• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Follow the money!! Jag ar läst i tråden och märker att det finns en del av er som har mycket på fötterna så jag vill inte ge mej in med min begränsade kunskap i ämnet i större ordväxlingar.
Min erfarenhet är när jag tittar på politiska beslut, tekninkskiften, trender, lagstiftning och så vidare är att det de med störst kapital som vinner genom sin lobbyverksamhet och påverkan av åsikter genom media. Jag har själv en Cityel sen ett par tre år, ni vet det danska elbilsprojektet från 80-talet som senare köptes av tyskarna. När man tittar på tekniken i denna enkla elbil så förstår man att det måste vara en dröm för biltillverkarna att få producera denna enkla lösning i en fin förpackning och ta bra betalt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det där med förbud är bara tramsigt. Det ger inte människor några alternativ.
Det enda rimliga är att vi får alternativa bränslen som inte är baserade på olja. Bränslen som nuvarande bilar, arbetsfordon och även flyg kan köra på. Då blir det intressant. Men det kräver massiva forskningsinsatser.
Visst är det bra om mer miljövänliga bränslen kan användas i nuvarande bilar och i tunga fordon. Förbudet gäller nyproducerade personbilar där elbilen ses som bästa alternativ.
Kanske med solceller integrerat i taket som delvis laddar batterierna sommartid - under färd?
Principen används redan bland allt fler husbilsägare för att ladda bodelsbatterier.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Hur ställer du dig till oljans upptagning, transport och inte minst raffinering?
Är det en medveten mörkning eller bara en blunder?
Varför tror du att världssamfundet äntligen ser en ljusning med energiomställningen?
Till och med den hårdnackade norska oljefonden har sent omsider omprövat sin ställning.
Hur ställer du dig till oljans upptagning, transport och inte minst raffinering?
Är det en medveten mörkning eller bara en blunder?


Varför tror du att världssamfundet äntligen ser en ljusning med energiomställningen?
Till och med den hårdnackade norska oljefonden har sent omsider omprövat sin ställning.
Hur tycker du att vi skulle ha klarat vår energi försörjning under denna stora expansion under 1900 och 2000 talet om vi inte haft oljan, svara gärna på detta.
Själv klart skall vi ställa om från olja till något mer miljö vänlig, men inte i en så snabb takt att vi blir utan energi även under den mörka kalla årstiden.
Det är ju ekonomiskt planering som bestämmer det norska oljefonden gör troligen bara inte miljön, Norge har varit duktiga på att utveckla sin bruttonationalprodukt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har själv en Cityel sen ett par tre år, ni vet det danska elbilsprojektet från 80-talet som senare köptes av tyskarna. När man tittar på tekniken i denna enkla elbil så förstår man att det måste vara en dröm för biltillverkarna att få producera denna enkla lösning i en fin förpackning och ta bra betalt.
Intressant!
Fordras vanligt körkort för detta fordon?
353045B3-C655-4212-B5BC-09B9E21B2A83.jpeg
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Den lanserades som en ren stadsbil eller andrabil i familjen. Min är körkortsbefriad moped på 36v lägger man till ett batteri 48v så blir effekten större och kräver körkort. Det är också beroende på lite när den är tillverkad. Med 36v gör den 50-55 och med 48v runt 65 km/h. Med litium batterier en räckvidd över 20 mil.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Rubriken är ju `förbjud fossildrivna fordon` finns ju andra än p-bilar å h-bilar , entreprenad ,skogsfordon som ofta går i 2 eller 3-skift , blir mycket bärande av batterier i skogen .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde for noen år siden storebror til Cityel en Kewet, dette var og en dansk konstruksjon. Min var et a de første eksemplarer montert i Norge, de endret litt på den og byttet namn til Buddy. Toppfart 80, men min klarte 100 på vei til jobben og 80 hjem - rekkevidde 60 km. Påstanden var at bilen ble tegnet med 2 gubber på hver sin stol og en kasse bayer bak :D Legger med et bilde av leketøyet foran vår gamle Flair.PICT0002.JPG
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Det är inte i första hand den skitiga brytningen av mineraler som jag syftar på den kommer säkert att utföras av barnarbetare i Afrika .
Men om batteribilarna skall rulla så måste batterierna laddas och då sker utsläpp till omgivningen efter som våra stora kraftbolag säljer en del av ursprungsgarantierna till utlandet (greenwash) så står vi där med svartepetter, som består av48%fossil el 35% kärnkraft el 16% varaktig el.
Om nu kraftbolagen skulle upphöra med försäljning av ursprungsgarantier så skulle det innebära att vår el-konsumtion blev renare samtidigt som den smutsiga elen säljas av de bolag som tidigare köpte ursprungsgarantier. För miljön är detta ett nollsummespel men Svenska och Norska kraftbolag tjänar stora pengar.
BBa
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sent påtänkt, ja så är det. Men det är det enda realistiska för att hantera en enorm fordonsflotta globalt. De som tror att elbilen kan hoppa in som en räddningsplanka har nog inte insett vilken enorm teknologisk tröghet som finns inbyggd i världens alla fossilbränslebaserade bilar. Man kan inte bara byta ut dessa ” på kort tid”. Det kommer att ta lång tid, tror jag.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Förbudet gäller från 2030 (i Norge 2025) vilket innebär att ytterst få dieselbilar kommer att finnas till försäljning redan om några år. Alla seriösa biltillverkare lägger om tillverkningen av personbilar redan nu, först bensinbilar sedan rena elbilar.
Hej !
Detta är verkligen att gå händelserna i förväg det finns inget beslut om något förbud ,det finns en överenskommelse att frågan skall utredas under mandatperioden. Att ett lagförslag om förbud av försäljning av bensin& dieseldrivna fordon skulle antas av riksdagen är ytterst osannolikt att det sedan även skulle godkännas av EU är ännu mer osannolikt . Att det kan leda till regeringskris och ny regering är däremot sannolikt. Man kan inte skriva att förbudet gäller från 2030 när det enda man är överens om att frågan skall utredas.
BBa
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Visst är det bra om mer miljövänliga bränslen kan användas i nuvarande bilar och i tunga fordon. Förbudet gäller nyproducerade personbilar där elbilen ses som bästa alternativ.
Kanske med solceller integrerat i taket som delvis laddar batterierna sommartid - under färd?
Principen används redan bland allt fler husbilsägare för att ladda bodelsbatterier.
Undrar om Förbudet är klubbat i riksdagen eller om inte ett enat EU skall godkänna ett så stort konkurens intrång. Kanske det blir så att EU beslutar i frågan, så denna tråd är ju inte så intressant just nu, då får väl även svenska bilister finna sig i beslutet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sent påtänkt, ja så är det. Men det är det enda realistiska för att hantera en enorm fordonsflotta globalt. De som tror att elbilen kan hoppa in som en räddningsplanka har nog inte insett vilken enorm teknologisk tröghet som finns inbyggd i världens alla fossilbränslebaserade bilar. Man kan inte bara byta ut dessa ” på kort tid”. Det kommer att ta lång tid, tror jag.
Det är inget tvång på att byta ut befintliga bilar i första hand, endast vid nyköp.
Ingen köper en dieselbil om andrahandsvärdet försvinner!
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Undrar om Förbudet är klubbat i riksdagen eller om inte ett enat EU skall godkänna ett så stort konkurens intrång. Kanske det blir så att EU beslutar i frågan, så denna tråd är ju inte så intressant just nu, då får väl även svenska bilister finna sig i beslutet.
Hej !
Läs inlägg 84.
BBa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen