• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Italien

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej alla
Funderar på att åka söderut, nu i vår, hösten eller vintern som kommer, alla berättelser handlat om att åka till Spanien några till Grekland men inga till Italien! Varför, dyrt, otrevligt långt eller nåt annat, ÅSIKTER?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Italien är mycket intressant kan rekommenderas, har kört upp och ner genom hela, till och runt Sicilien. Har även semestrat med husbil på Elba och Sardinien. För vinterhalvåret upplevde jag att Spanien/Portugal eller Grekland var att föredra.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag och min fru är Italofiler. Har varit där åtskilliga gånger; Piemonte, Dolomiti, Veneto, Toskana, Lazio, Umbria, Marche, Sicilien, Apullien. Varje gång upptäcker man nya, spännande sidor av Italiensk historia och kultur. När var det möjligt då hade vi avslutat Italien resa med opera föreställningen på Arena di Verona. Sådan avslutning varmt rekommenderas. SEMPRE ITALIA
 

Buster55

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17254
Medlemskap
2024
Hej Gunnar Vi skall åka till Italien slutet av April, vi har åkt runt övriga Europa med bra erfarenheter. Nu undrar jag hur är vägarna, tänker på icke betalvägar. Vi tänker oss ner till Sorrento med många stopp under resan.
Har du några tips
Mvh
Björn å Kristina
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Hej alla
Funderar på att åka söderut, nu i vår, hösten eller vintern som kommer, alla berättelser handlat om att åka till Spanien några till Grekland men inga till Italien! Varför, dyrt, otrevligt långt eller nåt annat, ÅSIKTER?
Frågan känns igen! Se här!
Vägarna utanför betalvägar brister ofta i underhåll men jag kan inte kalla dem dåliga för det, sådana vägar finns även i Sverige. Ställplatser hittar man lämpligast på Campercontact, Park4night eller CamperOnLine
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Hej Gunnar Vi skall åka till Italien slutet av April, vi har åkt runt övriga Europa med bra erfarenheter. Nu undrar jag hur är vägarna, tänker på icke betalvägar. Vi tänker oss ner till Sorrento med många stopp under resan.
Har du några tips
Mvh
Björn å Kristina
Vi upplevde att vägarna överlag var väldigt bra och vi använde oss nästan aldrig av betalvägar.

Nu verkar ni inte köra så långt söderut men jag vill ändå tipsa om staden Alberobello en bit söder om Bari. Staden är känd för sin stadsdel med alla sina många unika och runda Trullihus. Pompeji är däremot ett måste när ni är i området Sorrento.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Gunnar Vi skall åka till Italien slutet av April, vi har åkt runt övriga Europa med bra erfarenheter. Nu undrar jag hur är vägarna, tänker på icke betalvägar. Vi tänker oss ner till Sorrento med många stopp under resan.
Har du några tips
Mvh
Björn å Kristina
Hej Björn å Kristina,
1 - vägarnas kvalité varierar. Även så kallade SS (strada statale ) kan vara rätt så dåliga.
2 - om Sorrento och omgivningar kan jag bara uttala mig teoretiskt (har ej besökt denna delen av Kampanien). Positano, Pozzuoli, Caserta, Neapel, Amalfikusten, Pompei, Capri och Ischia är säkert värda besök.
3 - Gunnar skrev om Alberobello, som ligger i Puglia regionen. Där har vi varit och skulle rekommendera många sevärdheter som Matera, Lecce, Otranto, Locorotondo, Castel del Monte, Bari, Trani.
4 - När Ni ändå reser till Italien och om Ni tycker om opera så pröva att få biljetter till någon föreställning under operafestivalen i Verona (gå på www.arena.it). Vi brukar göra det varje gång vi reser till Italien.
Hälsningar Janne
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Vårt favoritland för husbil är tveklöst Italien. Undvik de tråkiga motorvägarna och den tråkiga kustvägen från Venedig och neråt. Precis som överallt vi dragit fram upplever vi mest på landsbygden och i de mindre orterna. Bergsområdena i Italien är både turist-befriade och vackra.
Vi har nog besökt de flesta regionerna under våra resor. Sorrento/Amalfie besökte vi för ett par år sedan. Givetvis vackert som en turistbroschyr och Pompeji är värt en omväg. Ändå har vi landat i att Italien är både vackrast och intressantast ner till ungefär Rom-nivån. Massor av härliga vinområden, termi-bad, härlig mat i särskilt Umbrien etc. Finns flera fint skrivna reseberättelse här på forumet som kan ge inspiration.Själva kommer vi grotta ner oss i Piemonte lite senare i år. Nebbiolo-druvans Barolo och Barbaresco-viner är värda en Italienresa bara de! Trevlig resa!
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Helt fantastiskt ställplats i Niella Belbo, Piemonte.
PIEMONTE OCH TORRE DEL LAGO
Sedan men Trullihusen i Arberobello kommer ursprungligen från mongolernas invandring ledda av Kubla-Kan son till Djingis. Man lär fortfarande kunna se ättlingar i trakten av Bari.
Motorvägarna i södra Italien är gratis.
I trakten av "hålfoten" på stöveln liknar landskapet Arizona och där lär flera westernfilmer ha spelats in.
Glöm inte att besöka Viestre "sporren".
//Conny
 
Toppen