• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Androidhjälp

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Har en platta Lenovo där alla bilder i internlagringen har försvunnit !?
Varken Google eller Lenovo kundtjänst kunde hjälpa mig !
Har läst på nätet att man behöver inte vara orolig för bilderna går att återskapa
men jag har inte lyckats !
Även nytagna bilder försvann !
Detta hände för en månad sedan på en resa,nu är allt normalt !
Plötsligt hade jag 2 bilder på plattan som jag tagit med mobilkameran ???
Allt hände när jag skulle messa !?

Jojje
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har du klart å lage en ny brukerprofil? Denne ser ikke uten videre bilder og andre brukerlagde data fra andre brukere. Du kan se i Settings om det finnes flere brukerkonti. Har ingen Android med mer enn en bruker nå så jeg kan ikke uten videre si hvordan du bytter tilbake til den gamle - eller bedre merger de to du nesten sikkert har.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Har du provat med appen Google Foto?
Obegränsat utrymme, gratis och säker förvaring.
EAED606B-F10F-4995-A38E-6C9C8E5AAEBF.png
Alla exifvärden sparas tillsammans med bilden.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Har bara ett konto !
Har provat med Google Foto och får fram endast de nytagna bilderna som jag tagit nu !
Vad är exifvärden och hur får jag fram dem ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Har bara ett konto !
Har provat med Google Foto och får fram endast de nytagna bilderna som jag tagit nu !
Vad är exifvärden och hur får jag fram dem ?
När du startar appen går bilderna över automatiskt om inställningarna är riktiga. Man kan välja wifianslutning för att spara mobilvolym.
När du i GF klickar på bilden och drar uppåt visas exifvärden.
Tänk på att om du raderar bilder i GF försvinner även bilderna på enheten dock inte tvärtom. När utrymmet på mobil/platta börjar ta slut kan man enkelt frigöra utrymme på enheten och ha kvar dem i GF.
Bilderna i GF kan nås från alla dina mobiler/plattor och även från dator.

PS! Att enbart nytagna bilder förs över tyder på att de gamla saknas på plattan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Lagrar du bilderna på ett minneskort i plattan eller på plattans egna minne? Lagrar du på minneskort kan det kanske vara så att du lyckats koppla bort kortet. I så fall går du till Inställningar, Lagring och klickar på Bärbar lagringsenhet.
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Har bara ett konto !
Har provat med Google Foto och får fram endast de nytagna bilderna som jag tagit nu !
Vad är exifvärden och hur får jag fram dem ?
EXIF är förkortning av engelska EXchangeable Image File format (stora bokstäver användes vid skapande av förkortningen). EXIF innehåller information om kameramodell, objektiv data, exponeringsinställningar (bländarvärde, slutartid, exp.kompensation), datum för bildtagning etc.
Info hur du kan försöka rädda borttagna bilder finns på How to Recover Permanently Deleted Photos From Android (2018 Updated) ,titta också på How to recover deleted photos on Android | AndroidPIT
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Jag lånar också Android-tråden. Har en Samsung J5 som har Android 5.1.1. När jag skulle uppdatera en app behövde jag rensa lite det interna minnet. Försökte genom att ta bort appar men de var för små för att skapa tillräckligt utrymme. Då gick jag in på "Mina filer" och rensade sånt som jag trodde jag kunde avvara. Tyvärr åkte en del annat med också. Det betyder bl.a. att jag inte längre har någon ringklocka/väckarsignal i min klock-app. Hur kan jag få in en sådan igen? Tacksam för alla tips!!
 
Toppen