• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har svårt att tänka mig att det om något år eller två kommer att säljas nya persondieselbilar. På tyngre fordon inkl. husbilar funkar redan Adblue.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Diesel främsta orsaken till avgasdöd
Av många som uttalar sig i den här tråden kommer förstås den här artikeln att ses som ännu ett påfund av de vänsterextrema miljönissarna. Inget att bry sig om och det står ju tydligt o klart att de stora problemen finns långt borta och alltså behöver vi inte göra något åt dieselutsläpp i Sverige. Eller??
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Diesel främsta orsaken till avgasdöd
Av många som uttalar sig i den här tråden kommer förstås den här artikeln att ses som ännu ett påfund av de vänsterextrema miljönissarna. Inget att bry sig om och det står ju tydligt o klart att de stora problemen finns långt borta och alltså behöver vi inte göra något åt dieselutsläpp i Sverige. Eller??
Jag tror att det äntligen börjar gå upp för de starkaste tvivlarna att hela energiomställningen handlar om liv eller död på hela vår jord.
För 8 år sedan när jag köpte min miljödieselbil var jag i tron att den var ren ur miljösynpunkt. Å andra sidan fanns inte elbilen som alternativ.
194C2FC4-B20E-40E2-BEA7-ADB7167606F5.jpeg
Allt vanligare vägmärke på kontinenten
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Diesel främsta orsaken till avgasdöd
Av många som uttalar sig i den här tråden kommer förstås den här artikeln att ses som ännu ett påfund av de vänsterextrema miljönissarna. Inget att bry sig om och det står ju tydligt o klart att de stora problemen finns långt borta och alltså behöver vi inte göra något åt dieselutsläpp i Sverige. Eller??
Jag tycker din analys stämmer bra in på hur jag ser det. Men jag tror också att vi kommer att hitta lösningar, Sverige behöver inte ligga först i avvecklingen vi bör följa övriga Europa. Jag kan inte se avgasdöden likt den farshot som en gång drabbade vårt land den så kallade "digerdöden". Så vi behöver inte ställa om vår infrastruktur så snabbt, vi kommer då att få väldigt liten förnyelse av moderna person bilar med Adlue i tanken.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Diesel främsta orsaken till avgasdöd
Av många som uttalar sig i den här tråden kommer förstås den här artikeln att ses som ännu ett påfund av de vänsterextrema miljönissarna. Inget att bry sig om och det står ju tydligt o klart att de stora problemen finns långt borta och alltså behöver vi inte göra något åt dieselutsläpp i Sverige. Eller??
"Enligt studien dör minst 3,4 miljoner människor varje år av luftföroreningar. Elva procent av dessa dödsfall orsakas av avgaser." Det finns ju uppenbarligen 89 procent som inte kommer från transportsektorn, t ex kolkraftverk som behöver användas mer för att producera el til elbilar.
De största problemen med utsläpp från fordon är i tätbefolkade områden. Det är väl dessa områden man i första hand bör prioritera för att få ner luftföroreningarna där. Detta kan förstås gälla även Sveriges största städer men för närvarande ser jag det som en felprioritering att skaffa elbil om man t ex bor i Norrland och då tänker jag inte på möjligheten att ladda utan att tillgången på batterier är begränsad.
PS. När Scanraff vill bygga ut för att producera renare bränsle till fartyg säger "miljövännerna" nej.

/CG
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När man läser artiklarna i länken kan man bara konstatera att en tvättäkta miljötaliban som Hellde'n gör allt för att få fram sin åsikt & på så sätt påverka så att beslut går ens egen väg. Att mörka en sådan utredning som kommunen beställt i avsikt att ta för miljön ett viktigt beslut borde vara brottsligt.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Det var unte så länge sen som diesel och etanol o gasdrivna drivna fordon var det absolut miljövänligaste alternativet då. Många bytte till dessa fordon och blev då totallurade
100 tals tappar fick lägga ner för det blev för dyrt att uppdatera sina stationer.
Ser man bilder från kina o indien så blir man ju rädd. Det tar nog inte så lång tid innan batterifranställning är miljöfarligt. Vem skall man lita på??
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Snarare har de insett problemet alltför sent, framför allt i vårt glesbefolkade land.
I övriga EU och i Asien har man insett allvaret långt tidigare och omställningen mot fossilfria fordon ligger ett steg före. Med en seriös president i USA hade även amerikanarna kommit längre.
Kan du specifika din uppgifter om Asien lite närmare, det är ett väldigt stort område. I dessa stora industri städer kan jag förstå att man har bråttom. Men hur står det till i stora delar av området Asien.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Denna tråd kan bli hur lång som helst för det finns alldeles för många åsikter om detta ämne. Bättre att läsa mer fakta om miljöförstöringen av kunniga personer

Mycket bra råd. Men, vilka är det som är kunniga? Om man läser inlägg & debatter så framstår ju alla som kunniga. Även Hellde'n som mörkade. Dessvärre är det nog så att de flesta inblandade talar mest i egen sak.
Det är ju bara att läsa denna tråd, när någon presenterar en artikel att Bosch är på god väg att drastiskt minimera NOX-utsläppen så kritiseras detta omedelbart för det är bara eldrift som gäller.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Detta kan förstås gälla även Sveriges största städer men för närvarande ser jag det som en felprioritering att skaffa elbil om man t ex bor i Norrland och då tänker jag inte på möjligheten att ladda utan att tillgången på batterier är begränsad.
/CG
När vi så småningom byter till elbil får vi inte bara billigare ”bränsle” utan också en hållbarare och bättre bil med ett minimum av service i form av oljebyte m.m.
Gäller även i Norrland!
När man bytte från nickelkadmium till litium batterier i mobiler och plattor var det också farhågor om batterierna inte skulle räcka till.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Undantaget är Nordkorea!
Å andra sidan finns där bara ett fåtal bilar.
Håller du dig tid sanningen nu, hur är det med gamla sovjet och de andra länderna som kanske inte lider av extrema samhälls strukturer. Jag har ju inte varit i våra turist länder i Asien så jag vet, vi har inte prioriterat flygresor i vår familj bara 4 gånger på 70 år så där känner jag mig riktigt miljövänlig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Håller du dig tid sanningen nu, hur är det med gamla sovjet och de andra länderna som kanske inte lider av extrema samhälls strukturer. Jag har ju inte varit i våra turist länder i Asien så jag vet, vi har inte prioriterat flygresor i vår familj bara 4 gånger på 70 år så där känner jag mig riktigt miljövänlig.
Jag tänkte i första hand på de länder där fordonen är som flest och som tillverkar allt fler elbilar, Kina, Japan och inte minst Sydkorea. 1400, 127 resp 50 miljoner människor!
En intressant följd av min eventuella solcellsinstallation är att den skulle producera lika mycket energi under 25 år som 6,7 flygresor till Kanarieöarna t.o.r. Och jag som inte flugit på minst 10 år, vilket jag får skylla på mitt första husbilsköp 2008.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Idag presenteras Polestar som glädjande nog skall byggas i Sverige.
Nu är det brådis för att hänga med i konkurrensen från framför allt Sydkorea och Tyskland.
33DA385C-BDCF-4077-8522-1B68E01914CB.png
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Hallå...
Hur många elbilar finns i Polen, Rumänien, Ungern, Montenegro, Albanien, Grekland, Italien, Thailand, Malaysia, Indien och Sri Lanka???
Vi har rest i dessa länder senaste året. Kom igen....Det vimlar av gamla diesel och bensinbilar och kolkraftverk och dieselkraftverk....

Okey
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Idag presenteras Polestar som glädjande nog skall byggas i Sverige.
Nu är det brådis för att hänga med i konkurrensen från framför allt Sydkorea och Tyskland.
Visa bilaga 163361
Jag vet inte var du får dina fakta ifrån? Enligt de uppgifter jag hittat skall Polestar 2 tillverkas i Kina och inte i Sverige.
Jag vet inte heller hur viktigt det är för världens fossilfrihet med en bil som kommer att ha ett utgångspris på mer än 600.000 kr och börjar levereras i maj nästa år. Sedan utlovar man att det skall finnas en enklare modell till lägre pris inom ytterligare något år, då förstås med förhoppningen att priset på batterier gått ner. Inget sägs om vilken volym man tror på.
Det är ju inte förrän det kommer bilar för "vanligt folk" dvs en bit under 300.000 kr som det kan bli större försäljning om man inte som i Norge subventionerar elbilar med stora belopp, mycket större än våra 60.000 i Bonus/Malus.
Verkligheten är det som finns idag och något år framåt. Allt annat är bara gissningar, förhoppningar och spekulationer.

/CG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen