• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Idag presenteras Polestar som glädjande nog skall byggas i Sverige.
Nu är det brådis för att hänga med i konkurrensen från framför allt Sydkorea och Tyskland.
Visa bilaga 163361
När man googlar på Polestar så står det att den skall byggas i Kina? Det var ialla fall de uppgifter jag kunde hitta om Volvos bygge om Polestar 2. Med försäljningspris 59999 euro låter det inte så att man skall ställa sig i kö faktiskt.
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Det går snart inte att bygga fler bostäder och verkstäder i Stockholmsområdet för då kollapsar elnätet. Så att det är så enkelt att det finns solceller m.m. verkar inte fungera i det verkliga livet. I vart fall inte i storstadsområdena. Då blir det problem om man skrotar alla dieselbilar som några verkar vilja göra. Det är nog så att det behövs mångfald och inte enfald för att allt skall fungera framöver. Utveckling av nya produkter att fylla våra tankar med blir nog viktigare framledes.
 
D

Deleted member 11118

Guest
sanning, centralt filosofiskt begrepp. Ett objektivt sanningsbegrepp är nödvändigt för att undvika relativism och hålla möjligheten öppen att begå misstag: utan sanning råder ingen skillnad mellan sken och verklighet

Källa NE.se
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hallå...
Hur många elbilar finns i Polen, Rumänien, Ungern, Montenegro, Albanien, Grekland, Italien, Thailand, Malaysia, Indien och Sri Lanka???
Vi har rest i dessa länder senaste året. Kom igen....Det vimlar av gamla diesel och bensinbilar och kolkraftverk och dieselkraftverk....

Okey
Vad vill du säga med detta?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.568
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag har svårt att tänka mig att det om något år eller två kommer att säljas nya persondieselbilar. På tyngre fordon inkl. husbilar funkar redan Adblue.
Åker jag omkring med en personbil som inte fungerar (Skoda Jeti) eller vad menar du? Förbrukar den Adblue utan någon sorts mening?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
När man googlar på Polestar så står det att den skall byggas i Kina? Det var ialla fall de uppgifter jag kunde hitta om Volvos bygge om Polestar 2. Med försäljningspris 59999 euro låter det inte så att man skall ställa sig i kö faktiskt.
Den första svenska elbilen skapade tydligen en viss förvirring. Huvudkontoret finns tydligen i Torslanda och det är kommande Volvobilar som delvis kommer att tillverkas i Sverige.
Idag tillverkas laddhybrider i Sverige.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.568
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Diesel främsta orsaken till avgasdöd
Av många som uttalar sig i den här tråden kommer förstås den här artikeln att ses som ännu ett påfund av de vänsterextrema miljönissarna. Inget att bry sig om och det står ju tydligt o klart att de stora problemen finns långt borta och alltså behöver vi inte göra något åt dieselutsläpp i Sverige. Eller??
Jag skall inte ifrågasätta siffrorna i den artikeln men hur kan man få fram att alla dessa människor dött av just avgaser? Undrar jag som har svårt att ta till mig allt som forskningen får fram och undrar hur det kan vara så.
Kan det inte vara på ett annat sätt istället?
 

IngvarB

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10545
Medlemskap
2024
Tråden svänger åt olika håll. Och det kan den göra. För vi är olika och alldeles tydligt har vi olika inställning och kunskaper om miljön. Jag stör mig egentligen bara på tonen när man kallar miljömedvetna för vänsterextrema miljönissar. Miljöförnekarna finns med Trump i spetsen och vägrar att sätta sig in problemet.
Energiomställningen som är trådens rubrik handlar väl inte om diesel eller adblue-utan om en snabb övergång till fossilfritt. Det är inte heller en fråga om ekomjölk. Den som vill öka på sina kunskaper kan läsa Staffan Laestadius "Klimatet och omställningen" Klimatet och omställningen av Staffan Laestadius (Häftad). En bra sammanfattning kom i söndagens (23 feb) Göteborgsposten som debattartikel Det finns ännu en strimma hopp om att rädda klimatet. Också av Staffan Laestadius som är för övrigt är professor em. från KTH.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det som er gjort i Norge er fjerning av moms på elbiler. At den og slipper engangsavgiften som beregnes på co2 utslipp er resten av de finansielle fordelene ved kjøp. Engangsavgiften er i stedet for variabel årlig avgift, denne årlige avgiften er det og fritak for inntil videre - det var gratis i bompasseringer, nå er det redusert avgift her. De fleste kommunale parkeringer er gratis for elbiler - dette er under endring.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det Knut skriver är nog vad som kommer att hända även i Sverige & det är säkerligen bara början. Om utopin att det bara skulle finnas elfordon så skulle dessa beläggas med avgifter i storlek med vad som gäller fossilbränsledrivna fordon idag. Detta + att Sverige har en av världens renaste trafik & att vårt "nedskitande" är mindre än minimalt gör det hela ganska löjeväckande. Vi påverkar ju inget på världens klimat hur vi än bär oss åt. Till vilken nytta mer än att plåga bilisterna?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Detta + att Sverige har en av världens renaste trafik & att vårt "nedskitande" är mindre än minimalt gör det hela ganska löjeväckande. Vi påverkar ju inget på världens klimat hur vi än bär oss åt. Till vilken nytta mer än att plåga bilisterna?
Du glömmer att problemet är globalt!
Det är ingen tvekan om att Norges åtgärder har fått mer verkan än Sveriges futtiga 60000.
Det motsvarar bara momsen på en bil för 300000,
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nej, jag glömmer inte det men jag tycker att man skall sätta in alla krafter där problemen finns. Säg nu inte att vi har problem i Sverige med tanke på hur det är i resten av världen. Du kan väl i alla fall försöka se det från den sidan. Jag anser fortfarande att det inte är i Sverige problemet finns. Problemet är ju att all den skit som släpps ut i övriga världen inte stannar där, tyvärr, utan tar sig också hit.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Diesel främsta orsaken till avgasdöd
Av många som uttalar sig i den här tråden kommer förstås den här artikeln att ses som ännu ett påfund av de vänsterextrema miljönissarna. Inget att bry sig om och det står ju tydligt o klart att de stora problemen finns långt borta och alltså behöver vi inte göra något åt dieselutsläpp i Sverige. Eller??

Vilket otroligt dumt okunnigt skitsnack " vänsterextrema miljönissar " verkligen lågt.

En lite uppdatering..skulle alla dom som har dieselbilar i sthlm ställa undan dom.
Och köpa bensindrivna bil..Så skulle de bli stora miljöproblem i stan.
Enligt en stor seriös undersökning.
Men de ville inte MP politikern Daniel Hallde'n veta av..Därför smyger han undan fakta.
Och ger den ansvariga chefen sparken..som påpekade att det inte behöver några miljözoner i stan.
Så ren som luften är i dag i Stockholm har det inte varit på 60 år.
Då behövs det inga miljözoner i sthlm, tror inte det behövs några miljözoner i övriga landet.
Jag vill oxå påpeka att Stockholm är inte hela Sverige..Men det bor en väldigt massa folk här.
( jag vet att det finns en viss förakt ..och dom som tror att allt bestäms här, så är det naturligtvis inte.
EU vill oxå vara med och röja)

Så försök och håll denna tråd på ett sakligt och seriöst nivå. Påhopp undanbedes, vänligt med bestämt.
Leffe S
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nej, jag glömmer inte det men jag tycker att man skall sätta in alla krafter där problemen finns. Säg nu inte att vi har problem i Sverige med tanke på hur det är i resten av världen. Du kan väl i alla fall försöka se det från den sidan. Jag anser fortfarande att det inte är i Sverige problemet finns. Problemet är ju att all den skit som släpps ut i övriga världen inte stannar där, tyvärr, utan tar sig också hit.
Är det inte en aning svårt för lilla Sverige att diktera villkoren för övriga världen?
Är det inte bättre att sopa rent framför egen dörr som tex Norge har lyckats bättre med där varannan nysåld bil är eldriven? Där staten valde att inte beskatta elbilen överhuvud taget.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Energiomställningen handlar inte enbart om elbilar, det finns även extrema områden som jag inte skulle kunna gissa ens med min livligaste fantasi. Fick en ganska tystlåten Holländare till granne för nå’n vecka sen här på campingen där det tog ganska lång tid innan vi kunde kommunicera över huvud taget. Men i alla fall, när han väl började prata med mig, på bra Engelska, då berättade han vad han sysslade med. Han byggde nämligen krematorier i Europa med bl.a. Sverige, Norge och Danmark som några av hans största kunder.

Efter ett tag framkom det att Norrmän använde el i sina ”kremmisar” vilket var ganska lågiskt med hänsyn till deras enorma tillgång på vatten. Danskarna använde gas vilket också var ganska logiskt medan Svenskarna eldade på med olja för hela slanten. Nu kommer det intressanta, han var på väg efter ”semestern” till ett ställe någonstans i Sverige för att bygga en anlägning som skulle drivas med solceller och DET var något nytt för mig. Oljan ska fasas ut för varje pris så även på detta området! Hoppas bara att det blir fint & soligt väder den dag då jag ska kila vidare...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Är det inte en aning svårt för lilla Sverige att diktera villkoren för övriga världen?
Är det inte bättre att sopa rent framför egen dörr som tex Norge har lyckats bättre med där varannan nysåld bil är eldriven? Där staten valde att inte beskatta elbilen överhuvud taget.

Jovisst är det svårt för Sverige att diktera villkor för övriga världen & det var inte så jag skrev. Jag tycker inte Sverige har så mycket att sopa rent, men det har världen i övrigt. Har du bara elbilar framför ögonen & skiter i alla andra alternativ? Fordon med förbränningsmotorer kommer garanterat att bli ännu renare när tillverkarna inte ser någon annan utväg. Trots allt är dessa överlägsna i räckvidd & har tillgång på bränsle så gott som överallt. Jag respekterar din ståndpunkt & dina åsikter men tycker också att det börjar likna en fix ide.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen