• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej!
Det är inte i första hand den skitiga brytningen av mineraler som jag syftar på den kommer säkert att utföras av barnarbetare i Afrika .
BBa
All brytning av mineraler är mer eller mindre skitig men du tror väl inte att Teslas 1000 batterier per vecka är beroende av barnarbete i Afrika?
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Hej !
Läs inlägg 84.
BBa
Jag har läst ditt inlägg det helt korrekt, men vi har ju någon som inte har gjort det utan bara blundar för andras åsikter. Likt en politiker inte svara när det känns obekvämt, utan hela tiden hitta nya framtidsvisioner för att stödja sina egna teorier. Det enda vi med säkerhet vet är att förbjudet inte är beslutat när och om.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
All brytning av mineraler är mer eller mindre skitig men du tror väl inte att Teslas 1000 batterier per vecka är beroende av barnarbete i Afrika?
Jag har läst artiklar om barnarbete i samband med koboltbrytning för batteribilar i Afrika vart den kobolten sedan exporteras och vilka bilar de slutligen hamnar i vet jag inte. Till Tesla? Ja omöjligt är det inte.
Hur man bygger moderna batterier till batteribilar har jag aldrig påstått mig veta så jag har ingen kommentar.

BBa
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Jag har läst ditt inlägg det helt korrekt, men vi har ju någon som inte har gjort det utan bara blundar för andras åsikter. Likt en politiker inte svara när det känns obekvämt, utan hela tiden hitta nya framtidsvisioner för att stödja sina egna teorier. Det enda vi med säkerhet vet är att förbjudet inte är beslutat när och om.

Hej !
Jo jag börjar uppriktigt sagt också att tröttna på alla påståenden som bara grips från luften. Jag får väl citera det bevingade uttrycket " he går in`t förklar för dem som in`t begrip"
BBa
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Inte en aning ,du kanske vet ?? Tror inte det står några laddstolpar i skogen, Förresten det skiter sej ändå nästa skift ska gå på, tror inte nästa man börjar med en siesta på några timmar:swoon:

Det finns redan timmerskotare med elmotorer. Sex motorer, en på varje hjul. Laddningen sker med en generator som drivs av en liten biodieselmoter. Besparingen är ca 25 % och koldioxiden ingår i det lilla kretsloppet. Maskinerna har fått många lovord, framförallt att marktrycket är lågt och lämpar sig väl för marker med låg bärighet.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det finns redan timmerskotare med elmotorer. Sex motorer, en på varje hjul. Laddningen sker med en generator som drivs av en liten biodieselmoter. Besparingen är ca 25 % och koldioxiden ingår i det lilla kretsloppet. Maskinerna har fått många lovord, framförallt att marktrycket är lågt och lämpar sig väl för marker med låg bärighet.
Men inget för kommersiellt bruk, mer en leksak eller ??
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Nu har jag gogglat lite , vad jag förstår så går inte den utan att det sitter en motor i som inte drivs av en massa batterier, alltså inget elfordon så ingen diesel inget utfört jobb , har jag rätt nu ??? Fungerar som ett dieselelektriskt Lok eller skepp.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Nu har jag gogglat lite , vad jag förstår så går inte den utan att det sitter en motor i som inte drivs av en massa batterier, alltså inget elfordon så ingen diesel inget utfört jobb , har jag rätt nu ??? Fungerar som ett dieselelektriskt Lok eller skepp.
Ja så är det men motorn körs på biodiesel och besparingen av bränsle är 25-30% samtidigt som påverkan på marken är betydligt mindre. Eftersom dieselmotorn är betydligt mindre och hela tiden körs på optimalt varvtal kan bränsleförbrukningen reduceras.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Biodiesel aktar jag mej för både i traktor å grävmaskin , har haft problem med det , Gunde han badar ju i Preemdiesel, vågar inte köra på sånt själv badar jag i vatten , helst sött,slipper duscha efteråt :yes:
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Biodiesel aktar jag mej för både i traktor å grävmaskin , har haft problem med det , Gunde han badar ju i Preemdiesel, vågar inte köra på sånt själv badar jag i vatten , helst sött,slipper duscha efteråt :yes:

Här bör man väl skilja på biodiesel (RME?) Biodiesel – Wikipedia och HVO100 Hydrogenated vegetable oil – Wikipedia om jag förstått saken rätt?
De två typerna verkar ha olika egenskaper även om de slarvigt benämns biodiesel båda två.
HVO100 verkar vara helt hydrofob och inte påverkas av bakterietillväxt
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Här bör man väl skilja på biodiesel (RME?) Biodiesel – Wikipedia och HVO100 Hydrogenated vegetable oil – Wikipedia om jag förstått saken rätt?
De två typerna verkar ha olika egenskaper även om de slarvigt benämns biodiesel båda två.
HVO100 verkar vara helt hydrofob och inte påverkas av bakterietillväxt
Vet inte hur det är med HVO , om den nu är så vänlig mot naturen som skrivs borde ju
våran förträffliga regering med Lövin i spetsen inte beskatta detta bränslet . Tänk vad lilla Greta skulle vart glad vi hade ju räddat hela världen :twitcy:
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det finns redan timmerskotare med elmotorer. Sex motorer, en på varje hjul. Laddningen sker med en generator som drivs av en liten biodieselmoter. Besparingen är ca 25 % och koldioxiden ingår i det lilla kretsloppet. Maskinerna har fått många lovord, framförallt att marktrycket är lågt och lämpar sig väl för marker med låg bärighet.
Vill minnas att batterierna laddas även då man bromsar skotaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen