• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Siffrorna kommer från svenska kraftnät så de stämmer.
Att utnyttja havsområden i denna skala skulle helt ta bort allt fiske och friluftsliv runt våra kuster. En lika sanslös tanke som att ställa upp 11 tusen nya vindkraftverk.
Som vanligt svamlas också om kärnkraftsolyckan i Tjernobyl. Den typ av vilda tester som där förekom finns inte i västvärldens kraftverk. Här ligger framtiden i nya moderna kärnkraftverk men klimatkyrkotalibanerna har inte fattat det ännu. De vill hellre köra gas och kolkraft.

Även jag har svårt att hålla mig från att kommentera när rena felaktigheter presenteras som fakta...

Jag har inte lyckats hitta dina gamla siffror från Svenska Kraftnät på 3% tillgänglighetsfaktor men däremot deras siffror från 2015 - där använder de 11% som siffra för tillgänglighet.
I rapporten står på sidan 32:
Historiskt har Svenska kraftnät antagit att sex procent av den installerade effekten finns tillgänglig under 90 procent av tiden. Det tillgänglighetstalet är grundat i en utredning som en gång gjordes av plankommittén inom det dåvarande NORDELsamarbetet. Inför kraftbalansrapporten 2013 gjorde Svenska kraftnät en ny värdering genom att studera vindkraftsproduktionens varaktighetskurvor under 2011 och 2012. Den energi som producerades under 90 procent av årets timmar motsvarade då sju procent av den installerade effekten, varför verket valde att inte frångå det gamla antagandet om sex procents tillgänglighet. Hittills har tillgänglighetstalet dock beräknats efter vindkraftens produktion under hela året. Mer rättvisande i detta sammanhang borde i stället vara att endast se till de fyra vintermånader, som kraftbalansrapporterna avser. Eftersom det blåser mer på vintern än på sommarhalvåret föranleder det en uppskrivning av tillgänglighetstalet. Fr.o.m. denna kraftbalansrapport använder Svenska kraftnät därför medianvärdet för vindkraftens producerade effekt under 90 procent av tiden de fem senaste vintersäsongerna (16/11 -15/3). Det innebär en tillgänglighetsfaktor för vindkraften om 11 %. Därmed beräknas 664 MW vindkraft vara tillgänglig under timmen med högst förbrukning kommande vinter.

I motsvarande rapport från 2017:
http://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2017/170626-kraftbalansen---rapport.pdf?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg==&_t_q=tillgänglighetsfaktor&_t_tags=language:sv,siteid:40c776fe-7e5c-4838-841c-63d91e5a03c9&_t_ip=192.121.1.150&_t_hit.id=SVK_WebUI_Models_Media_OfficeDocument/_7d82ec8e-577f-4b20-a0db-c14f82e918a1&_t_hit.pos=5 står att:
Baserat på statistik för vinterperioderna 2010–2015 antas 11 procent av vindkraften vara tillgänglig under timmen med högst elförbrukning. Tillgänglighetstalet baseras på medianvärdet av tionde percentilen för vindkraftens producerade effekt under de fem vintrarna 2010–201539. Vindkraftens tillgänglighet är högre under 37 I kategorin övrigt ingår diesel- och gasmotorer. 38 Källa: Energiföretagen – http://www.svenskenergi.se/Global/Statistik/Elåret/elåret2015_160429_web2.pdf 39 Tionde percentilen (P10) innebär att 10 procent av värdena är mindre än P10 och 90 procent är större. 31 vintertid jämfört med resten av året men när förbrukningen är som högst, under riktigt kalla dagar, avtar tillgängligheten. Totalt förväntas 739 MW vindkraft vara tillgänglig i Sverige under timmen med högst elförbrukning.

Detta är den siffra som man använder för planeringen av hur mycket effektreserv man behöver boka upp inför de kallaste timmarna kommande vintrar, inte en siffra på vad som ett nytt fungerande vindkraftsverk producerar.

Energimyndighetens "Vindkraftsstatistik 2017" (Rapport ER 2018:13) https://energimyndigheten.a-w2m.se/Test.ashx?ResourceId=5749

Här anges under kap 4.4 att utnyttjandegraden (kapacitetsfaktorn) normalt ligger mellan 20-40% av installerad effekt.:
upload_2019-3-6_10-19-17.png
 
Senast ändrad:

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Som du säkert känner till är fler länders elproduktion sammankopplade för att göra det möjligt att dela med sig i krisläge, tex vid reaktorhaveri. I första hand är systemet till för att utjämna effekten inte energibehovet. Som vi alla vet varierar effektbehovet under dygnet.
Att ladda elbilen nattetid är ett bra sätt att ladda energi när effektbehovet är som lägst.
Det är nog inte i första hand ett kärnkraft haveri som gör att vi får elbrist, men vill man se alltid det värsta så tänker man väl så. Jag är inte säker på att man kan få köpa vind, sol eller vattenkraft vid det tillfälle man har elbrist i Sverige men det finns ju kärnkraftverk i vår närhet och även kolkraftverk. Men Ryssland vill ju gärna exportera energi till Europa så kanske det finns tillgång gas.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är nog inte i första hand ett kärnkraft haveri som gör att vi får elbrist, men vill man se alltid det värsta så tänker man väl så. Jag är inte säker på att man kan få köpa vind, sol eller vattenkraft vid det tillfälle man har elbrist i Sverige men det finns ju kärnkraftverk i vår närhet och även kolkraftverk. Men Ryssland vill ju gärna exportera energi till Europa så kanske det finns tillgång gas.

Inte att förglömma är att vi i landet har oljekondenskraftverk. Dessa startas med jämna mellanrum vid elbrist.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Det tillverkas rätt mycket biogas i landet. Den skulle kunna läggas undan till reservkraft, och så kan stadsbussarna få vara batteridrivna istället. För reservkraft behöver vi, och gasturbiner är bland de billigaste kraftslagen när man borträknar bränslet. Perfekt för maskiner som står stilla 95% av året.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
På natten produceras väldigt lite el av solceller, inte så mycket vindkraftsel, eftersom blåsten ofta avtar oftast på kvällen och solen avtar också framåt natten.
Det är väl då vi har nytta av det fina med vår vattenkraft som reglerkraft - den vattenkraft vi sparat när solen sken och vinden blåste på dagen kan nu användas för att ladda elbilen?
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Att debattera med prästerna i miljösekten är fruktlöst.
De kommer alltid med nya utsagor om framtiden och förnekar alltid det som skiter dem på näsan.
Här kommer en länk till dryga hundra utfästelser om vad som skulle hända i framtiden men som var fel.
Ni har minst lika fel nu också
The big list of failed climate predictions

OM man ska tro på detta så är det inte svart eller vit gör vad du vill för det påverkar i alla fall inte eller i sämsta fall kommer inte påverka oss i närtid . Är ingen miljöaktivist men försår ju att om man lägger något i naturen som inte bryts ner så får det någon gång följder.
Ska man tro på dig så har myntet endast en sida och inte två .. har svårt att tro på det .
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Att debattera med prästerna i miljösekten är fruktlöst.
De kommer alltid med nya utsagor om framtiden och förnekar alltid det som skiter dem på näsan.
Här kommer en länk till dryga hundra utfästelser om vad som skulle hända i framtiden men som var fel.
Ni har minst lika fel nu också
The big list of failed climate predictions

Kom igen nu! Något mer avancerat kan du väl hitta om du vill provocera oss?
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Jaha och hur mycket vattenkraft har vi?

Mitt svar ovan gällde frågan hur man laddade elbilar med sol-. och vindel på natten.
Här fungerar ju vattenkraften utmärkt som reglerkraft till skillnad från kärnkraft som normalt går på full effekt hela tiden. Ju mer solel och vindel som produceras på dagtid ju mer vattenkraft kan sparas på dagen (om inte magasinen inte helt fulla) och istället användas för att producera el på natten.
Nuvarande vattenkraft beräknas kunna fungera som reglerkraft för 45 TWh vindkraft (studie från KTH som jag inte hittar länken till just nu). 2017 producerade vattenkraften 67 TWh i Sverige som jämförelse
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
DFF65D10-AAFD-4873-9D0B-EB7911311A29.png Prästerna i klimatkyrkan får predika vidare. Jag väljer nu att ignorera dessa talibaner. Detta skall ju vara ett husbilsforum och inte en kanal för miljöaktivister.
Hur de kan med att nöjesköra med en husbil fattar jag inte men de har väl rymliga samveten
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Vi
Tillsammans med sol- och vindkraft mer än tillräckligt om några år.
6 kärnreaktorer är nedlagda t.o.m. nästa år, 6 är kvar några år till.
Visioner och verklighet kanske inte alltid stämmer, men facit kommer ju inte förrän senare. Nån sa att han inte skulle vara med och ladda några kärnkraftverk, sen vet vi hur det gick. En annan höll upp ett kolstycke på en partiledare debatt det blev inte heller enligt visionerna. Nu har vi ju det med biobränsle inblandning det är mycket som väcker tankar, vad är det som gör att man vet att vår elnät räcker med sol vind vatten.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Ett sådan agerande som han har är förkastligt kan inte tycka det är ok att bli kallad för taliban .
Jag kan förstå att man kan vara trångsynt men det där går över alla gränser för vad som borde vara ok i ett forum .
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nuvarande vattenkraft beräknas kunna fungera som reglerkraft för 45 TWh vindkraft (studie från KTH som jag inte hittar länken till just nu). 2017 producerade vattenkraften 67 TWh i Sverige som jämförelse
Det kvittar vilka svar som ges, jag tvivlar på att sakliga argument läses över huvud taget.
Ungefär som att debattera religion!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen