• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken 4G/wifi/GPS antenn på taket?

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Hej,
har investerat i en Teltonica RUT 955 router till husbilen. Valet föll på denna då det finns många möjligheter att styra och mäta via routern. Men nu till frågan, vilken antenn skall jag satsa på?

Finns många olika combo tak antenner med 4g/gps/wifi, men vilken combo blir bäst?

För bästa 4g täckning bör jag väl välja en takantenn men funderar på om jag ska lägga även wifi antenn på taket? Eller ska jag använda de medföljande inomhus antennerna?

Kanske blir täckningen inne i bilen dålig då? Men samtidigt bättre mottagning av wifi nät på camping etc.

För GPS funktionen gäller egentligen samma fråga, satsa på takantenn eller väl gömd GPS antenn inne i bilen?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har du aluminium i husbilens vägglaminat måste du sätta antennerna utomhus eller på insidan av en lucka. Aluminium skärmar ganska bra. Plast i luckor och i laminat är hyfsat transparenta för radiostrålning. Trä också.

Jag har en Panorama GPSC-7-27 (finns hos Dustin) fasttejpad (montagetejp) på insidan av en taklucka. Fungerar bra.

WiFi förstår jag inte riktigt hur du hade tänkt dig att det skulle fungera. Ditt WiFi-nät i bilen lär ju ha ett annat SSID än det på en camping. En yttre WiFi-antenn skall väl i så fall ta emot campingens nät. I så fall får du ju hålla på att hoppa mellan olika WiFi-nät beroende på om du vill komma åt yttre nätet eller bilens nät. Verkar krångligt. Möjligen kan du också ställa om routern i bryggmod men då blir det ständiga ändringar av inställningen där i stället.

MVH
Hans
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej,
har investerat i en Teltonica RUT 955 router till husbilen. Valet föll på denna då det finns många möjligheter att styra och mäta via routern. Men nu till frågan, vilken antenn skall jag satsa på?
Finns många olika combo tak antenner med 4g/gps/wifi, men vilken combo blir bäst?
För bästa 4g täckning bör jag väl välja en takantenn men funderar på om jag ska lägga även wifi antenn på taket? Eller ska jag använda de medföljande inomhus antennerna?
Kanske blir täckningen inne i bilen dålig då? Men samtidigt bättre mottagning av wifi nät på camping etc.
För GPS funktionen gäller egentligen samma fråga, satsa på takantenn eller väl gömd GPS antenn inne i bilen?

I vårt liv så har GSM täckningen blivet väldigt mycket bättre. Där det tidigare var nödvändigt med externa antenner så funkar det numera bra med de inbyggda. Så mitt förslag är att börja där. Roligt sammanträffande, jag beställde en RUT240 imorse.

Samma utveckling har skett med GPS antenner, den inbyggda duger oftast fint. Vi navigerar med en iPad på instrumentbrädan, GPSen är inbyggd. Sällan har vi känt behov av en extern antenn. Så börja enkelt, tycker Björn.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
GPS: ingen extern antenn
Samma som föregångare, GPS på iPad LÄNGST FRAM UNDER FRAMRUTAN fungerar hur bra som helst utan externa antenner.

Internet: 2 routrar med varsin Mimo antenn
Vi har 2 st. huawei routrar, den ordinarie med Mimo antenn som sitter med magnetfot på kylskåpsdörren. Den fungerar även som WiFi mottagare om vi väljer detta i routern, beroende om WiFi är gratis på ställplatsen (sparar egna GB).
Den andra huawei router har vi som back up med eget SIM-kort och likadan Mimo antenn fäst med magnetfot på bilens tak där vi får bästa signal. Den antenn tar vi in när vi kör. Får vi dålig signal på inomhus antenn, då skiftar vi bara till den andra routern.

Kommentar:
Ja, jag är medveten om att det blir lite överkurs, det bara blev så samtidigt som vi klarar av i princip alla lägen, även om en router skulle strejka eller gå sönder, vilket har hänt vid 2 tillfällen...
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag har en router inne bilen har fungerat överallt i Europa wifiw på campingen är ofta dålig tror det mest är en reklam för campingen ta med ett bra abonnemang tex , Telenor obegränsat då får 100 i EU
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi har en enkel mobilrouter utan utgång för extern antenn.
Funkade inte på vissa ställen i Norrland i somras, även mobiltelefonerna saknade täckning.
Inne i en plåtis, den skärmar nog av en del.
Just då kanske det hade varit bra med extern antenn.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har en ZTE-router via Telia. Jag har en platt antenn med sugfot placerad på sidofönster fram. Den har två kablar till routern. Har fungerat ypperligt. Tyvärr får jag inte använda den utomlands nu när 24 mån. bindningstiden gått ut. Vet ni någon annan operatör där jag kan skaffa simkort för routern så det fungerar utomlands? Det har ju gått rätt bra att parkoppla IPhone till IPad men har inte fått det att fungera till Cromecast.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Jag har en ZTE-router via Telia. Jag har en platt antenn med sugfot placerad på sidofönster fram. Den har två kablar till routern. Har fungerat ypperligt. Tyvärr får jag inte använda den utomlands nu när 24 mån. bindningstiden gått ut. Vet ni någon annan operatör där jag kan skaffa simkort för routern så det fungerar utomlands? Det har ju gått rätt bra att parkoppla IPhone till IPad men har inte fått det att fungera till Cromecast.


Hej! Kör Telenor obegränsat hemma o 100 GB utomlands / mån. Cromecasten drar väldigt mycke GB så utomlands är den ej att rekomendera.

Hälsningar Sanddammaren
 

Umami

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20538
Medlemskap
2022
Vi har en Panorama fordonsantenn med 4G/wifi/GPS (mimo) fast monterad på taket. Routern är placerad i princip rakt under. Loh electronics tillverkade kablar i precis den längd som behövdes. Kitet är alltså fast monterat och ur vägen. Vi har testat några veckor på resa och tycker det fungerar jättebra. När vi har tillgång till wifi med bra kvalitet loggar vi in oss på det och spar på våra GB. GPS- funktionen använder vi inte än eftersom det inte behövs till GPSn i framrutan. Kanske finns det andra tillämpningar man kan använda den till som kräver position?
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Vi har en Panorama fordonsantenn med 4G/wifi/GPS (mimo) fast monterad på taket. Routern är placerad i princip rakt under. Loh electronics tillverkade kablar i precis den längd som behövdes. Kitet är alltså fast monterat och ur vägen. Vi har testat några veckor på resa och tycker det fungerar jättebra. När vi har tillgång till wifi med bra kvalitet loggar vi in oss på det och spar på våra GB. GPS- funktionen använder vi inte än eftersom det inte behövs till GPSn i framrutan. Kanske finns det andra tillämpningar man kan använda den till som kräver position?

Lutar åt samma lösning, men räknade med att 30cm kablarna skall räcka om routern monteras direkt under antennen, borde fungera eller?

Du har inga problem med wifi inne i bilen trots att antennen sitter ute?

GPS funktionen i routern är jag inte riktigt säker på hur eller till vad den kan användas, någon som vet?
 

Umami

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20538
Medlemskap
2022
Ja, 30 cm räcker rakt genom taket men du behöver ta höjd för hur nära taket du kan montera routern och om du behöver böja kablarna för de är stela. Vi rådgjorde med Joakim Loh per mail och fick snabba svar.
Nope, vi har inga som helst problem med wifit inne i bilen.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Antenne.PNG
Ja, 30 cm räcker rakt genom taket men du behöver ta höjd för hur nära taket du kan montera routern och om du behöver böja kablarna för de är stela. Vi rådgjorde med Joakim Loh per mail och fick snabba svar.
Nope, vi har inga som helst problem med wifit inne i bilen.

Är det denna antennen.Kopplar du ledningen inn i routern?Jag har
ingen antenn-inngång på min Huawei 5776s-32 tror jag.

Förstärkar denna WiFi-antenne signalerna från campingens WiFi?
Dom är ju si så där i många fall.

Samma med mobilnätets styrka? Ock alt fungerar bra??
 
Senast ändrad:
Toppen