• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur finanisera elbilsövergången?

Status
Stängd för vidare inlägg.

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Man skall inte glömma bort att det tillkommer andra storförbrukare av el förutom elbilar. T ex har Skelleftekraft lovat bort merparten av sin vattenkraft till Northvolt när den batteritillverkningen kommer igång. Stora datalager läggs i Sverige för att vi har fossilfri el. Stålproduktionen i Sverige som för närvarande svarar för ca 10% av koldioxidutsläppen planerat att övergå till uppvärmning med vätgas, vätgas som produceras av el. Personligen är jag väldigt tveksam till att vi utan kärnkraften kan klara elproduktionen helt fossilfritt ens på årsbasis. Lägg märke till att det är årsbasis det handlar om, dvs på vintern måste vi importera el från utlandet. Kolkraftverk i Tyskland och Polen behöver alltså användas mer på vintern för att producera el till Sverige. Tyskland planerar visserligen att stänga kolkraftverk, men då blir det annan fossilel istället, t ex genom rysk gas.

/CG
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Stopp och belägg. Vätgas skall givetvis inte produceras av kärnkraft, det är ju helt fel energislag för det. Sol -och vindenergi, som är intermittent till sin natur är perfekt för vätgasproduktion. Martin Pei, teknisk chef på SSAB säger också uttryckligen till tidningen Ny Teknik att det är från vind-el vätgasen skall produceras.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Kärnkraften levererar långt i från fullt på sommaren, då stängs reaktorer ner för revision vilket tar upp till tre månader.

Okej, låt mig omformulera mig - de reaktorer som inte är nedstängda för revision går för fullt. Enligt schemat så tas reaktorerna ned för revision omlott, ungefär en tredjedel i stöten, vilket förklarar att diagrammet visar 8GW istället för de installerade 12GW
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Stopp och belägg. Vätgas skall givetvis inte produceras av kärnkraft, det är ju helt fel energislag för det. Sol -och vindenergi, som är intermittent till sin natur är perfekt för vätgasproduktion. Martin Pei, teknisk chef på SSAB säger också uttryckligen till tidningen Ny Teknik att det är från vind-el vätgasen skall produceras.
Det jag menar är att det inte räcker att titta på dagens elförbrukning och sedan lägga till det som behövs för att ladda elbilar. Det tillkommer nya stora elförbrukare även om t ex vätgasproduktionen till viss del kan tjäna som lastbalansering. På årsbasis är det ändå 15-20 TWh ytterligare som måste produceras. Däremot har jag förstått att det inte är i närtid som ståltillverkningen kommer att ske med vätgas, utan det ligger 10-15-20 år framåt i tiden. Lönsamheten för ståltillverkningen ligger i att kunna tillverka mycket vätgas när det blåser mycket för att sedan använda den när det blåser mindre och energipriset därmed är högt. Jag har däremot svårt att se att vätgaslagret skulle vara så stort att det kan laddas med solel på sommaren för att sedan använda vätgasen på vintern.

/CG
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Alla de senaste inläggen saknar verklighetskoppling. Det är ju bara att se till att ladda elbilen med en box som har lastbalansering och därmed kollar hur mycket ledig ström det finns att tillgå i varje tillfälle. Sådana boxar finns många olika för ca 10 tkr. Jag kan garantera att under 99,5% av dagarna på ett år så har ni tillräckligt med ström tillgängligt för att ladda upp en elbil under natten (vem använder hela sin säkrings potential mellan kl 01-05?). OBS detta förutsätter såklart egen tomt.
Rent skitprat från en som inget vet alls. Jag kör idag redan lastballanserat och driver mitt hus på 16 amp 400v inkl basvärme i husbilen som redan tar det som finns att tillgå. Det finns inga marginaler vintertid alls. Dessa drömmande miljötalibaner ljuger och skarvar så att de själva tror på vad de skriver. Svammel
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Rent skitprat från en som inget vet alls. Jag kör idag redan lastballanserat och driver mitt hus på 16 amp 400v inkl basvärme i husbilen som redan tar det som finns att tillgå. Det finns inga marginaler vintertid alls. Dessa drömmande miljötalibaner ljuger och skarvar så att de själva tror på vad de skriver. Svammel

Känns som din kåk drar lite för mycket, maxar man 16A så blir det mer än 7000kWh/månad.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Känns som din kåk drar lite för mycket, maxar man 16A så blir det mer än 7000kWh/månad.
Bara vintertid som tur är. Tyvärr blir det inte över de minst 20 kw över per dygn för att jag på de ca 7 timmar som bilen står skulle kunna ladda den. Att nå teoretiska maxvärden funkar nog bara för miljötalibaner. Vi som lever i det riktiga livet vet att man praktiskt inte ens kan komma nära de värdena utan problem med någon fas. Det praktiska maxvärdet ligger på ca 4500 kWh/månad och där ligger jag tyvärr.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Rent skitprat från en som inget vet alls. Jag kör idag redan lastballanserat och driver mitt hus på 16 amp 400v inkl basvärme i husbilen som redan tar det som finns att tillgå. Det finns inga marginaler vintertid alls. Dessa drömmande miljötalibaner ljuger och skarvar så att de själva tror på vad de skriver. Svammel
Oj vilken vänlig och trevlig ton du har i dina inlägg!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Bestliner, varför kallar du de progressiva debattörerna för talibaner och fundamentalister? Talibaner och fundamentalister brukar annars vara reaktionära och bakåtsträvande strömningar som baserar sina åsikter på traditionella och ofta ålderdomliga värderingar. Alternativa energikällor såsom el, hybrid och vätgas för våra husbilar och personbilar kan knappast kallas ålderdomliga eller traditionella. Jag har faktiskt lite svårt att förstå dina tillmälen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag är bagare - så inga speciella kunskaper på detta område.
Intressant att det visades en HB på Dusseldorfmässan förra året. Hela bilen var klädd med solceller.
Det fungerar nog runt Medelhavet men i svenska fjällvärden på vintern blir det med all sannolikhet stora problem.

I min villa hade jag säkrat ner huvudsäkringen till 16 amper. Det fungerade perfekt. Funkar nog också att ladda en HB på natten när alla andra förbrukare är i vila.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nog fasiken verkar det finnas dolda avsikter, kikar vi på tor-ake så hittar jag inte ett enda inlägg av tor-ake i en annan tråd än i denna. Tar vi den andre tekniknörden så har han också dolda avsikter, han skyller visserligen på åldern annars hade han köpt en el-husbil typ, köper man vatten på plastflaska är man knappast miljövän.

Allt handlar i grund och botten om pengar för kapitalistsvinen medans dom riktiga miljömupparna cyklar och åker kollektivt. Vi andra miljösvin ska bara få skuldkänslor för miljön..

Har ens tor-ake en husbil.:swoon:
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Många familjer måste ha 2bilar bara för att ta sig till sina jobb, sammanlagda körsträckan kan vara 10-20 mil. Sedan skall barnen iväg på sina aktiviteter. Hur skall detta gå med 2 elbilar bägge skall laddas samtidigt.

Och alla dom tjänstebilar som inte kan laddas på jobbet och som bor i lägenhet utan laddningsmöjligheter, vem ska bekosta deras dötid då dom sitter vid en laddstation på arbetstid, den tiden/kostnaden kommer oavkortat hamna på kunden.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Nog fasiken verkar det finnas dolda avsikter, kikar vi på tor-ake så hittar jag inte ett enda inlägg av tor-ake i en annan tråd än i denna. Tar vi den andre tekniknörden så har han också dolda avsikter, han skyller visserligen på åldern annars hade han köpt en el-husbil typ, köper man vatten på plastflaska är man knappast miljövän.

Allt handlar i grund och botten om pengar för kapitalistsvinen medans dom riktiga miljömupparna cyklar och åker kollektivt. Vi andra miljösvin ska bara få skuldkänslor för miljön..

Har ens tor-ake en husbil.:swoon:

Du får kolla bättre man kan inte bara kasta ur sej påstående. Tor-Ake har gjort ett inlägg i en annan tråd.
Man kanske skall vara försiktig och kolla innan man påstår något. Han svarade i en tråd om Drone X Pro.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det fungerar nog runt Medelhavet men i svenska fjällvärden på vintern blir det med all sannolikhet stora problem.
Inte många som använder husbilen vintertid i fjällvärlden, desto fler som har midnattssol sommartid och kan tillgodogöra sig solcellsenergi hela dygnet.
För övrigt tror jag inte att just en sådan bil blir verklighet, däremot fler solceller på bilens tak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen