• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tolkning parkeringsregler

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej

Om jag kommer till Trollhättan fredag efter kl. 17 och inte har något internet. Hur ska jag kunna få reda på kommunen lokala parkeringsregler? Hur gör utlänningar som inte kan Svenska?

Detta låter inte rimligt. Vem letar efter sånt när man ska parkera i en stad. Man går givetvis på skyltningen.
 
F

F.d. 52548

Guest
Vi har 4 ton. Besöker Trollhättan nån gång om året,Jag vet inte om denna parkering ligger inom tätt område.
Det framgår inte.Men idag finns ju många ställplatser inom tätt område,
Står man där så kanske man är en lagbrytare,Bara för att bilen väger mer än 3,5.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
I vilken ordning skall bestämmelser gälla? Gäller gatuskylten före kommunens skrivna regler som i bästa fall kan nås via deras hemsida om jag har tillgång till internet när jag anländer till parkeringen.
Ja vi är alla skyldiga att känna till de lokala trafikföreskrifterna. Liksom att vi har att förhålla oss till Sveriges rikes lag. Inte praktiskt och inte lätt.
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Det är väldigt intressant att se alla olika synpunkter på detta.
Men jag måste säga att det är extremt dåligt av kommuner/p-bolag att vara så otydliga att inte ens vi rutinerade husbilsåkare kan vara överens om vad som gäller. Vi utsätts ju för samma dilemma mest överallt i Sverige.

Jag ska i alla fall maila Trollhättans kommun och fråga om just detta fall.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Som så ofta inom juridiken kan man inte veta säkert hur olika regelverk ska tolkas förrän saken blivit prövad i domstol och helst på en sådan "hög nivå" att domen kan betraktas vägledande för hur lagen ska tolkas. Jag tror att just regler om parkering ofta är svåra att klargöra. Lokala förhållanden spelar ofta in och aktörerna är många. Först och främst är det ju oftast inget brott att parkera fel, utan en felparkerings- eller kontrollavgift kan tas ut och den eventuellt efterföljande rättsliga processen är civilrättslig. Och man är ju skyldig att känna till de lokala trafikföreskrifterna liksom andra regelverk. Ett annat problem är att kontrollinstanser agerar på olika sätt; de gör egna och olika tolkningar; de har olika god kännedom i juridiken; de lägger olika mycket resurser på verksamheten och hur nitiska de är varierar kraftig.

Allt detta, och mer därtill, gör hela frågan mycket osäker och förvirrande. Själv försöker jag inte ha en bestämd uppfattning i dessa frågor, men att ha ett försiktigt beteende tror jag kan löna sig.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Varför sätts det upp skyltar med parkeringsregler som dessutom kan tyckas strida mot de lokala föreskrifterna. Många kommunalskattekronor att spara där. Dels slipper kommunen uppsättning och underhåll av skyltar, dels kan de ta ut en kontrollavgift av de som inte hittat föreskrifterna, inte har internet när kommunkontoret är stängt eller helt enkelt inte vet att de skall kontrollera de lokala trafikföreskrifterna innan de ger sig iväg.

Vissa paralleller kan dras till exempelvis Göteborg som budgeterar felparkeringsavgifter på intäktssidan. Skulle alla bilister göra rätt skulle budgeten gå med underskott. Alltså gäller det att utforma parkeringar, betalsystem, skyltning och föreskrifter så att några kommer att göra fel. (Det sista är naturligtvis bara en konspirationsteori som jag odlar ;) .)
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Varför sätt det upp skyltar med parkeringsregler som dessutom kan tyckas strida mot de lokala föreskrifterna. Många kommunalskattekronor att spara där. Dels slipper kommunen uppsättning och underhåll av skyltar, dels kan de ta ut en kontrollavgift av de som inte hittat föreskrifterna, inte har internet när kommunkontoret är stängt eller helt enkelt inte vet att de skall kontrollera de lokala trafikföreskrifterna innan de ger sig iväg.

Vissa paralleller kan dras till exempelvis Göteborg som budgeterar felparkeringsavgifter på intäktssidan. Skulle alla bilister göra rätt skulle budgeten gå med underskott. Alltså gäller det att utforma parkeringar, betalsystem, skyltning och föreskrifter så att några kommer att göra fel. (Det sista är naturligtvis bara en konspirationsteori som jag odlar ;) .)

Jag kan inte låta bli att hålla med dig. Om kommuner har en medveten strategi att felparkeringsavgifter ses som en inkomstkälla, istället för avgifterna ska stävja felparkeringar som ett led i att hålla ordning på kommunens gator och annan mark, vet jag i alla fall inget om. Dock är det ju allmänt känt att kontrollörer på privata parkeringar ofta har ett så kallat "nollavtal", där hela deras inkomst från arbetet med att "hålla ordning" på parkeringarna kommer ifrån kontrollavgifter från rapporterade felparkerare.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Se nedan vad Transportstyrelsen säger (min fetstil).
Här är också en länk till en "Parkeringshandbok" där man bl a får tips om hur man tolkar skyltkombinationer. https://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7585-535-6.pdf

Trafikföreskrifter - Transportstyrelsen

"Kommunerna meddelar lokala trafikföreskrifter för andra vägar inom tättbebyggt område än allmänna vägar, för vilka staten är väghållare, och för samtliga vägar (inom tättbebyggt område) om föreskrifterna rör färdhastighet, stannande eller parkering.
Kommunerna meddelar också föreskrifter om att en allmän väg eller del av en sådan ska tillhöra bärighetsklass 1, 3 eller 4 istället för bärighetsklass 2.
Kommunerna får inte meddela föreskrifter om att förandet av fordon eller fordonståg på väg med bärighetsklass 4 ska vara förenade med villkor.
Kommunerna får även meddela lokala trafikföreskrifter för vägar utanför tättbebyggt område, för vilka kommunen är väghållare, samt för terräng. Vilket område som ska vara tättbebyggt beslutar kommunen genom lokala trafikföreskrifter. Det tättbebyggda området omfattar, om inget annat anges, alla vägar och all terräng inom området, även vägar där staten är väghållare samt enskilda vägar.

/CG
 
F

F.d. 52548

Guest
Dom ska skylta upp vad som gäller. På varje plats. Dom är ju ganska duktiga på att yttra sej när det gäller turismen.
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Här är ett annat perspektiv på det vi pratar om. Vi står helt ensamma på en gigantisk parkering på Gränby Sportfält i Uppsala för en vecka sedan. Exakt samma regler som i Trollhättan förutom det otydliga 3,5 tons-förbudet. Vi betalade 160 kr, störde ingen och hade alla hjul inom rutan men är ändå osäkra på om vi gör rätt.

Hur ska man kunna hålla isär dessa otydliga regler för varje kommungräns man passerar?
IMG_20190216_124730.jpg
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Vi har 4 ton. Besöker Trollhättan nån gång om året,Jag vet inte om denna parkering ligger inom tätt område.
Det framgår inte.Men idag finns ju många ställplatser inom tätt område,
Står man där så kanske man är en lagbrytare,Bara för att bilen väger mer än 3,5.

Har aldrig hört att en ställplats för HB har någon viktbegrensning.

I Solna där jag bor får man ingen boendeparkering eller hyra en fast privat parkeringsplats om HB väger över 3.5 ton.
Viktigt att man är noga med att läsa av parkeringsskyltarna..de kan variera från olika kommuner.
Leffe S
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Ja vi är alla skyldiga att känna till de lokala trafikföreskrifterna. Liksom att vi har att förhålla oss till Sveriges rikes lag. Inte praktiskt och inte lätt.
Och i dessa föreskrifter för Trollhättan får man veta var man kan parkera om bilen väger över 3,5t "där parkering är tillåten inom industriområdena Stallbacka, Skogstorpa och Hojum"
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
I denna tolkningsdjungel vill jag hittills hålla med cgwik, frankia m.fl. om att det måste vara skyltarna som gäller och man måste förhålla sig därefter på varje enskilt ställe.

Därför tror jag att svaret på min fråga i trådstarten är att man får parkera med en 4,4 tons husbil på parkeringen i fråga i minst 48 timmar.

Men att tro är inte att veta som nån klok människa sa...
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Det gäller inte att hålla med , uppehåller man sig i Sverige så skall man följa Sveriges lag.
Även den lokala ordningsstadgan. Skiljer mycket från kommun till kommun och inte sätter de upp skyltar om förbjudna platser för alkoholintag och mattpiskning t.ex.
Att det inte är praktiskt och svårt att göra är en annan sak. Men vi har själv valt våra lagstiftare.
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
En massa gissande, tyckande & spekulationer. Det finns ju länkar & utdrag av lagar & restriktioner i tråden. Varför inte läsa dessa?
Men det är väl precis vad många har gjort och fortfarande är det inte glasklart. Dessutom är det nära nog omöjligt att få prejudicerande domar på alla de här bestämmelserna. Det knepiga är väl att kommunerna får hitta på vilka konstiga regler som helst.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
När jag för många år sedan arbetade som trafikingenjör konsulterade jag ibland olika experter i ämnet och kunde få motstridig svar. Lycka till med att finna rätt tolkning. Mitt säkraste tips är att fråga parkeringskontoret via e-post för att ha ett svar att visa upp. Om det inte är möjligt, betrakta som förbjudet.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Ska man verkligen behöva läsa på lagar och föreskrifter mm.
För att parkera bil/HB de verkar jv omständligt.
Jag nöjer med med att läsa på parkeringsskylten och de viktigaste tillläggsskylten.

Ett exempel finns i Gävle.
P skylt under skylten HUSBIL 48 tim tydligt och klart.
( tyvärr finns de dom som missar detta med 48 tim.)
Flera har svårt med vad är klass1 och klass2. ( klass2 HB )
Enbart P skylt...utan tillläggsskylten ..bara att parkera ..innanför markerade parkeringsrutan..om det finns någon.
Leffe S
 
F

F.d. 57945

Guest
Trollhättan verkar vara lite speciella med den texten... Det var någon som skickade epost till alla Sveriges kommuner och nästan alla svarade att man betalar för en biljett även om man tar 2 platser. Vidare hur gör trollhätteborna som bor inom tätbebyggt område och har en husbil på över 3.5ton måste de då parkera den på de platserna de skriver? Får de inte ens ha den på sin egen tomt låter ju helt absurt och det är säkert som vanligt någon politiker som inte tänkt hela varvet...
 
Toppen