• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPSen kan sluta fungera efter 6:e april

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är inte orimligt att det är så, men alla tillverkare av GP-mottager som var med förra gången det hände (1999) har nog sett till att inget konstigt händer den här gången heller. Min Garmin brukar få ny mjukvara flera gånger per år så för egen del är jag inte orolig. Dessutom har jag ju kartboken :)

MVH
Hans
 
F

F.d. 52548

Guest
Undrar hur det går med flyget då? Annars kan man navigera via internet. Med ett gott abbonemang då har jag lagt min garmin åt sidan.
GoogleMaps funkar helt okay.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Alla mobilsystemen använder GPS för att tidsynka sina sändningar. Är inte de GPS-mottagarna uppdaterade så kommer all mobiltelefoni att haverera. Visserligen har jag inga tvivel om att de är uppdaterade men man vet ju aldrig … :)

MVH
Hans
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Ha ett starkt paraply denna dag då luften kommer att var täckt av nedfallande flygplan, satelliter och allt annat luft buret samt se till att sitta in grottan utan el då de kan bli kortslutning i alla system. Så säger en sann pessimist! Själv kommer jag att se detta som vilken dag som helst. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det var ju samma farhågor årsskiftet 1999-2000 & av detta märkte vi inget eftersom man redan tittat över & årgärdat det som behövde åtgärdas i systemet. Samma blir det väl denna gång. GPS/DGPS-systemet är ju livsviktigt för hela världen, om detta skulle fallera så stannar ju det mesta. Att detta skulle tillåtas är högst osannolikt. Jag skulle tro att en vanlig navigator som vi använder inte berörs överhuvud taget.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
GPSen kan sluta fungera efter 6:e april, Säger rubriken.
Undrar om det inte ska så
GPSen kan sluta fungera efter 1:e april :msn_wink:
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det är ett problem som kan dyka upp var 1024:e vecka, så den 6e april blir det andra gången i GPS historia. Jag tror nog att de flesta manicker har rätt kod nu. Annars åker datumet tillbaka 20 eller 40 år, på ett ungefär.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är väl klart att GPS/DGPS inte kommer att fallera. Systemet är amerikanskt, egentligen framtaget för den amerikanska militären & sedan släppt så att alla kan använda detta. Om amerikansk militär styr/kontrollerar mycket i sin verksamhet världen över med detta system så lär dom inte acceptera att systemet "ballar ur". Det är nog så att användarna får se till att ha sina grejer i ordning & uppdaterade om det skulle behövas.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det är väl klart att GPS/DGPS inte kommer att fallera. Systemet är amerikanskt, egentligen framtaget för den amerikanska militären & sedan släppt så att alla kan använda detta. Om amerikansk militär styr/kontrollerar mycket i sin verksamhet världen över med detta system så lär dom inte acceptera att systemet "ballar ur".
Det är inte sattellitdelen som ev. kommer att fallera, det är dåligt konstruerade mottagare. Och hyfsat många av de som var med i branchen för 20 år sedan har nog lärt sej läxan, jag tror inte t.ex. min Garmin ibilen kommer att göra en kullerbytta.
;-) Ingvar
 
Toppen