• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Var och åt Entrecote men det var nog mest coyote i det köttet hade jag inte vait så hungrig efter att bara ha ätit lite frukost 10 tim tidigare hade jag aldrig ätit det, var lika segt och senigt som det spanska köttet de kan inte hantera nötkött inte steka det heller varken i spanien eller frankrike men pommesfriten var bra. Det var en hel skolklass som var där säkert minst 30 st, lärarna satt vid ett eget bord och drack vin eleverna 7an eller 8an tror jag satt snällt vid sina bord och småpratade. vilken skillnad från sverige där hade det varit en lärare vid varje bord och säkert några extra som kallats in inget vin där och fullt jobb med att hålla tyst på dom och sitta ner.
Skulle varit roligt och se hur de skulle reagera på kötträtten hemma skulle den kastats överallt. Den var på gränsen till oätlig med en tandad kniv fick jag såga bort små bitar fulla med senor men det var jobbigt för kniven bet dåligt.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Var och åt Entrecote men det var nog mest coyote i det köttet hade jag inte vait så hungrig efter att bara ha ätit lite frukost 10 tim tidigare hade jag aldrig ätit det, var lika segt och senigt som det spanska köttet de kan inte hantera nötkött inte steka det heller varken i spanien eller frankrike men pommesfriten var bra. Det var en hel skolklass som var där säkert minst 30 st, lärarna satt vid ett eget bord och drack vin eleverna 7an eller 8an tror jag satt snällt vid sina bord och småpratade. vilken skillnad från sverige där hade det varit en lärare vid varje bord och säkert några extra som kallats in inget vin där och fullt jobb med att hålla tyst på dom och sitta ner.
Skulle varit roligt och se hur de skulle reagera på kötträtten hemma skulle den kastats överallt. Den var på gränsen till oätlig med en tandad kniv fick jag såga bort små bitar fulla med senor men det var jobbigt för kniven bet dåligt.
Åk till McDonalds där slipper du senor som du känner
 
F

F.d. 22252

Guest
Letade fram några stycken ställplatser från 25 mil 27 mil och 38 mil den sista går till beaune som bara har 4 st platser men det stod flera husbilar sist i området men bara 4 kan ha el. Ska jag upp till trier nästa stopp måste jag ta den, men bra att kunna välja lite verkar som sned medvind men det ska blåsa mycket.
 
F

F.d. 22252

Guest
Körde 38 mil Till Beaune en plats med el om man matar i en massa pengar för jetonger, samtidigt var telefonen död den har varit ansluten till internet och ström hela dagen för att IGO ska datera upp trfik info. satt den på laddning så småningom började den ladda något är fel antingen med mjukvara eller batteriet. Som tur är har jag en exakt likadan med sim utan simkort så jag kan få igång det. Telefonen gick igång efter laddning tror det är något som drar ur den. Volker inte så enkelt jag hade varit tvungen att vända eftersom ovanför Bahia var det inget roligt alls det var där jag trivdes. Kör jag hårt har jag den här och två övernattningar till innan travemunde men då får det bli en ny billjett. Får se hur jag gör här är det gratis om jag inte använder el, batterierna är fulladdade gas finns och inte speciellt kallt så jag kan klara mej bra utan el. Fick igång kylen som slocknat på vägen, den sista biten blåste det bra men från rätt håll så billig resa förutom betalvägen. drygt 5 timmar bakom ratten utan rast känner mej lite sliten men bilen går bra men jobbigt med alla lastbilar kör man 1 km för långsamt ska de om och svänger in precis framför så man måste släppa av och då kommer nästa, kan ju köra om allihop men det jobbigt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns bara några få platser här i centrum bredvid busscentralen, långt att köra och körkörning genom en stad gjorde att jag la på ett kol var två platser kvar när jag kom den andra gick snart efter. Kan nog bli något liknande i morgon ska ju till trier och en ställplats där så uppehållet kanske bara blir tankningen i luxemburg. Har svårt att sova fram på morgonen allt har ställt om sej från slapparlivet på Bahia.
Hade vädret varit som jag i min enfald trodde skulle jag snurrat runt en vecka i moseldalen men det verkar som inte mycket är öppet och lite dåligt väder så det blir att ta sej hem. Ska prata med Finnlines och se om de kan fixa något annars blir det nog danmark upp och någon färja grenå kanske.
 
F

F.d. 22252

Guest
Skrev ett mail till dom får se vad som händer, de hade ett nytt erbjudande om rabatter kanske de kan lämna goodwill. Är ju en bit extra att köra till rostock också, hade funderat att köra över berlin för att återse tropical men de är ju väldigt dyra och när man vill hem då vill man hem har aldrig varit borta så länge.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Varför inte låta hemlängtan stå tillbaka lite och anpassa dig till din färja från Travemunde. Från syd Dijon och norrut är gratisvägarna ganska bra, ta en natt i Langres, ny ställplats, sedan Pont A Mousson eller Metz ett par dagar i Trier, kanske Treviris ställplats, en natt Köln sedan Greven och en plats norr om hamburg dagen före färjeturen, dvs kör 10-15 mil om dagen. Även om det är kyligt i mellaneuropa så är det bättre än i mellansverige där vi väntar mera snö.
 
F

F.d. 22252

Guest
Regnat större delen av natten här inget att göra, bara åka hem.
trött på ställplatser men det blir vingården i trier som jag stannade vid när jag åkte ner, de har el och mat.
Ssedan greven de har el och mat.
Sen blir det nog färjan kan nog boka när jag är uppe i travemunde blir det jobbigt kan jag köra broarna men jag har ingen apparat med mej. Är trött på körning nu.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Kör som jag sa, två timmar sen rast så blir du inte så trött.
Vi var ett gäng som körde hoj upp till Trollstigen och jag skulle ligga först. Jag sa att vi kör två tim sen rast en kvart och sträcker på benen och så kör vi tre såna etapper. De var ju mycket negativa till detta men när vi hade kört i två dager efter mitt system så var de nöjda. Vi är ju inte trötta på kvällen, sa dom.
5 tim i sträck är ju nästan trafikfarligt. En yrkeschaufför måste ta paus efter 4,5 timmar annars bryter han mot lagen.

jag köra broarna men jag har ingen apparat med mej
Du kan gå in och registrera ditt regnummer på bilen så behövs ingen BroBizz.
Kör försiktigt!
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Regnat större delen av natten här inget att göra, bara åka hem.
trött på ställplatser men det blir vingården i trier som jag stannade vid när jag åkte ner, de har el och mat.
Ssedan greven de har el och mat.
Sen blir det nog färjan kan nog boka när jag är uppe i travemunde blir det jobbigt kan jag köra broarna men jag har ingen apparat med mej. Är trött på körning nu.
Kör lungt och ta det försiktigt i den hårda vinden
 
F

F.d. 22252

Guest
Gick bra idag, åkte kl09 och var framme kl 1430 ca.
Precis som förra gången bjöd Luxemburg på en riktig skur hårda byiga vindar sen blev det lite sol och lite regn. När det var som värst körde jag om en lastbil han gjorde inte många knop satt nog mest och vred på ratten i vinden man såg ju spåren efter den.
Tankade fullt i wasserbillig och körde till vingården med ställplats som jag stannade vid när jag åkte ner de har höjt priset till 13 eu med el, påstår att man inte får ha det till värmen men min värmare drar bara 1000w och mindre säkringar finns inte om man inte specialbeställer men då måste det var något annat än standard och då tror jag ingen elektriker kopplar in det blir dyrare.
Har ju allt på gas så klarar mej utan men det känns snålt speciellt som de skriver det på hemsidan också att man inte får använda elen till värme.
Lyckades boka om biljetten till lördag så i morgon fredag åker jag upp till Greven och på lördag fm kör jag upp till skandinaviska hamnen i travemunde och seglar hem kl 2200.
Fick en tilläggsavgift på 823kr men skulle jag haft en ny biljett skulle den kosta 1000kr till hon hade mixtrat lite med priset så jag förlorar inte så mycket väldigt trevlig kvinna jag pratade med på Finnlines.
så ikväll ska jag äta lite gott på restaurangen. I morgon kväll blir det scnitsel på marinan som det egentligen heter Greven ligger ju en halvmil bort. Och där ha Plastpelle stått gratis, första gången jag var där hamnade jag där eftersom plaspelle skickade dit mej blev jobbigt kunde ju inte stänga av motorn och hamnade i ett villasamhälle. Lyckades i en skakande bil hitta rätt till slut.
På söndag ska jag bara prata svenska och ingen mening att träffa mej då för då får ni inte en syl i vädret. Nyss när jag kom var det sol och skapligt väder nu är det regn, verkar som vinet som växer i den branta sluttningen har börjat växa så smått redan. Inget väder för elscooter men regnjacka har jag en ny och fin, kommer riktiga byar med blåst också. Restaurangen öppnar kl 18 och har bara öppet mitwooks jag tolkar det som onsdag til lördag.
Står bara två bilar till här Lite besvärligt att köra hit speciellt med större de står på klossar eftersom de inte klarat att schakta lutningen, jag med min korta hjulbas kunde trixa lite och står relativt plant, det skakar en del i bilen eftersom det är väldigt byig vind.
Det mesta luktar snål bonde vilket flera påpekat finns ju inget annat än el här fast det går lätt att fultömma men jag kan tömma på greven fast det lär knappast behövas.
Hemma öppnar jag kranen under och kranen inne sen får det rinna det som inte går ner på tomten rinner rätt över vår lilla återvändsgata och ner i avloppet. , kasetten är inte rolig den får jag tömma i toan med handduchen som jag spolar överallt med är ju duchrum så inga problem.
Ni som är i sverige får fixa lite bra hemreseväder på söndag snö och kyla har jag avbeställt, hittills har jag haft tur med vädret bara idag det har varit lite tråkigt med regn annars verkar det som att bättre väder följde mej upp genom europa jag skulle ju tam med mej våren men jag är ju lite tidig, så han däruppe har inte hunnit boka om riktigt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tror jag hade googlat det förra gången jag åkte ner samma med greven inte öppet alla dagar. Sen ska man äta på kvällen fast det är ju då man inte ska äta om man inte vill bli fet.
Denna gång ska jag bara beställa en öl, vinet sist var inte lämpligt till maten inkompetensens mecka kanske eftersom man hugitt köttet och fått med vassa flisor av ben men nu vet jag så ska se om jag kan äta något bättre, tog nyss en färdigsmörgås jag köpte på macken i beaune. Ska se om jag handla något i någon affär jag åker förbi i morgon men det viktigaste bananer energidryck och snickers då kan man köra länge.
Tror vädret här har ADHD stilla och lugnt sen blåser det och sen regnar det och sen kommer solen med några minuter imellan, Aprilväder men hemma kan man ju få snö och hagel också.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Då blev det inget med Trier lika så bra för det dåliga vädret. Verkar som om du inte får den omtalade schnitseln i Greven. Har ätit den flera gånger och i en by inte långt från ställplatsen låg ett kanonmatställe som serverade schnitsel med vit sparris. Besökte den också varje gång vi var i Greven
Välkommen hem till ett kallt Sverige. Lycka till Bengt
 
F

F.d. 22252

Guest
Jodå är i trier nu men kommer inte följa moseldalen verkar som allt öppnar tidigast 1 april så jag är för tidigt ute.
I morgon åker jag till greven 33mil och efter det färjan i travemunde 34 mil. På söndag ska jag vara i Malmö och kör hem 50 mil så på em är jag hemma, min bror hotade med att jag skulle få skotta snö.
Men jag vet ett bättre sätt man bara väntar så smälter det av sej själv och bra för naturen också inga utsläpp någonstans. Blir det riktigt illa tar jag upp min elektriska snö slunga och ställer den utanför, sen smälter det strax bort. Har inte sett snö i år bara på långt avstånd på bergstoppar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen