• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färre britter i Spanien?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kan du förklara vad du menar?

Kanske......

...fick just det här från Nicolla, engelska, som varit anställd hos mig i över 15 år.

DB834D97-10A6-4198-984F-98D7E986C898.jpeg

..... kan det ha något att göra med ämnet i tråden?

De är helt enkelt för uppskruvade.

By the way ...... Happy Valentin!

TommyD
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kanske......

...fick just det här från Nicolla, engelska, som varit anställd hos mig i över 15 år.

Visa bilaga 162634

..... kan det ha något att göra med ämnet i tråden?

De är helt enkelt för uppskruvade.

By the way in ...... Happy Valentin!

TommyD
Jag är rädd för att du har rätt. Ibland hinner inte tråden börja förrän den är både urspårad och i kaos. Fast det blir ofta underhållande.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag kan förstå Engelska pensionärers rädsla för vad som kan hända efter utträdet ur Europeiska Unionen, som det ser ut nu, utan ett avtal med EU. Tänk om Försäkringskassan plötsligt skulle upphöra att gälla i Spanien, då skulle jag behöva en annan form av hälsoförsäkring vilket jag kanske inte har råd med.

Våra goda vänner från Skottland brukar stanna i Spanien långt in på vårkanten, men i år kommer dom att åka hem strax före tidpunkten för utträde och troligen inte komma nösta höst. Återstår att se vad som kommer att hända, men just nu ser det inte speciellt ljust ut för Engelska medborgare i Spanien (bl.a. ca 70 000 sjukvårdsberoende pensionärer)...

Så har i alla fall jag uppfattat vad artikeln handlade om.
 

Kent & Marita

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024
Kanske......

...fick just det här från Nicolla, engelska, som varit anställd hos mig i över 15 år.

Visa bilaga 162634

..... kan det ha något att göra med ämnet i tråden?

De är helt enkelt för uppskruvade.

By the way in ...... Happy Valentin!

TommyD
Jag är rädd för att du har rätt. Ibland hinner inte tråden börja förrän den är både urspårad och i kaos. Fast det blir ofta underhållande.
Jag är rädd för att du har rätt. Ibland hinner inte tråden börja förrän den är både urspårad och i kaos. Fast det blir ofta underhållande.
Jag kan förstå Engelska pensionärers rädsla för vad som kan hända efter utträdet ur Europeiska Unionen utan ett avtal med EU. Tänk om Försäkringskassan plötsligt skulle upphöra att gälla i Spanien, då måste man ha en annan form av hälsoförsäkring vilket många inte har råd med.

Våra goda vänner från Skottland brukar stanna i Spanien långt in på vårkanten, men i år kommer dom att åka hem strax före tidpunkten för utträde och troligen inte komma nösta höst. Återstår att se vad som kommer att hända, men just nu ser det inte speciellt ljust ut för Engelska medborgare i Spanien (bl.a. ca 70 000 sjukvårdsberoende pensionärer)...

Så har i alla fall jag uppfattat vad artikeln handlade om.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Den brittiska kolonin i Spanien är stor och det är inget som den spanska staten vill förlora. Det vore ett stort avbräck ekonomiskt. Efter vad jag förstått försöker man därför behålla britterna som läget är idag. Hur man nu skall lösa detta. "Vår" egen engelska gestoria, har ivarje fall sagt, att så mycket jobb hon har nu med detta stora problem, med folk som vill stanna, och eventuellt byta medborgarskap, har hon aldrig haft tidigare.
Antalet hemvändare har dock ökat och i och med detta är även fler fastigheter ute till försäljning. Kanske finns där "klipp"!
mvh
Fincan
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Vi har övervintrat de senaste 6 åren på Raco camping i Benidorm med vår husbil och vi har aldrig tidigare sett så många ”Se Vende” (till salu) skyltar på engelska husvagnsekipage som hyr fasta tomter på denna camping. Senast vi promenerade runt inne på campingen räknade vi till hela 45 ekipage som var till salu och samtliga utom 2 ägdes av engelsmän - tidigare vintrar har det rört sig om ett fåtal och då oftast beroende på att ägarna börjat bli till åren !
I tillägg har vi heller aldrig tidigare sett så många lägenheter/radhus/villor till salu som just denna vinter. Vi har besökt 3 olika mäklare i Benidorm och grannbyn Albir och dessa bekräftade också att åtskilliga engelsmän önskar sälja sina bostäder här nere.
Alla de engelsmän som vi talat med denna vinter har uttryckt stor oro för vad Brexit kommer att innebära framför allt avseende sjukvården och kostnader för sjukvårdsförsäkringar !
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Euron är stark nu. Både vi och Engelsmännen är förlorare. Med osäkerheten som råder nu är det läge för många att flytta hem. Många köpte sina objekt billigt när pundet var starkt , säljer de nu i stark Euro så kan de göra en bra affär. 40 talisterna har haft en bra tid utomlands.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Euron är stark nu. Både vi och Engelsmännen är förlorare. Med osäkerheten som råder nu är det läge för många att flytta hem. Många köpte sina objekt billigt när pundet var starkt , säljer de nu i stark Euro så kan de göra en bra affär. 40 talisterna har haft en bra tid utomlands.
Bosse & Gärd räknade hur många vagnar var till salu bara på deras camping (Raco i Benidorm) och kom upp till 47 st., sen kan man undra hur många lägenheter också är till salu, men statistiken kommer säkert som brev på posten!

Frågan är om det ändå inte blir köparnas marknad pga Brexit med en överflöd av diverse objekt...
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Bosse & Gärd räknade hur många vagnar var till salu bara på deras camping (Raco i Benidorm) och kom upp till 47 st., sen kan man undra hur många lägenheter också är till salu, men statistiken kommer säkert som brev på posten!

Frågan är om det ändå inte blir köparnas marknad pga Brexit med en överflöd av diverse objekt...
Undrar om någon har tips vilken mäklare som har hand om försäljningen av engelsmännen ekipage på el rico som är till försäljning .
Någon som har tips om mäklare som säljer dessa vagnar på t ex el raco ? Sevallbo
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag undrar om inte britterna "hoppat i galen tunna". Det är lite synd om dom som kommer att behöva sälja sina grejer i Spanien till underpris som många objekt & efterfrågan gör. Eftersom inte EU-parlamentet har gått med på något av Storbritanniens krav så har landet bara att förlora på att lämna gemenskapen.
  1. Eu's sjukvård försvinner
  2. Minskade exportinkomster.
  3. Pga minskad export högre arbetslöshet.
  4. Högre start/landningsavgifter inom EU för brittiskt flyg = dyrare flygresor.
  5. Högre pris på importerade varor.
Detta är bara några av konsekvenserna. Alla EU-medborgare som bor & arbetar i landet, ska dom letas upp & utvisas?
Naturligtvis blir det även en del olägenheter för EU's medlemsländer men det är lite svårare att överskåda i dagsläget.
En bra sak för oss svenskar är att vi kommer att slippa alla asfaltsläggare från England, dom kommer inte att kunna jobba här utan arbetstillstånd & då har staten lite koll på dom eftersom dom blir skatteskyldiga.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
OT:
...och vi åker på PostNords tullhanterings avgift med 75:- kr + VAT (moms) för varje pryl vi beställer från England till Sverige (samma som med Kina & övriga icke EU länder).

Vi däremot som är långliggare i Spanien kan beställa vad som helst och från vilket land som helst utan några avgifter (ev. tull kostnad). Räkna bara med att försändelser kan ta lång tid, oftast 30 dagar (från Kina) + mañana tid i Spanien. Själv har jag beställt en hel del småprylar från England till campingplatsens adress och allt har faktiskt kommit veckan därpå.
 
Toppen