• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktest

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har pratat med Continental angående märkningen, det är som skrivs märkt alptopp+snöflinga, men direkt olämpligt för svenska vinter,däcket är att betrakta som sommardäck med continentala vinteregenskaper,men däcket är "lagligt" för svensk vinter, allt enligt Continental.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Du menar alltså att det skulle vara bättre kvalite och komfort på ett CPdäck ,det är samma däck i grunden när det gäller gummiblandning mönster osv.

CP däck är uppbyggd på ett helt annat sätt än " vanligt däck "
Jag fick en ingång genomgång då ja frågade en etablerad däckasfirma ...skillnad på däck och däck.
Då framför allt däck till husbil...för bilar 3.500 ...och över .
Väldigt noga att man väljer ett däck som passar till bilen komfort.. tyngd ..och köregenskaper.
De däcksfirman framförde ..det är däcket stabiliteten ..ett CP däck är mycket stabilare när det gäller köregenskaper. Det är framför all sidorna på däcket uppbyggnad som är skillnad.
Han berättade att det finns tunga bilar som har fått fel däck monterade..typ vanliga däck som inte är stabila.
Och det har hänt att i en snäv kurva med lite för hög fart...krängt av något däck. ( så kalla billiga däck)
Däck som inte har varit stabila för den tunga bilen.
Att vara dumsnål..kan vi väldigt dyrt.
Leffe S
 
Senast ändrad:

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Hej Leffe
Vore kul att få veta vilken däckverkstad du pratat med. Tyvärr så är många verkstäder bra på att montera däck men vet inte så mycket om själva däcken.
Jag vill gärna prata med dem om CP-däck
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
CP däck är uppbyggd på ett helt annat sätt än " vanligt däck "
Jag fick en ingång genomgång då ja frågade en etablerad däckasfirma ...skillnad på däck och däck.
Då framför allt däck till husbil...för bilar 3.500 ...och över .
Väldigt noga att man väljer ett däck som passar till bilen komfort.. tyngd ..och köregenskaper.
De däcksfirman framförde ..det är däcket stabiliteten ..ett CP däck är mycket stabilare när det gäller köregenskaper. Det är framför sidorna på däcket uppbyggnad som är skillnad.
Han berättade att det finns tunga bilar som har fått fel däck monterade..typ vanliga däck som inte är stabila.
Och det har hänt att i en snäv kurva med lite för hög fart...krängt av något däck. ( så kalla billiga däck)
Däck som inte har varit stabila för den tunga bilen.
Att vara dumsnål..kan vi väldigt dyrt.
Leffe S
Stor husbilar kör inte på CPdäck utan använder Cdäck,Concorde Morelo osv. det verkar ju fungera utmärkt
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Hej Leffe
Vore kul att få veta vilken däckverkstad du pratat med. Tyvärr så är många verkstäder bra på att montera däck men vet inte så mycket om själva däcken.
Jag vill gärna prata med dem om CP-däck

Det var DÄCK TEMA som gav med denna info.
Klart de funkar med C och någon övertro på CP vet jag inte om de finns.
Men hur det än är så får man betala för kvalité..
Jag har kört på flera olika däck..Nokia Hakka C2 ..tycker jag nog är de bästa jag har kört på.
Leffe S
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
jag har kört på c-däck efter 1000 mil börjar skakningar i ratten vid 3500 mil exploderade 1 däck på autobahn när jag kom in på däckverkstad och de började titta på däcken var det andra däcket på väg att explodera det med ? däcker var inte 3 år gamla det var rätt lastindex ? så kör aldrig på några mer c-däck av det märkett !
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
jag har kört på c-däck efter 1000 mil börjar skakningar i ratten vid 3500 mil exploderade 1 däck på autobahn när jag kom in på däckverkstad och de började titta på däcken var det andra däcket på väg att explodera det med ? däcker var inte 3 år gamla det var rätt lastindex ? så kör aldrig på några mer c-däck av det märkett !

Använd rätt hastighetsklass, rätt belastningsklass och rätt däcktryck.
Om så är fallet, exploderar inte däck.

Om hastighetsklass för hur fort du kör och rätt belastningsklass inte går att kombinera, kör husbilen som den lastbil det är, dvs håll ner farten.
Om man gör så exploderar inte däck.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
jag har kört på c-däck efter 1000 mil börjar skakningar i ratten vid 3500 mil exploderade 1 däck på autobahn när jag kom in på däckverkstad och de började titta på däcken var det andra däcket på väg att explodera det med ? däcker var inte 3 år gamla det var rätt lastindex ? så kör aldrig på några mer c-däck av det märkett !

Verkligen illa.
Varje typ av däck har ett prestandart som är viktigt. Du kanske brände lite för fort på autobanan..
Däcken blir lite för varma under en längre tid..Då kan däcket " kalva "
Har själv varit med om detta när jag hade en snabb sportbil..Då jag brände ur bilen i 220 km i timmen mellan Nyköping och Norrköping ( de är preskriberat nu ) däcket prestandart var 170 km i timmen.
Bilens beteende var ganska obehaglig..men jag fixade detta. Ett besök i naturen hade varit ganska otrevligt.
Leffe S
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag kör på Vredestein Comtrac 2 All Season 215/75 R16C 116/114R. Tysta, stabila & komfortabla. Det är 3'dje året nu & dom är inte synbart slitna. Med hastighetskoden R = 170 km/tim & 5.5kg däcktryck går HB'n som en dröm & ingen risk för överansträngda däck.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bennsan, om du minskar trycket i däcken till motsvarande axellast, inte minst bak om du har tandemaxel blir den ännu komfortablare, har diskuterat däcktryck men däckfirmor, dom besked jag fått är att husbilstillverkarna tar i och sätter alltid maxtryck 5.5 som rekommendation.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tack för tipset. Ja, det skall jag prova men jag har också läst i länkar i den här tråden att lägre lufttryck ökar rullmotståndet & därmed bränsleförbrukningen, sliter ytterkanterna & ökar påfrestningen på skuldrorna. Men prova skall jag absolut göra, skall bli intressant att se om det blir någon skillnad & ytterligare ökar komforten.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag kör på Vredestein Comtrac 2 All Season 215/75 R16C 116/114R. Tysta, stabila & komfortabla. Det är 3'dje året nu & dom är inte synbart slitna. Med hastighetskoden R = 170 km/tim & 5.5kg däcktryck går HB'n som en dröm & ingen risk för överansträngda däck.
5,5 kg brukar vara rekommendationen för campingdäck framförallt bak men du har ju c däck så du bör sänka lufttrycket på alla tre axlarna .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den tid jeg hadde husbil hvor det fantes CP dekk så brukte jeg mest C dekk og en noe høyere LI verdi. Lufttrykk etter tabell for dekkene og normert aksellast. Til Iveco chassi finnes det ikke CP så der er valget enkelt :D
 
Toppen