• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55374

Guest
Ang. kollektivtrafik. För många år sedan skulle vi åka buss till Stugun(ligger i Jämtland) för att hämta en husbil. Dit är det 15 mil från oss och 2 timmar med bil. Våran resa med buss tog över 5 timmar med 2 bussbyten. Resan gick bara på motorväg o riksväg.
Ursäkta urspårningen.
Tommy R
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Eller så räknar man i huvudet hur många människor det bor i större städer där smogen dagligen är en plåga.
Energiomställningen är global och de nordiska länderna är med på tåget vare sig vi vill eller inte.
Det är just det som är problemet - att för många "räknar i huvudet" och sedan påstår saker som inte har mycket att göra med vetenskap. Några andra på basen av sådana påståenden driver opinionbildande aktiviteter. Effekten är att Lilla Greta får mer utrymme i media än t.ex W. Nordhaus (Nobelpris i ekonomi för IAM = Integrated Assessment Models teorier med anknytning till klimatet) och hans motståndare som R. Pindyck från MIT. läsning för intresserade https://www.google.pl/url?sa=t&sour...FjACegQIBhAB&usg=AOvVaw1alppFiC__Y_eeh0xP49aK
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En intressant artikel om hur framtida fordonsbeskattning kommer att ske.
Den sista meningen antyder att någon slags vägavgift kommer att införas så att glesbygd får lägre skatt per vägsträcka än fordon i tätbygd. Det mesta tyder på att bilens nummerplåt läses av automatiskt.

560ACA97-CAD7-4DD7-B95E-9702714D046E.png
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Kilometerskatt har vi haft förut & det tycker i alla fall jag är bra & rättvist. Då borde fordonsskatten sänkas drastiskt så att det bara blir kvar ett basbelopp för respektive fordon (typ miljöskatt) & den stora biten blir kilometerskatten. Men det är väl föga troligt att så blir fallet. Risken är överhängande att kilometerskatten istället blir ytterligare en pålaga & en börda för bilismen. Jag antar att man då skulle slippa skatten så fort man lämnar svenskt territorium som det var tidigare & få betala någon slags avgift i det land man befinner sig för att man kör på deras vägar. En stor fråga är hur man skall beskatta all utländsk trafik på svenska vägar vilket vore bra met tanke på alla utlandsregistrerade långtradare som bedriver illojal konkurrens mot svenska åkerier.
En sak kan man med säkerhet säga är att det kommer definitivt inte att bli billigare för bilismen snarare tvärt om. Om det nu över huvud taget kommer att hända någonting, ett nytt val stundar & efter detta kanske nya kockar vid spisen med helt andra ideer.
 
F

F.d. 55374

Guest
En fråga till web, är det nu OK att göra politiska inlägg? bara i denna är det ganska många.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Bland annat står det så här i Forumreglerna

innehålla partipolitik eller frågor av religiös natur

Kan inte se att inläggen innehåller partipolitik. Jag har läst alla inlägg. Är man inte nöjd så är det bättre man rapportera det inlägg som strider mot forumreglerna så har Webb lättare kolla just det inlägget.

Det finns 147 svar och vi är också människor som kan missa, då är det bättre man rapportera just det inlägget man anser strider mot forumreglerna
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Nästan oavsett åsikt kan man söka fakta eller välja räknesätt som styrker den egna uppfattningen, och få det att se ut som en sanning. Inlägg 105 länkar till ett en artikel av Lars Bern som påstår: "Det är faktiskt så att kraftvärmeverk som eldar flis släpper ut minst dubbelt så mycket koldioxid per energienhet som eldning med kol".

Att räkna på flis kan ge väldigt olika resultat eftersom den kan vara mer eller mindre fuktig. Det framgår inte hur Bern gjort. Naturvårdsverkets rapport 5401 som redovisar data från bränsleanalyser. Jag tog från den rapporten medelvärdena för skogsflis respektive kol och stoppade in i förbränningslärans formler. Resultatet blev att flisen ger 27% mer koldioxid per energienhet. 27% är inte riktigt samma sak som "minst dubbelt" så mycket. Om anläggningen dessutom har rökgaskondensering utvinns mer energi och skillnaden blir mindre.

Rätt hanterat kan skogsråvara betraktas som förnybart bränsle. Kol kan definitivt inte det.

Har inte läst hur man fått fram siffrorna men antar att flisen är av träddelar. När de förbränns kan de väl knappast släppa ut mer co2 än de bundit under sin växttid. Låter man de träddelarna ligga kvar i skogen så släpper de ut samma mängd co2 under förmultningsprocessen som släpps ut vid förbränningen. Eldar man upp kol istället så bör man lägga ihop både kolets och flisens co2 för att få något rättvisande.

Fukten i flisen påverkar inte utsläppt mängd co2 men den utvunna nettoenergin påverkas och då får man elda mer flis med mer utsläpp.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Undrar om detta blir tillgängligt i Sverige. Min bil är en Euro5 & jag konverterar den gärna till Euro6 för att få redan rena avgaser ännu renare. Tyskarna får tydligen detta gratis men jag betalar gärna för detta. Bilen är ju en av dom sista Eoro5'orna & har bara gått ett par tusen mil så jag antar att det blir billigare än att byta ut den.
Knarrevik, förstår inte din kommentar. Om Bosch har kommit på ett sätt att göra redan rena bilar ännu renare så kan det väl inte vara någon nackdel. Det är ju yttrligare ett steg mot en bättre miljö & då med redan befintliga medel.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Lite sent påtänkt, bättre att de kraftsamlar på en av sina lönsammare nischer.
Då kanske vi inte behöver använda våra 84500 svenskregisterade husbilar som friggebodar utan kan forsätta njuta av friheten med ett fordon utan några större begränsningar, bra bosch det måste ju vara ett lyft för miljön att inte skrota ut ett fungerande fordon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen