• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öresundsbrons bizz i Norge?

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Vad jag kunde se på vår semester ifjol sommar så är det som du säger samma pris på personbil och bobil, men det gäller bara om biobilen väger under 3,5 ton! Allt enligt vägskyltarna innan betalsträckor.
Tommy

Fel. Alla husbilar oavsett totalvikt har samma pris som en "vanlig" liten personbil. https://www.autopass.no/_attachment/72024/binary/1304230, läs "O" i förklaringen.
Dessutom vet jag det av egen erfarenhet (totalvikt 4250 kg). Vägskyltar visar oftast bara huvudregeln, inte de undantag, som kan finnas.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Hej
Min husbil är 3,10 m hög och 6,7 m lång den har totalvikt 3,5 ton. Den är registrerad som lastbil. Hur blir detta i Norges bomstationer? Kör jag bobil eller varubil?
Lasse från Skänninge.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nu kan den som färdas över Stora Bältbron eller åker färja med danska Molslinjen – som bland annat trafikerar Kattegatt mellan Själland och Jylland samt rutten Bornholm och Ystad – välja att betala för biljetten genom att nummerplåten automatiskt scannas av, rapporterar danska nyhetsbyrån Ritzau.

Det nya systemet, Pay By Plate, är redan i bruk på Öresundsbron. Hittills har 175 000 kunder aktivt registrerat sig för att använda betallösningen och kopplat den till sitt betalkort.

Tekniken bygger på samma system som hittills använts på Öresundsbron, den så kallad Brobizzen som automatisk registrerar innehavarens fordon då den passerar betalstationen.
 
Senast ändrad:

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Jag använder mitt Brobizz i Norge och får på köpet 20% rabatt.
Bizzet är tydligen automatiskt kopplat till Autopass.

Får man per automatik 20% rabatt med "Brobizz" i Norge. Jag har "Brobizz" och planerar en resa Kirkenes-Nordkap-Lofoten till sommaren. Så då får jag sätta upp den i vindrutan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Samma här, 20% rabatt mot det annonserade priser före betalstationen. Men det tycks bara gälla vägar och tunnlar. Jag kommer inte ihåg att jag kunde utnyttja det på färjor. Där var det kontokort som gällde.
 
Toppen