• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vem betalar 75 öre/kWh? Vem köper elcertifikat för 4 öre kWh?
Jag byter i morgon !
BBa
Elpriset är ca 43öre idag
Elcertifikat januari 18,4 öre
Skatterabatt 60öre
Nätnytta eon ca 2öre (har inte kollat men vet att de har sänkt från 5öre)
Summa ca 120öre/ kWh
Sedan kan ju vissa elbolag betala mer än spotpriset, gäller att kolla runt.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det har ju skrivits endel om batteriernas miljöpåverkan vid bl a brytning av metaller. För att få lite balans kan man läsa artikeln i bif länk som gäller oljeutvinning i Nigeria. Hoppas att inte gruvbolagen beter sig lika illa som oljebolagen. En av många artiklar som berör oljeutvinningens stora miljöförstöring samt hur invånarna i dessa länder negligeras.
https://globalarkivet.se/sites/default/files/documents/2005/6-2005gaoljan.pdf.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Häromdagen läste jag en aktivist inlägg om energiomställning och om vad som kommer att behöva göras. Förutom ökade skatter på flera områden... vilka andra uppoffringar skulle vara nödvändiga? I senaste nummer av läkartidningen finns intressant artikel...
Hälso- och sjukvården påverkar klimatet
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Här får vi en annan bild av klimathotet som föranleder hetsen om "omställningen" lyssnansvärt , alltid nyttigt att ta del av olika fakta , döm själva.??? Vem ska man tro på ???
Ekdal o Ekdal ser du i SVT med krav på att tex följa programavtalet med staten. Swebbtv brukar väl räknas in bland andra publikationer inom extremhögern. Det kan väl ge lite tips hur man kan se på vad man ska tro mest på.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tillbaka till solceller.
Intäkter per kWh: 75 öre elförsäljning, 60 öre skattereduktion, 4 öre elcertifikat.
Är skattereduktionen ett nytt påfund för att staten skall slippa bygga nytt eller har den funnits länge?
Så siffrorna som jag fick idag av min solcellsleverantör är helt gripna ur luften?
Jag får väl ta ett snack med honom mellan fyra ögon, felaktiga siffror skulle ju slå tillbaka mot honom själv.
Det enda oklara är solcellsstödet som sänktes från 30 till 15% för att möjligtvis höjas igen med nya regeringens budget.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Ekdal o Ekdal ser du i SVT med krav på att tex följa programavtalet med staten. Swebbtv brukar väl räknas in bland andra publikationer inom extremhögern. Det kan väl ge lite tips hur man kan se på vad man ska tro mest på.
Jag har nog svårt att alla gånger lita på även SVT, det kommer rätt ofta fällningar i radionämnnden på grund av objektivitet. Man skall nog lyssna på både sidor i detta fall och sedan bilda sig en egen uppfattning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Finns det elbilar med 4 hjulsdrift?
Selges knapt en Tesla model S eller X lenger som ikke er en D variant med 2 motorer og permnent 4 hjulsdrift. D varianten kom på markedet før X, og det er nesten ikke levert 2 hjulsdrift utgaven av X i Norge. Og for trekk av henger er det X som gjelder - det finnes ikke hengerfeste til model S. Om jeg har lest rett så finnes og Tesla 3 i AWD utgave.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Så siffrorna som jag fick idag av min solcellsleverantör är helt gripna ur luften?
Jag får väl ta ett snack med honom mellan fyra ögon, felaktiga siffror skulle ju slå tillbaka mot honom själv.
Det enda oklara är solcellsstödet som sänktes från 30 till 15% för att möjligtvis höjas igen med nya regeringens budget.

Ja det är mycket fakta och fel...vilken otur du har..kanske dax och vara lite mera kritisk från dom som leverera fakta till dej.
Jag tror inte du ska ha några större förväntningar om något solcellstöd ..de har redan gått ut rapporter om att detta stödet kommer att försvinna helt...finns inga pengar kvar, den senaste budgeten var reglerat nedåt.
Många institutioner fick då åt svångremmen ganska hårt. Sjukvården och kommunerna har ont om pengar.mm
Men okej lycka till med din ansökan...det står bra 10400 ansökningar före dej.
Och plöja genom dessa så har vi säkert varit med om regeringsskifte ett par omgångar.
Pssst : lyssna på tråden 227 verkligen intressant..är vi grundlurade..??
Leffe S
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ja det är mycket fakta och fel...vilken otur du har..kanske dax och vara lite mera kritisk från dom som leverera fakta till dej.

Så du menar att alla de leverantörer som jag har frågat har fel siffror trots att de överensstämmer?
Jag trodde att solcellsstödet var fastställt i budgeten på samma sätt som rot- och rutavdrag, åtminstone under närmsta mandatperiod.
Har du andra uppgifter vore det intressant att veta så jag inte hoppar i galen tunna?
Det enda jag blivit varnad för är att hela konceptet blir mer lönsamt på sikt med bättre teknik och mer stöd men då missar jag intäkterna den kommande sommaren.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
??????? Suck suck
Ekdal o Ekdal ser du i SVT med krav på att tex följa programavtalet med staten. Swebbtv brukar väl räknas in bland andra publikationer inom extremhögern. Det kan väl ge lite tips hur man kan se på vad man ska tro mest på.
Man kan inte avfärda kunskap som du gör! Lars Bern har en kunskap som de flesta av oss här når inte ens upp till skosulan i det fallet. Och att kalla det för extremhöger tyder endast på din okunskap och tillför nada.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag har nog svårt att alla gånger lita på även SVT, det kommer rätt ofta fällningar i radionämnnden på grund av objektivitet. Man skall nog lyssna på både sidor i detta fall och sedan bilda sig en egen uppfattning.
Jovisst kan man lyssna på swebbtv, då får man höra om många konspirationsteorier, en hel del islamofobi och annat som dom tror på. Och någon radionämnd behöver dom inte bry sig om.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
??????? Suck suck

Man kan inte avfärda kunskap som du gör! Lars Bern har en kunskap som de flesta av oss här når inte ens upp till skosulan i det fallet. Och att kalla det för extremhöger tyder endast på din okunskap och tillför nada.
Han ska nog inte jämföras med din eller min eventuella kunskap utan med kunskapen i övriga forskarsamhället. Där verkar hans eventuella kunskap vara mindre efterfrågad. Suck.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nu har jag tragglat mej igenom inslaget med Lars Bern & man blir ju minst sagt upprörd, rent ut sagt förb...ad. Så som jag har uppfattat det hela så är denne Lars Bern en av världens mest aktade i miljöfrågor, många års erfarenhet & kunskap inom området, regeringens sakkunnige vid Rio-konferensen etc. etc. Med andra ord högst trovärdig. Nu förväntar jag mig att några ac de sk. sektmedlemmarna ( Lars Bern's benämning ) som uppenbarligen figurerar i den här tråden träder fram & dementerar eller rättare sagt säger att han far med osanning. En sak är ju mycket enkel att konstatera, ingen här inkl. mej själv kan påstå att vi vet bättre än honom.:D. Var så god, ordet är fritt, vem blir den förste?:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen