälp. Garmin är duktiga på sjökort, men GPS till vägnätet ska dom inte hålla på med.. Och menyer och handhavandet på Kenwood apparater är katastrof och svårbegripligt.

Till min nya husbil monterades en Alpine X902D-DU med TomTom’s kartmaterial som jag av erfarenhet funkar bra då jag tidigare ägt och provat detta.. 9” skärm med enkla menyer.. Återkommer med utlåtande förövrigt om den då jag kört ett par veckor med den..

Håller med om kritiken av Kenwood som är fabriksmonterad i vår bil, riktigt sopig.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har en Kenwood med Garmin i. Den har jag uppgraderat, och det funkade hyfsat bra.
I länken nedan finns instruktioner hur man gör. Där finns även adresser m.m. till företag som kan hjälpa dig.
Ska man uppgradera firmwaren i Kenwooden (3 olika) gäller att vara noggrann och följa instruktionen exakt.

Obs att det ingår 3 års fri kartuppdatering, sedan får man betala (gäller alltså de Garminsystem som finns i Kenwoodapparaterna).

AR Audio | Produktsupport - Manualer och guider för dina produkter
 
Senast ändrad:

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Hej!
Nu har jag löst problemet....
Problemet sitter i att mitt Bankkort inte accepterar deras sätt att ta betalt.
Kollade med min bank och fick beskedet att deras sida har ett system som inte är under Secure 3D.
Bankkortet fick tillfälligt kodas om att gälla för internetbetalning på max 60 minuter sedan stänger den ner.
Detta kan man göra via hemsidan på banken och sedan återgå till Secure läget.
Det står visserligen på Garmin Express "Gör en säker betalning viaXXXX" tyvärr så verkar det som om sen inte är säker "inte vet jag."
Nu är ju programmet nerladdat och skall in i navigatorn under morgondagen.
 
Toppen