• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller till husvagnen

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Jag tänkte skaffa solceller till min husvagn och har lite frågor. Vill helst köpa ett komplett paket, men vilka märken är att rekommendera och vilken styrka? Klarar man sig på 150W eller är det för klent?

Som jag förstått det är det inte jättesvårt att installera själv? Limma fast på taket, genomföringen, laddningsregulatorn och koppla denna direkt till batteriet? Man går inte vägen förbi säkringarna i vagnen först, utan man kopplar regulatorn direkt till batteriet!?

Min främsta fråga är vad för märke på ”paketet” som är bra och sedan tillvägagångssättet.

I husvagnen har jag ett AGM på 95Ah
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Tack för tipsen! Ni installerade det själva med hjälp av kompisar? Är normalt sett händig, så det bör gå.

Är lite orolig för frakten från Tyskland. Lätt att grejerna går sönder under frakten..?

Ja du spelar nog ingen roll varifrån när det gäller frakt. Men har köpt mycket från Ebay Amazon mm. Det har varit från bilskärmar till känslig elektronik. Allting har alltid varit väl emballerat. Så jag tycker inte du ska vara orolig. Fixade dit mina själv,
Planera bara kabeldragningen innan man limmar dit prylarna. Lite svårt att ångra i efterhand.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har också köpt paneler från PreVent i Tyskland. Dom var väldigt väl emballerade så det är ingen större risk att dom blir transportskadade & om dom mot förmodan blir det så får du nya. Dom levereras hem till dörren så du kan inspektera varje paket. Är något paket skadat så är det bara att öppna & kolla. Är varan då skadad så kvitterar du inte godset som får gå i retur, chauffören skriver då en skadeanmälan.. Sedan anmäler du till PreVent så skickar dom nya.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Monteringen klarar du om du är normalt händig, gör rent taket,slipa lätt med sandpapper på fästytorna,använd primer eller tvätta med rödsprit,temperatur över +5, montera fästena på solpanelen,vänd panelen upp och ned lägg på lim på fästena,vänd tillbaka på rengjord yta,kan underlätta om du använder maskeringstejp runt fästytorna på taket.
Genomföring för kabel limmas först under panelen om du vill ha den skyddad,när limmet torkat skruva loss panelen koppla kabel genom taket.
Dra helst oskarvad kabel till regulatorn som placeras nära batteriet,täck panelen så den inte ger ström under inkoppling.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Olof’s beskrivning stämmer mycket bra och att koppla in regulator är hur lätt som helst. Se bara till att ha så korta kabelvägar som möjligt samt ”rätt” diameter (se tabell).

Om jag hade varit i dina kläder då hade jag funderat bl.a. över:
- hur mycket el behöver jag?
- står jag mest vid en ”stolpe” eller frikampar?
- vad har jag för framtidsplaner, behöver jag fler batterier resp. solceller (regulator storlek?)
- klarar regulator en ev. omställning till lithium i framtiden?
- hur länge ska jag ha husvagn, kanske roligare/rörligare med en husbil?
- osv...

...men du kanske redan har passerat det stadiet?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nu vet ju inte jag hur du använder husvagnen men fundera på detta:

Står du mestadels på camping med tillgång till el, fricampar du, står den uppställd utan tillgång till el, kör du runt med övernattningar på olikas ställen utan el?
Du får väldigt mycket el för priset av ett solcellspaket.
Om du mest står utan el så kan du köpa portabla paneler & ställa dom löst utanför vagnen & dra in kabeln genom ett fönster e.d.
Fördelen med detta är då att du kan ta med dig dom om du skulle byta fritidsfordon & du slipper allt arbete med tvätta, slipa, limma, håltagning & kabeldragning. Fördelen är också att du kan flytta dom efter & ställa dom i vinkel mot solen. Detta gör panelerna som mest effektiva & du skulle kunna klara dig med endast 100W.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Hjärtligt och innerligt tack för alla tips! Det verkar inte så himla krångligt att installera detta själv. Är normalt sett händig och gillar att fixa saker själv inkl att hitta lösningar på problem. Har villa och sköter mycket av det praktiska på egen hand (bygger till, bygger om, mm mm).

Gillar att fricampa och vill helst inte stå på campingplats! Hade tänkt att satsa på husvagnen till förmån för min båt, så redan där har jag gjort ett val. Vill satsa på fricamping, men i och för sig om vi hittar en bra plats att stå på är vi gärna där och gör utflykter med bilen. Vill helst inte ha en massa människor nära inpå. Inget fel i trevliga människor, så missuppfatta mig inte. Har människor inpå mig dagarna i ände...

Har valt bort alternativet med husbil och anledningen är att jag vill kunna köra på mer besvärliga ”vägar”. Det blir smidigare med bil. Men så klart ser jag många fördelar med husbil också! Har haft vagnen lite drygt ett halvår och trivs med den. Köpte den av en kompis.

Tyskarnas alternativ med 200W låter kul, men det blir mycket W och två olika solceller som ska kopplas ihop. Även det i Borås låter intressant!

EDIT;
Har sökt i Google på hur man installerar solcellspaket och läst på ordentligt. Det jag är mest fundersam på är vilken tillverkare jag ska välja. Man får ju oftast det man betalar för...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tror inte det skiljer speciellt mycket mellan leverantörerna, 2 paneler kan du parllellkoppla eller seriekoppla,båda metoderna har sina för och nackdelar.
Parallell: Skuggas en panel laddar den andra
Serie:Klenare kablar,ger högre spänning börjar ladda tidigare,
Kolla att regulatorn klara dubbla spänningen vid serie.
Mono eller Polykristalina paneler har du säkert googlat på.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Jag tror inte det skiljer speciellt mycket mellan leverantörerna, 2 paneler kan du parllellkoppla eller seriekoppla,båda metoderna har sina för och nackdelar.
Parallell: Skuggas en panel laddar den andra
Serie:Klenare kablar,ger högre spänning börjar ladda tidigare,
Kolla att regulatorn klara dubbla spänningen vid serie.
Mono eller Polykristalina paneler har du säkert googlat på.

Nej, har missat det där med Mono och Polykristallina paneler. Har läst på om det nu också. Mono är det som är intressant.

Vid lite eftertanke är det kanske bättre med två ”mindre” än en stor, även om två ”mindre” ger mer W än en ensam större panel. Dels pga utrymme på taket och dels pga solens placering (skuggor från träd mm).

En singelpanel jag tittar på;
Solcellspaket 150W inkl.Steca regulator till husbil | LegoElektronik

Och en med två paneler;
Solaranlage 200W Solarset 200 Watt Premium Wohnmobil mit Eckprofilen Solarmodul

Blev tyvärr ledig idag (inställt möte pga sjukdom) och ska åka till vagnen för att mäta upp taket. Är helt viss om att jag fixar installera detta själv. Har läst kommentarerna här, sökt i Google, men kanske ändå behöver lite hjälp framledes.. ;-)

Ska försöka engagera mig i andra trådar. Gillar detta forum!

En fråga. Är detta paket Mono? Hittar ingen info om det.
Solaranlage 200W Solarset 200 Watt Premium Wohnmobil mit Eckprofilen Solarmodul
 
Senast ändrad:

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Uff, mätte upp taket idag med alla möjliga mått. Det är visserligen en ganska stor vagn (Wilk S4 530), men det är 5 genomföringar i taket som tar plats. Svårt att få plats med en större solpanel, om man inte lägger den på tvären. Med då är det större risk för vindfång mm. Eller funkar det att installera solcell på tvären, från långsida till långsida? Såg inlägg om att människor har solceller på tvären. Ev ljud stör mig inte under färd

Det lutar ändå åt två ”mindre” solceller som är seriekopplade, men hur långt mellanrum kan man ha mellan dem? Hålet till genomföringen kan jag omöjligt få under solcellen....

Det går inte att posta bilder och mått?
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Inget problem att lägga den på tvären,fyra hörn+långsida fästen(korta) jag hade det på förra bilen,genomföringen sätter du där det passar att dra kabel inne i vagnen,avstånd mellan panelerna har ingen betydelse,du får bara dra mer kabel på taket,köp kabelrännor på byggvaruhus och limma.
Du måste vara medlem för att posta bilder, lägg någon hundralapp på det!
 
Toppen